עובדת מטעם חברת ניקיון ואחזקת מבנים, אשר היתה אחראית על הניקיון בסניף איקאה, החליקה על רצפה רטובה בחדר האשפה ונפצעה בגב התחתון. בית משפט השלום בתל אביב - יפו חייב בשבוע שעבר (יום ד') את החברה הקבלנית, לפצות את העובדת בסך של 52,150 שקלים.

 

בחודש יוני 2010, במהלך משמרת ערב, נכנסה התובעת, ילידת 1954, לחדר האשפה עם שקיות זבל וזרקה אותן לפח. תוך כדי יציאה היא החליקה על מים שהיו על הרצפה, נפלה ונפגעה בגב. האירוע הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה, והיא קיבלה תעודות מחלה למשך חצי שנה ולאחר מכן שבה לעבודתה בניקיון.

 

לפני התאונה התובעת, נשואה ואם לארבעה ילדים, עבדה באיקאה במשך שמונה שנים במשמרת ערב, חמישה ימים בשבוע, דרך חברת הקבלן. היא הוצבה באזור המסעדות של איקאה ועבדה באזור המוקצה לה בניקיון הרצפה, וכל אימת שניקתה היתה מציבה שלטי אזהרה.

 

עוד טענה כי מעולם לא ניקתה את חדר האשפה, ומי שהיה אחראי על הניקיון בחדר היו עובדי איקאה עצמם, ואף לעתים שקיות הזבל היו מטפטפות בדרכן לחדר האשפה. אך ציינה כי לא ראתה את השוטפים, ולא ידעה לומר מי מהם שטף ביום האירוע.

 

המנקים לא דאגו להציב שלט אזהרה מפני החלקה

 

לטענת התובעת זמן קצר לפני שנכנסה לחדר האשפה שטפו את הרצפה עם צינור מים, אולם המנקים לא השאירו שום הודעה על הדלת שהרצפה רטובה. עוד ציינה כי לא ראתה את המים על רצפת החדר שכן התאורה לא היתה חזקה מספיק, ורק כאשר הסתובבה לצאת החוצה, הבחינה ברטיבות על רצפת החדר, פסעה שני צעדים והחליקה על מים, חרף העובדה כי נזהרה בצעדיה.

 

קרוב משפחה של התובעת, אשר עבד בעת התאונה בשרות איקאה, העיד כי שמע על התאונה בעודו עובד במשמרת הערב. הוא מיד הגיע למקום, שם ראה את התובעת יושבת על כסא בחדר האוכל ומחזיקה את גבה. והיא סיפרה לו כי מישהו שטף את חדר האשפה, לפני שנכנסה אליו.

 

מטעם החברה הקבלנית העיד מפקח העבודה בעת התאונה. לדבריו התובעת נדרשה לנקות את כל שטחי איקאה, למעט חדר האשפה, אשר נשטף בידי עובדי החברה לאחר שעות סגירת החנות, בשעה 23:00. לטענתו, העובדים היו נמנעים משטיפת המסדרון וחדר האשפה במהלך היום נוכח סכנת ההחלקה הצפויה.

 

הנהלת איקאה טענה כי יש לדחות את התביעה נגדה, ואין לקבל את גרסת התובעת שהיא עדות יחידה של בעלת דין, וכי אין ראיות לשטיפת המקום טרם כניסתה לחדר האשפה. לחלופין טענה כי גם אם אירעה תאונה, יש להטיל אחריות על חברת ההשמה, שכן הוכח כי היא היתה אחראית על תחזוקת חדר האשפה.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום תאונת עבודה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי שטיפת חדר האשפה נעשתה מדי יום לאחר סגירת שערי החנות, על ידי עובדי החברה הקבלנית, לפיכך לא ניתן להטיל אחריות על איקאה שכן בדיוק לשם מניעת תאונות מסוג זה נשכרו שירותי הניקיון. ואף ציין כי אם התאונה היתה מתרחשת בשטחי החנות עצמה, היה נכון לחלק את החבות בין הנתבעות, אולם מאחר שהאירוע התרחש בחדר האשפה, יש להטיל את מלוא האחריות על חברת הניקיון.

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי סך נזקיה של התובעת עולה כדי 47,000 שקלים, בגין הפסדי הכנסה, הוצאות שונות ונזק לא ממוני. לאחר ניכוי תגמולי המוסד לביטוח לאומי, נדרשה חברת הקבלן לפצותה בסך של 52,150 שקלים, כולל הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 36943-07-11