מה העונש הראוי לצעיר חרדי בן 26, אשר הודה במסגרת הסדר טיעון כי תכנן עם אדם נוסף לייבא קוקאין מלונדון לישראל, ונתפס בשדה התעופה בישראל עם סמים במשקל של כ-73 גרם בתחתונים?


גזר דינו של הצעיר ניתן בימים האחרונים בבית המשפט המחוזי בירושלים. השופטת הזכירה כי העונש צריך להלום את חומרת העבירה והנסיבות שהובילו לביצועה, ובין היתר התחשבה בכך ששירות המבחן המליץ על הטלת עונש מוחשי שיבהיר לצעיר את חומרת מעשיו, ובעובדה שניסה להבריח את אחד מסוגי הסמים הקשים ביותר.


הצעיר שהה במעצר במשך שנה - תקופה זו תקוזז מעונש המאסר שהוטל עליו


הענישה בגין ייבוא סם מסוכן יכולה להגיע עד 20 שנות מאסר בפועל, כך על פי החוק. עם זאת, השופטת בחנה מהי מדיניות הענישה הנהוגה במקרים דומים, וקבעה כי מתחם הענישה נע בין 26 חודשי מאסר ועד 48 חודשים.


היא התחשבה בנסיבותיו האישיות הקשות של הצעיר, בהודאתו באשמה, בגילו הצעיר ובעובדה שאין לו עבר פלילי, והחליטה כי העונש הראוי יכלול 26 חודשי מאסר בפועל - כאשר מתקופה זו תקוזז שנה שבה שהה במעצר. כמו כן הוטל על הצעיר מאסר על תנאי לתקופה של שמונה חודשים, והוא ישלם קנס כספי בסכום של 7,500 שקלים.


כיצד תוכננה רכישת הסמים בלונדון והבאתם לישראל?


על פי עובדות כתב האישום שבגינו הורשע הצעיר, הוא וחברו תכננו יחד לטוס ללונדון, לרכוש שם קוקאין ולהביאו לארץ. תפקידו של החבר היה לממן את הנסיעה ולרכוש את הסם, ותפקידו של הצעיר היה הבאת הסם לארץ. ואולם, התוכניות השתבשו כאשר הצעיר נתפס עם הסמים בתחתוניו.


הוא נשלח לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר, וקצינת המבחן התרשמה כי הוא אינו מבין את הבעייתיות שבהתנהלותו ואינו מעוניין להשתלב במסגרת טיפולית או שיקומית. לאור זאת, המלצת קצינת המבחן הייתה להטיל עליו עונש מוחשי כדי להציב לו גבולות ולגרום לו להבין את חומרת התנהלותו.


האם העובדה שהצעיר תכנן לכסות חובות באמצעות ייבוא הסמים יכולה להביא להקלה בעונש?


הצעיר טען בבית המשפט באמצעות בא כוחו כי חלקו בביצוע העבירה היה משני, מאחר שלא הוא רכש את הסמים. כמו כן טען כי למעשה לא נגרם שום נזק מכיוון שהסמים נתפסו ולא הופצו. הוא ציין כי החליט לבצע את המעשה עקב הסתבכות בחובות. עוד ציין כי התוכנית המקורית הייתה לייבא סיגריות, אולם לבסוף תוכנית זו כשלה, וכדי לכסות את החובות שצבר כתוצאה מכך הוא החליט להבריח את הסמים.


מנגד טענה הפרקליטות כי גם אם הרקע לעבירה הוא עסקת סיגריות שנכשלה, הדבר אינו סותר את חומרת המעשים או רלוונטי לגזר הדין. לטענתה, החלטה על ביצוע עבירה חמורה כדי לכסות חובות אינה יכולה לגרום להקלה בעונש. היא הזכירה כי קוקאין הוא אחד הסמים הקשים ביותר, והפצתו הייתה זורעת נזק רב בחברה. לאור כל זאת ביקשה הפרקליטות לקבוע את העונש על 30 חודשי מאסר בפועל, כאשר לדבריה מדובר בעונש מקל ובמינימום האפשרי בנסיבות המקרה.


מהו מתחם הענישה הראוי ומהן הנסיבות המקלות במקרה זה?


שני הצדדים הפנו למספר פסקי דין שניתנו בעבר בעבירות דומות. הפרקליטות הציגה שורה של פסקי דין שבהם נגזרו על נאשמים שהורשעו בייבוא סמים מסוכנים לארץ עונשי מאסר של 30 חודשים ואף 54 חודשים, ואילו סנגורו של הצעיר הראה שלל פסקי דין שבהם העונשים כללו עבודות שירות בלבד או מאסרים בפועל של שישה חודשים בלבד.


השופטת הזכירה כי יבוא סמים מסוג קוקאין מהווה עבירה חמורה מאחר שפגיעתו של הסם עלולה להיות קשה מאוד. לקביעתה, חלקו של הצעיר בביצוע העבירה דווקא היה מהותי, והוא תכנן את המעשה היטב ולקח חלק פעיל בהכנות לנסיעה ובהחבאת הסם בתחתוניו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


כמו כן הסכימה השופטת עם עמדת הפרקליטות, והבהירה כי עסקת הברחת הסיגריות שלא צלחה אינה יכולה להקל עם הצעיר, מאחר שהיא עצמה מעידה על כשלים כספיים שמקורם אף הוא בעבירה פלילית. על כן נקבע כי מתחם הענישה צריך לנוע בין 26 חודשי מאסר לבין 48 חודשי מאסר.


בקביעת העונש הספציפי בתוך מתחם הענישה, סברה השופטת שיש מקום להתחשב בקבלת האחריות של הצעיר, בעברו הפלילי הנקי ובגילו הצעיר. כמו כן סברה שיש מקום להתחשבות בנסיבות חייו המורכבות. לאור כל זאת נקבע כי ירצה מאסר בפועל של 26 חודשים, כאשר מתקופה זו יקוזזו 13 חודשים שבהם שהה במעצר. נוסף על כך הוטל עליו קנס כספי בסכום של 7,500 שקלים, וכן תקופת מאסר על תנאי של שמונה חודשים.

 

ת"פ 11969-01-18