הממסד הדתי ובית הדין הרבני אשר מטפל בענייני נישואין וגירושין של בני זוג יהודים בישראל נתפסים כמיושנים ומסורתיים, והגישה הרווחת היא שייטו לטובת הגבר בהליך הגירושין ויקפחו את האישה. לא בכדי זוגות רבים אינם מעוניינים להינשא ברבנות ומעדיפים לקיים תא זוגי ללא נישואין כלל או להתחתן בחתונה אזרחית.


ואולם, חשוב לדעת כי קיימים מקרים שבהם ההלכה היהודית דווקא דואגת לנשים ולזכויותיהן, גם במקרי גירושין, וקיימים הליכים או סעדים שרק אישה אשר נישאה כדת משה וישראל יכולה לקבל, ובין היתר מדובר בתביעת הכתובה וכן במזונות אישה.


מהי הכתובה ומה היא כוללת?


הכתובה היא מסמך משפטי תקף המחייב א הבעל כלפי אשתו במקרה של גירושין או פטירה, אף על פי שהיא כתובה בארמית. לא פעם מחייב בית הדין הרבני בסכום הכתובה, אשר יכול להגיע אף למאות אלפי שקלים ויותר מכך, כל עוד נסיבות המקרה מצדיקות זאת.


בעת תביעת דמי הכתובה, בוחן בית הדין הרבני האם במקרה זה ישנן סיבות אשר בהתאם להלכה היהודית, מאפשרות לשלול את הכתובה מהאישה או לצמצם מהסכום הכתוב בה. אם לא קיימת כל עילה לשלול מהאישה את הכתובה, אזי הבעל יחויב לשלם לה את הכתובה. בית הדין יבחן מי מהצדדים גרם לפרידה, והחלטתו בעניין הכתובה תהיה בהתאם.


שלילת כתובה או תשלום דמי הכתובה: באילו מקרים?


על פי הדין העברי, ישנן מספר עילות המצדיקות את שלילת הכתובה. למשל, כאשר האישה מעוניינת להתגרש מבלי שקיימת עילת גירושין מוגרת, אם עזבה את הבית ללא עילה או סיבה מוצדקות, או היא מסרבת להליך שלום בית בניגוד להוראתו של בית הדין הרבני, אם קיימות הוכחות כי בגדה בבעלה, אם בית הדין הרבני מכריז עליה כעל אישה מורדת משום שאינה מסכימה לקיים יחסים עם בעלה ועוד.


ואולם, כאשר הגבר מגיש את תביעת הגירושין ללא כל סיבה המופיעה בהלכה, כאשר קיימות הוכחות שבגד באשתו, כאשר הוא נוהג כלפי אשתו באלימות, אם הוא מכור להימורים, אלכוהול או סמים, כאשר הוא אינו מסכים לקיים יחסים עם אשתו ועוד, בית הדין הרבני יחייב אותו לשלם את סכום הכתובה.


עם זאת, ישנם מקרים שבהם גם אם האישה החלה בהליך הגירושין, היא עדיין תזכה בכתובתה. למשל, במקרה שנדון בבית הדין הרבני בנתניה, תחילה הבעל היה זה שהגיש תביעה לגירושין, ללא עילה מוצדקת.


בית הדין אישור את הגירושין וחייב את הבעל בתשלום הכתובה, בסכום של כ-500 אלף שקלים. או אז הגבר התחרט והודיע שהוא מעדיף לסגור את התיק ולא להתגרש משום שלא יוכל לעמוד בתשלום הכתובה.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


כעבור תקופה קצרה הגישה האישה תביעה לגירושין, ואילו הבעל טען שכעת הוא לא צריך לשלם את הכתובה משום שאשתו היא זו שתבעה את הגירושין. בית הדין דחה את טענתו וחייב אותו בתשלום הכתובה, מאחר שקבע כי בכל מקרה הבעל היה האחראי לפרידה ולגירושין.

 

 


עודכן ב: 29/06/2017