תאונות קטלניות בישראל גובות את חייהם של מאות אנשים בכל שנה, וללא כל הבחנה. תינוקות, ילדים, נשים, קשישים ובגירים מכל שכבות האוכלוסייה נהרגים על הכביש בתאונות דרכים טרגיות, ומשאירים מאחור בני משפחה המומים וכואבים, בני זוג, הורים, אלמנות ויתומים.


לא כולם מודעים לכך, אולם החוק הישראלי מזכה את היורשים והתלויים של אדם שנהרג על הכביש, בפיצויים בסכומים משמעותיים. על פי פקודת הנזיקין, בני המשפחה הנחשבים "תלויים", כלומר נסמכו על המנוח לצורכי קיומם, ההורים, הילדים ובני הזוג, זכאים לפיצויים לאחר תאונת הדרכים, הן עקב אובדן התמיכה הכלכלית כתוצאה ממותו של מפרנס המשפחה, והן בשל האובדן שאינו כלכלי.


סכום הפיצוי בגין מוות בתאונת דרכים מבוסס על נתונים שונים כגון גילו של המנוח, גובה הכנסותיו לפני שנהרג בתאונה ומספר הנפשות שהיו תלויות בו מבחינה כלכלית. במקרים מסוימים, כאשר הנפטר בתאונה הוא איש צעיר עם אישה וילדים קטנים, יורשיו יוכלו לקבל פיצויים בסכום של מאות אלפי שקלים ואף יותר מכך.


זכאות לפיצויים עבור השנים האבודות


הלכת אטינגר אשר נקבעה בבית המשפט העליון, הובילה להגדלת סכומי הפיצויים לבני המשפחות של הרוגי תאונות הדרכים. באותה פסיקה נקבע כי היורשים זכאים לפיצוי עבור השנים האבודות, כלומר קיצור חייו של ההרוג כתוצאה מתאונת הדרכים הקטלנית, כמו גם אובדן השתכרותו שנקטעה לפני שהגיע לגיל פרישה בעקבות מותו.


לפי הפרשנות שנתן בית המשפט העליון לפקודת הנזיקין, הנזק שנגרם להרוג ולבני משפחתו עקב עוולה, מזכה בפיצויים ליורשים בשל קיצור תוחלת החיים. אם ההרוג לא הותיר אחריו תלויים, יורשיו יכולים להגיש תביעת פיצויים בשל החיסכון העתידי שיכול היה להצטבר בעיזבון אילולא היה נפטר בתאונה.


פיצויים עבור כאב וסבל, פיצויים גלובליים ופיצויים מחברת הביטוח


ראש נזק נוסף שבגינו זכאים היורשים לקבל פיצויים הוא הכאב והסבל שנגרמו למנוח. תקנות הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובעות כי במקרה של מוות כתוצאה מתאונת דרכים, שיעור הפיצוי עבור כאב וסבל יהווה 25% מתקרת הסכום, אשר מתעדכנת בהתאם למדד ועומדת על כ-170 אלף שקלים.


מלבד זאת, על פי פסיקות בתי המשפט, במקרים רבים היורשים מקבלים פיצויים גלובליים, בין היתר לצורך הוצאות הקשורות בלוויה ובהקמת המצבה.


אם תאונת הדרכים מובילה לפציעה קשה, והפצוע נפטר לאחר שחלף זמן מה ממועד התאונה, ליורשים יש זכאות לקבל מחברות הביטוח כספים עבור החזר ההוצאות הרפואיות ממועד תאונת הדרכים ועד מועד הפטירה, וכן עבור הטיפול והעזרה שנתנו למנוח.


איך נקבע גובה סכום הפיצויים?


דיני הנזיקין נועדו בין היתר לזכות אדם שניזוק בפיצויים עבור נזקו, באופן שיחזירו למצב שהיה נתון בו לפני הפגיעה, ככל האפשר. מסיבה זו, לאחר מותו של אדם בתאונת דרכים קטלנית יחושבו הפיצויים על פי גילו ותוחלת חייו, הפסד התמיכה הכספית של התלויים מהכנסתו, גובה השתכרותו והשתכרותו הפוטנציאלית, הפסדי גמלת זקנה, נזק לא ממוני, הפסד תפקידו של המנוח בתוך המשפחה כבעל ואב (או כאישה ואם), הפסד ההכנסה בשנים האבודות וכאב וסבל.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


פעמים רבות מציעות חברות הביטוח לתלויים וליורשים האחרים של הרוגי תאונות דרכים פיצויים נמוכים ממה שמגיע להם, מיד לאחר קרות התאונה, וזאת כדי לנסות ולחסוך לעצמן עלויות עתידיות בסכומים גבוהים יותר. חשוב מאוד שלא להסכים באופן מיידי להצעות הפיצויים של חברות הביטוח, אשר לעתים מנסות לנצל את מצבם הנפשי של היורשים או את חוסר ידיעתם, כדי לקבל את מלוא הפיצויים שזכאים להם.