שנת 2019 בפתח, וכמו בכל רחבי העולם, גם ישראלים רבים חוגגים את תחילת השנה האזרחית, את הסילבסטר ואת הנובי גוד במפגשים חברתיים, במסיבות, במסעדות ובמקומות בילוי. בין שמדובר בציון חג הסילבסטר הנוצרי על ידי מי שמשתייך לדת הנוצרית או בציון מסורת שהשתרשה עם השנים, השנה האזרחית החדשה היא סיבה למסיבה.


בכל הנוגע לעבודה בערב החג ובמהלך החג, קיימת הבחנה בין מאמינים נוצרים אשר זכאים להטבות שונות כגון יום עבודה מקוצר בערב החג והזכות להיעדר מהעבודה ביום החג עצמו, לבין בני דתות אחרות שמעוניינים לחגוג את השנה האזרחית או את מסורת הנובי גוד. עובדים אלו יכולים לבחור ביום זה כיום בחירה שבו יוכלו לצאת לחופש במסגרת מכסת ימי החופשה המגיעים להם מדי שנה.


עובדים בערב ראש השנה או במהלך יום החג? האם אתם זכאים לתוספת בשכר?


באופן עקרוני, עובדים השייכים לדת הנוצרית יעבדו בערב החג פחות שעות - למשל, בדומה לעבודה בערב ראש השנה לבני הדת היהודית. יום העבודה המקוצר יכול להימשך חמש או שבע שעות, ונהוג לסיימו לפחות שלוש שעות טרם כניסתו של החג.


שעות העבודה המקוצרות יחולו על פי הנוהג של מקום העבודה, על פי חוזי עבודה אישיים או בהתאם להסכמים קיבוציים. בניגוד לעמיתיהם הנוצרים, עובדים השייכים לדתות אחרות אינם זכאים ליום עבודה מקוצר.


עובדים נוצרים שנדרשים לעבוד ביום החג, זכאים לקבל תוספת בשיעור של 50% למשכורתם, כלומר יקבלו לכל הפחות 150% ממשכורתם הרגילה. כאשר מדובר בעבודה ביום החג בשנה שבה מדובר גם ביום המנוחה השבועי של העובדים, הם יזכו לקבל 150% ממשכורתם אך לא יקבלו תוספת כפולה למשכורתם.


מלבד זאת, ניתן לקבוע תוספת שכר גבוהה יותר בחוזה ההעסקה האישי, וכן ניתנות הטבות כספיות גבוהות יותר במסגרת צווי הרחבה והסכמים קיבוציים שונים. המעסיק מחויב לשלם לעובדים לפי שיעור השכר הגבוה ביותר מבין האפשרויות. בניגוד לעובדים הנוצרים, עובדים מדתות אחרות אינם זכאים לקבל כל תוספת לשכרם הרגיל.


מעוניינים ביום חופש בערב החג או במהלך החג? מהן הזכויות?


בכל הנוגע לערב הסילבסטר, העובדים יכולים לבחור במועד זה כיום בחירה, בין שמדובר בעובדים נוצרים או בעובדים בני דתות אחרות. בכל שנה ניתן לבחור ימי חופשה שיורדו ממכסת החופשה השנתית, וערב השנה האזרחית החדשה כמו גם יום החג הם חלק מימי הבחירה שהעובדים רשאים לבחור כימים שבהם ישהו בחופשה.


אם כן, כדי לקחת יום חופש בערב החג, יש להודיע על כוונתכם לצאת לחופש לפחות 30 ימים לפני המועד. אם ההודעה הוגשה בזמן, על המעסיק חלה חובה לאשר את יום החופש. אם ימי הבחירה כבר נוצלו, עדיין ניתן להגיש בקשה ליום חופש, אולם המעסיק אינו מחויב לאשר את הבקשה.


באופן עקרוני, ינוכה יום חופש שלם מעובד שיצא לחופשה בערב החג, אולם במקומות רבים שבהם אין עבודה גם כך בערב החג והם סגורים, נהוג להוריד חצי יום חופש בלבד מהעובדים ולשלם להם עבור יום עבודה מלא.


במהלך יום החג, זכאים העובדים הנוצרים ליום חופשה. זכאות זו חלה גם אם אותם עובדים היו בחופשה ממקום העבודה במהלך החגים של הדת היהודית.


בני הדתות האחרות רשאים לבחור ביום החג כיום בחירה, וכל עוד יודיעו למעסיק 30 ימים לפני המועד על כוונתם לצאת לחופשה, הוא יהיה מחויב לאשר את בקשתם.


האם המעסיק רשאי להוציא את העובדים לחופשה בערב ראש השנה האזרחית?


המעסיק יכול להחליט בעצמו באילו מועדים העובדים ישהו בחופשה, ולהחליט להוציא לחופשה את העובדים בערב הסילבסטר. עם זאת, על המעסיק חלה חובה להוגיע על החופשה מראש. הוא אף יכול להחליט לסגור את מקום העבודה בערב החג ולהוציא את העובדים לחופשה מרוכזת של כמה ימים.


ואולם, במקרה שהוא מחליט על שבעה ימי חופשה לפחות, על המעסיק להודיע על ימי החופשה הצפויים לפחות שבועיים לפני המועד, ולוודא כי לעובדים יש ימי חופשה שנתיים לניכוי.


מעסיק אינו רשאי לכפות ימי חופשה על עובדים שלא עומדים לזכותם ימי חופשה. במקרה כזה, הוא יוכל להוציא את העובדים לחופשה בתשלום ללא קיזוז הימים על חשבון ימי חופש עתידיים, להוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום אך רק אם העובדים עצמם מסכימים לכך, או לבחור שלא להוציא לחופשה את אותם עובדים שאין להם ימי חופשה לניצול.


למה חשוב לנצל ימי חופשה שנצברו לפני שמתחילה השנה החדשה?


לקראת סיום השנה האזרחית ותחילתה של שנה חדשה, חשוב לזכור כי מי שעבד במספר מקומות עבודה בשנה החולפת או החליף את מקום עבודתו, צריך לפנות למס הכנסה ולבצע תיאום מס על הכנסותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


כמו כן, עובדים שלא ניצלו שבעה ימי חופשה בשנה החולפת או צברו עוד ימי חופשה משנים קודמות, כדאי שינצלו את אותם ימי חופשה לקראת סוף השנה, אחרת הם עלולים לאבד את ימי החופשה הללו מאחר שהם עלולים להימחק.