אלימות כלכלית במשפחה היא הגדרה המתארת התעללות כלכלית על ידי אחד מבני הזוג, כאשר במרבית המקרים מדובר בגבר, באמצעות שליטה על הנכסים הכספיים בתא המשפחתי ומניעת נגישות אל המקורות הכלכליים מבן הזוג השני, כאשר ברוב המקרים מדובר באישה.

 

התעללות כלכלית בנשים במסגרת הנישואין היא למעשה שליטה מוחלטת על התנהלותה של האישה באמצעות שליטה על הכסף. הדבר יכול להתבצע על ידי חקירה צולבת ומעקב צמוד על ההוצאות הכספיות, איומים להחרים את כרטיס האשראי וכדומה. במצבים חמורים יותר נמנעת מהאישה כל גישה לחשבון הבנק ומוקצב לה כסף מזומן בלבד על פי החלטתו של בן הזוג, כאשר האישה מחויבת לדווח לו על כל הוצאותיה.


לעתים האלימות הכלכלית מהווה חלק מהתעללות בתוך המשפחה, הכוללת אלימות פיזית, אלימות נפשית או אלימות מינית. במקרים אחרים האלימות הכלכלית מתחילה רק במסגרת הליך הגירושין, ובייחוד כאשר האישה היא זו שיוזמת את הפרידה, כאשר במסגרת הסכסוך המשפטי הבעל מפעיל את שליטתו בנכסים הכספיים של המשפחה ככלי טקטי, במטרה לגרום לאישה לוותר על זכויות שונות בהסכם הגירושין.


מדובר בתופעה נרחבת אשר הולכת וגואה, כאשר נשים רבות כלל אינן מודעות לזכויותיהן ואינן מזהות את המצב שהן נתונות בו כאלימות כלכלית.


האם גם אישה עצמאית עם הכנסות מעבודה עלולה לסבול מאלימות כלכלית?


בדרך כלל מתקיימת אלימות כלכלית בין בני זוג כאשר יש פער גדול בהכנסותיהם, אם האישה היא עקרת בית או שהמפרנס העיקרי הוא הבעל. במקרים שבהם האישה מרוויחה משכורת דומה היא פחות תלויה בבעלה מבחינה כספית, אולם גם במקרים שבהם האישה עובדת עלולה להתרחש אלימות כלכלית, בייחוד כאשר המשכורת אינה מספיקה או מועברת לחשבון הבנק המשותף שרק לבעל יש גישה אליו.


כיצד ניתן למנוע מראש אלימות כלכלית במשפחה?


בראש ובראשונה, ניתן לחתום על הסכם ממון בכל שלב בזוגיות, במטרה לשמור על הזכויות הכספיות של כל אחד מהצדדים. מלבד זאת חשוב שהאישה תהיה מעורבת במידה כזו או אחרת בניהול העניינים הכספיים של התא המשפחתי, ותתעקש על כך שהנכסים המשותפים יירשמו על שם שניהם, כגון דירת המגורים, כלי הרכב וחשבונות הבנק.


כמו כן מומלץ שלפחות חלק מהנכסים הכלכליים יהיו בשליטתה של האישה או שתהיה לה גישה עצמאית אליהם, כך שהיא תוכל להשתמש בהם גם בעת משבר או פרידה.


מהם ההליכים המשפטיים המסייעים להתמודד עם אלימות כלכלית של גברים כלפי נשים בנישואין?


כל אישה הסובלת מאלימות כלכלית יכולה לתבוע מזונות אישה בבית המשפט לענייני משפחה, ולדרוש סכום חודשי מבעלה שיתאים לרמת החיים שבה היא רגילה לחיות. מאחר שפעמים רבות ישנם פערי כוחות של ממש בין הצדדים כאשר מתנהל הליך גירושין, בתי המשפט אינם מאפשרים לנצל זאת.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות כלכלית נגד נשים, במשפחה ובין בני זוג

 

מלבד זאת, האישה יכולה לפנות לבית המשפט ולבקש צווים לגילוי מידע על מלוא הנכסים הרשומים על שמו של הבעל, כאשר לפעמים היא כלל אינה יודעת מהם הנכסים ואיך לאתר אותם. את צווי הגילוי ניתן להפנות לבנקים, חברות ביטוח, מקומות עבודה, לשכת רישום המקרקעין, בתי השקעות וכדומה. חשוב לדעת שהאישה זכאית לקבל מחצית מהרכוש שנצבר במהלך הנישואין, והבעל אינו רשאי להסתיר ממנה נכסים.
 


עודכן ב: 03/07/2017