איך ניתן לגבות חוב לאחר שניתן פסק דין חלוט כנגד החייב לתשלום החוב? עם הדילמה הזו מתמודדים נושים המעוניינים לגבות את הכספים המגיעים להם. הם יכולים לפנות להליכי גבייה באמצעות ההוצאה לפועל, אך במקרים מסוימים יכולים אף לבחור בדרך נוספת - הגשת בקשה לבית המשפט להכרזה על החייב כפושט רגל.


אמנם, במסגרת הליך פשיטת רגל זוכה החייב לקבל הפטר על חלק מחובותיו, כלומר הנושה לא יזכה לקבל את מלוא הכספים המגיעים לו. עם זאת, באמצעות הליך פשיטת הרגל יכול הנושה להבטיח את מיצוי יכולותיו של החייב להחזר החוב, לרבות מימוש נכסים שבבעלותו לצורך חלוקת התמורה בין הנושים.


אחד התנאים הבסיסיים להגשת בקשה לצו כינוס והכרזה על החייב כפושט רגל הוא שסכום החוב גבוה מסכום מדויק שנקבע בכל שנה, אולם בנסיבות מיוחדות בית המשפט יכול לאשר גם בקשות לפשיטת רגל עבור סכומים נמוכים מכך. בשל מורכבותו של ההליך, מומלץ לנושה שמעוניין להגיש בקשה שכזו לקבל ייעוץ משפטי ולהיות מיוצג על ידי עורך דין במסגרת ההליך.


שלב א: הגשת התראת פשיטת רגל לידי החייב


במרבית המקרים, עוד לפני שהנושה מגיש בקשה אל בית המשפט בבקשה להכרזה על פשיטת רגל, עליו להגיש לחייב התראה לפני פשיטת רגל, שבמסגרתה ידרוש מהחייב לשלם את החוב או לתת לו בטוחות לתשלום החוב. אם החייב לא ישלם את חובו על פי התראת פשיטת הרגל, הדבר מהווה מעשה פשיטת רגל המצדיק הגשת בקשה לצו כינוס נכסיו של החייב על ידי הנושה.


לאחר אישור בית המשפט להתראת פשיטת הרגל, הנושה נדרש להגישה לחייב בתוך 30 ימים. רק לאחר שיחלוף המועד שנקבע בהתראה, וכל עוד החייב עצמו לא הגיש התנגדות להתראה או שהתנגדותו נדחתה על ידי בית המשפט, ניתן להגיש אל בית המשפט בקשה להכריז על החייב כפושט רגל ולהוציא צו לכינוס נכסיו.


שלב ב: הגשת בקשה לפשיטת רגל לכונס הנכסים הרשמי


חשוב לדעת כי תחילת ההליך הוא בהגשת הבקשה לכונס הנכסים הרשמי, וללא תגובתו של הכונס לא ניתן יהיה להגיש את הבקשה אל בית המשפט המחוזי. גם את הבקשה הזו מומלץ להגיש עם ליווי משפטי מתאים, בהתאם לאזור מגוריו של החייב או למיקום העיקרי של עסקו.


את הבקשה לכונס הרשמי יש להגיש באמצעות טופס תביעת חוב, עם תצהיר מאומת של הנושה וראיות המוכיחות את קיומו של החוב, כגון פסק הדין החלוט שבמסגרתו נקבע החוב, שטר חוב וכדומה. כמו כן, יש להעביר לקופת הכונס פיקדון כספי בסכום של 1,600 שקלים, ואף יותר מכך במקרים שבהם הכונס הרשמי מחליט על כך.


במסגרת הבקשה, על הנושה לפרט מהן הסיבות לגביית חובו באמצעות הליכי פשיטת רגל, בין שהחייב עצמו ביקש לקבל הפטר באמצעות ההוצאה לפועל או פקודת פשיטת הרגל.


שלב ג: הגשת בקשה אל בית המשפט המחוזי לצו כינוס ולהכרזה על החייב כפושט רגל


רק לאחר שמתקבל אישור לבקשת הנושה על ידי כונס הנכסים, אפשר להמשיך ולהגיש את הבקשה אל בית המשפט. רצוי שהבקשה תוגש בבית המשפט הממוקם סמוך לאזור מגוריו של החייב או ליד מקום עיסוקו המרכזי. ללא אישורו של כונס הנכסים - בית המשפט המחוזי ידחה את הבקשה.


ישנם ארבעה תנאים שרק בהתקיימם ניתן להגיש את הבקשה אל בית המשפט: כאשר התקיים מעשה פשיטת רגל, כאשר מעשה פשיטת הרגל התקיים במסגרת פרק זמן של שלושה חודשים מהמועד שבו הוגשה הבקשה, כאשר החייב נדרש לשלם את חובו באופן מיידי או בזמן עתידי קבוע, וכן כאשר החייב מתגורר בישראל.


מה נחשב למעשה פשיטת רגל שבגינו הנישום יכול להגיש בקשה להכרזה על פשיטת רגל?


כאמור, כאשר מתקיים מעשה פשיטת רגל מצדו של החייב, הנישום יכול להגיש את הבקשה להכרזה עליו כפושט רגל. בין היתר, מעשה פשיטת רגל יכול להיות במקרה שהחוב לא שולם במסגרת המועד שנקבע בהתראת פשיטת הרגל, במקרה שהחייב ביצע העדפת נושים במרמה, או במקרה שנכס השייך לחייב עוקל ונמכר בהוצאה לפועל בהתאם לצו בית משפט.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


כמו כן, מעשה פשיטת רגל יכול להתקיים כאשר החייב העביר במרמה את נכסיו במטרה להתחמק מתשלום חובו, או ביצע מעשים אחרים במטרה להתחמק מהנושים כגון יציאה מישראל או ניתוק אפשרויות ההתקשרות עמו. גם אם החייב הודיע לנושה כי אין ביכולתו לשלם את חובו או כי הוא מפסיק לשלם את חובו - הדבר נחשב למעשה פשיטת רגל.