שרית (שם בדוי) לא חשבה שמחלת הפסוריאזיס (ספחת) שממנה החלה לסבול לפני גיוסה לצבא, תוכר לה כזכות נכה צה"ל. שרית שירתה שירות צבאי מלא בין השנים 2003-2005. בתחילת השירות, בתקופת ההכשרה, הייתה החיילת נתונה תחת לחץ נפשי רב ומיד לאחר הטירונות החלה להבחין בפריחה בגופה ואובחנה כמי שסובלת מפסוריאזיס.

 

במשך שנים טופלה שרית במרפאות קופת החולים עד שיום אחד נפל לה האסימון והיא הבינה שמחלת הפסוריאזיס שממנה היא סובלת, פרצה למעשה ערב גיוסה לצה"ל עקב הלחץ הנפשי שבו הייתה נתונה.

 

מחלת הפסוריאזיס פרצה עקב הלחץ הנפשי מהגיוס


שרית הגישה תביעה להכרה כנכת צה"ל לצורך קבלת תגמולים ממשרד הביטחון. שרית נשלחה למומחה מטעם משרד הביטחון, מומחה למחלות עור ומין. במהלך הבדיקה, מצא המומחה כי שרית אובחנה למעשה כבר בקופת החולים כחולה בפסוריאזיס מספר ימים לפני הגיוס, שכן בגופה החלו לבצבץ סימנים של המחלה.


המומחה קבע "בהתחשב בהתפרצות המחלה בעיקר לאחר הגיוס תוך כדי ההכשרה והסטרס הנובע מהליך זה, הנני נוטה להכליל את התיאור היחיד של פסוריאזיס מספר ימים טרם הגיוס כחלק מהציפייה והלחץ לפני תחילת השירות הצבאי". המומחה קבע כי קיים קשר בין המחלה והשירות ולפיכך שרית הוכרה כנכת משרד הביטחון.

 

שרית הייתה אחת הראשונות שמשרד הביטחון קיבל את תביעתה לאחר שהכיר כי הלחץ לפני הגיוס הוא זה שגרם למחלה ולכן צריך לראות את מחלתה כאילו נגרמה באופן מלא עקב שירותה.

 

אגף השיקום קבע כי מחלת הפסוריאזיס אירעה בתקופת שירותה ועקב השירות הצבאי והועדה הרפואית במשרד הביטחון קבעה לשרית נכות בדרגה של 20%.

 

פסוריאזיס היא מחלה תורשתית. מדובר במחלת עור כרונית שעשויה להתפרץ עקב "טריגר" מצב דחק נפשי. המחלה מתאפיינת בנסיגות והחמרות לסירוגין.


סוכרת, טרשת נפוצה וסכיזופרניה יכולות להיגרם או להחמיר עקב לחץ נפשי


בשנים האחרונות משרד הביטחון מכיר במחלות שנגרמו כתוצאה מהשירות הצבאי ותנאיו. כך למשל במחלת הפסוריאזיס ובמחלות אחרות כגון סוכרת, סכיזופרניה וטרשת נפוצה ככאלה שנגרמו עקב לחץ נפשי במהלך השרות הצבאי. עם זאת מדובר בהליך קפדני אשר משרד הביטחון בודק כל מקרה לגופו.

 

חשוב לציין כי גם אם משרד הביטחון דחה את תביעתו של הנכה, רשאי הוא לערער על החלטת קצין תגמולים תוך 30 יום לבית משפט השלום. על פי הפסיקה על הנכה יהיה להוכיח, כי נכותו נגרמה עקב תנאי השירות הצבאי.


כיום הפסיקה מכירה כנכה צה"ל במחלת הפסוריאזיס אם הנכה הוכיח כי היה בלחץ מתמשך ותוך שלושה חודשים פרצה המחלה, או אם הנכה נחשף לאירוע חריג ותוך שלושה חודשים מיום האירוע פרצה המחלה. על הנכה להוכיח באופן "מתקבל מאוד על הדעת" כי עקב תנאי שירותו אשר היוו "טריגר" פרצה המחלה. חובת ההוכחה היא על התובע.

