האם המעסיק אחראי לפצות טכנאי מזגנים שנפצע בעבודה מפיצוץ גלגל של עגלה, שעליה התכוון לשנע מנועים? גרסתו של העובד התקבלה לגבי נסיבות התאונה שבה נפצע בידו השמאלית, ובית משפט השלום בכפר סבא קיבל לאחרונה את תביעתו. המעסיק חויב בפיצויים בסך של כ-150 אלף שקלים, וכן בתשלום הוצאות המשפט של התביעה בסך של כ-35 אלף שקלים.


נסיבות התאונה הכלליות לא היו במחלוקת בין הצדדים, ולפיהן התבקש העובד לשנע את מנועי המזגנים. בזמן שניפח את הגלגלים בעגלה, אם כי לא ברור האם הגלגלים נופחו בגז מזגנים או באוויר, התפוצץ חלק הפלסטיק של אחד הגלגלים ופגע בידו השמאלית. המעסיק היה בעסק באותו הזמן, אך לא ראה את התאונה עצמה.


העובד הובהל לבית החולים ומאז למעשה לא שב יותר לעבודה, מלבד יום אחד שבו החזיר את המפתחות. השופטת התרשמה כי פוטר בזמן שהיה בביתו בחופשת מחלה.


האם הגלגל מולא באוויר או בגז, והאם זה משנה לגבי אחריותו של המעסיק לדאוג לאמצעי בטיחות בסביבת העבודה?


מספר עובדות היו במחלוקת, וביניהן טענת העובד כי העגלה הגיעה לעסק במתנה מעסק שכן, משום שהיו חסרות בעסק עגלות מתאימות לשינוע מזגנים קטנים. במשך כשבועיים הוא השתמש בעגלה אף שהיה חסר אוויר בגלגליה, עד שמצא הזדמנות למלאם באוויר באמצעות מיכל אוויר שהשאיר טכנאי בעסק.


לעומתו המעסיק ניסה לטעון כי העובד ביקש בעצמו את העגלה מהשכנים, אך השופטת העדיפה את עדותו של התובע, המתיישבת עם העובדה שעבד בחריצות ובמסירות ולא סביר שהיה מבזבז את הזמן באיתור עגלה. גרסתו כי עד שהעגלה הגיעה היה משנע את הציוד על ידיו סיפקה הסבר מלא לעניין.


עובדה נוספת שעמדה לדיון הייתה באיזה חומר השתמש העובד לניפוח הגלגל, כאשר לטענתו מדובר היה במיכל אוויר שלא היה שייך למעסיק אלא הושאר במקום על ידי מישהו אחר. מנגד טען המעסיק שהוא ניסה למלא את הצמיג בגז. גם בנקודה זו קיבלה השופטת את עדותו של העובד, וקבעה כי בכל מקרה, כך או כך, כישלונו של המעסיק לספק לעובדיו סביבת עבודה בטוחה הוא זה שגרם לתאונה.


הרושם של השופטת היה ברור: התובע היה עובד מסור אשר להוט לבצע את העבודה מבלי לשים לבו לענייני בטיחות. הלחץ הרב והזמן הדחוק הובילו אותו לאלתר ככל שניתן לצורך ביצוע העבודה, עד ששכח לתת דעתו לביטחונו האישי. גם גרסתו של הנתבע עצמו באשר למסירותו של העובד הייתה דומה.


חובתו של המעסיק לדאוג כל הזמן לאמצעי עבודה בטוחים, ומסיבה זו אין משמעות לשאלות שעמדו במחלוקת. כל עוד המעסיק עצמו לא דאג לספק עגלה מתאימה לשינוע, הוא האחראי לתאונה משום שהיה צריך לצפות כי עובדו המסור ינסה לבצע את המוטל עליו גם באמצעים לא תקינים. במקרה זה העובד אף לא קיבל הדרכה על בטיחות, ולמעשה המעסיק הוכיח בעצמו שלא נקט כל אמצעי למניעת התאונה.

 

יש לך שאלה?

פורום מפגע בטיחותי בעבודה, כשל בטיחותי וחקירת תאונות בעבודה
פורום תאונת עבודה

 

התביעה התקבלה, ובהתאם לנזק שנגרם לעובד נקבע שהוא יקבל פיצוי בסך של כ-150 אלף שקלים, כמו גם החזר על הוצאות התביעה בסך של כ-35 אלף שקלים.


ת"א 47779-11-10