 

כידוע, לא בהכרח תוך שלושה חודשים המחלה תאובחן אך אם קיים תיעוד רפואי המתאר כמה זמן סובל מנגעים פסוריאטיים ניתן יהיה להסיק מהנתונים מתי פרצה המחלה גם אם אובחנה בשלב מאוחר יותר.

 

גם מחלה שפרצה בזמן הצבא עקב סטרס תוכר על ידי משרד הביטחון


מקרה נוסף אשר טופל על ידי משרדנו, חייל אשר שימש כטבח והיה חשוף ללחץ מתמשך ואינטנסיבי לקה במחלת הפסוריאזיס. הוגשה תביעה למשרד הביטחון אשר נדחתה. הוגש ערעור לבית משפט השלום בחיפה. בית המשפט קבע כי יש להכיר בקשר סיבתי של מחצית על חשבון השירות.


בשלב יותר מאוחר ועל אף פסק הדין, פנינו בעיון נוסף למשרד הביטחון בבקשה להכיר בנכה באופן מלא, לבקשה צירפנו "ראיה חדשה" חוות דעתו המקצועית של פרופ' אריה אינגבר אשר קבע כי יש להכיר במחלת הפסוריאזיס כנגרמה עקב תנאי השירות. קצין התגמולים דחה את העיון נוסף והותיר את ההכרה מחצית על חשבון השירות.


בעקבות החלטת קצין התגמולים הגשנו ערעור נוסף לבית משפט השלום, בפסק דין השני שניתן על ידי בית משפט שלום נקבע כי יש להכיר בנכה באופן מלא, דהיינו מחלת הפסוריאזיס נגרמה עקב השירות הצבאי. משמע כי על אף פסק הדין הראשון בתיק, בעקבות הליך נוסף הגענו לערעור שני בבית המשפט שלבסוף הנכה הוכר בגרימה. ועדה רפואית קבעה לנכה 20% נכות לצמיתות.

 

כאשר קיימת הכרה במחלת הפסוריאזיס תקבע דרגת נכות על ידי וועדה רפואית בהתאם לחומרת מצבו הרפואי של הנכה.

 

משמעות דרגת הנכות בשיעור 20% היא שהנכה זכאי לתגמול חודשי לכל חייו, לטיפול רפואי באמצעות אגף השיקום ולהבראה בים המלח. נוסף על כך, יכול הנכה לבקש שמשרד הביטחון יממן לו לימודים במוסדות להשכלה גבוהה ומלגת קיום לכל תקופת הלימודים או שיממן לו פתיחת עסק שבו יוכל לעבוד.


מעבר לתגמול החודשי, ישנם תגמולים מיוחדים הניתנים לנכים שאינם בני-שיקום ואשר לא יכולים להשתכר למחייתם, ואשר שיעורם כאמור משתנה בהתאם לאחוזי הנכות. וכן ישנם מסלולי שיקום בעבודה כשכיר או עצמאי או הכשרה מקצועית או השכלה גבוהה.


כמו כן, ישנן הטבות רבות נוספות, מעבר לתרופות, טיפול רפואי וציוד רפואי, הניתנות אף הן בהתאם לגובה אחוזי הנכות והסטטוס של הנכה, לדוגמא: רכב רפואי, תו חנייה לרכב, מלווה, עזרת הזולת, ביגוד, הנעלה, בית הבראה, שכר לימוד, חונכות, מענק דיור, מענק נישואין, מענק נישואין ובר-מצווה לילדי נכים, מענק השתתפות לימודים על-תיכוניים ואקדמיים לילדי נכים, מענק לציוד ביתי, הנחה בארנונה, הנחה במס רכישה, פטור מאגרת טלוויזיה, דמי נסיעות, מענק אש"ל בחו"ל, הוצאות טלפון, דמי חימום, דמי קירור, מענקי חג, השתתפות בטיפולי שיניים ועוד.

 

כאמור, ניתן להיווכח כי חייל אשר לקה במחלה גם בטרם גיוסו לצה"ל ובסמוך לגיוס, עקב לחץ הגיוס הקרב ובא, יוכל להיות מוכר כנכה צה"ל.

 

הכתבה מתייחסת לנשים וגברים כאחד.

 

מאת עו"ד אלי סבן ועו"ד לימור בריק-שי. הכותבים הם עורכי דין מומחים לתביעות נגד משרד הביטחון ובייצוג נכי צה"ל