המוכרים כנכי צה"ל הם חיילים המשרתים בשירות סדיר, אנשי קבע, מי שנפגע במהלך שירות המילואים או מי שנפגע כאיש כוחות הביטחון. לעניין זה כוחות הביטחון הכוונה לשוטרים, סוהרים, אנשי שירות הביטחון הכללי ואנשי מוסד.

באילו מקרים משרד הביטחון יכיר בנפגע כנכה צה"ל?

כדי להיות מוכר כנכה צה"ל על ידי משרד הביטחון צריך להוכיח שני תנאים מצטברים: כי הפגיעה התרחשה "במהלך השירות" ו"עקב השירות". היינו לא מספיק כי קיימת מחלה או חבלה שהתרחשה במהלך השירות, אלא יש להוכיח קשר סיבתי שלפיו הנסיבות של השירות הן אכן אלו שגרמו למחלה או לפציעה. מדובר בשני תנאים מצטברים (גם וגם).

כך למשל אם חייל נפצע ונחבל במהלך תרגיל או פעילות מבצעית ניתן יהיה לקבל את ההכרה כנכה משרד הביטחון, וזאת משום שמתקיימים בעצם שני התנאים ב"מהלך" השירות ו"עקב השירות".


לעומת זאת, מי שחלה במהלך השירות ולהבדיל מחבלה רשומה מוכחת, יש להוכיח כי המחלה קשורה בקשר סיבתי ישיר לשירות הצבאי. כך למשל מי שחלה בסרטן במהלך השירות, יצטרך להוכיח גם קשר סיבתי כי התנאים הסביבתיים שבשירותו הצבאי הם אלו שגרמו להתפרצות המחלה.


או למשל מי שחלה בסוכרת או במחלת לב עליו חובת ההוכחה כי התנאים בשירות הצבאי או הביטחוני הם אלו שגרמו להתפרצות המחלות, וכי הן לא היו פורצות בגופו ללא התנאים המיוחדים של השירות הצבאי או הביטחוני שהובילו לכך.

פציעה במהלך חופשה כחייל סדיר

חייל שנפצע במהלך חופשה יקבל גמלה ממשרד הביטחון אם אחוזי נכותו ייקבעו על 20% ומעלה. אם ייקבעו לו אחוזי נכות מתחת ל-20% הוא יהיה מוכר אך ורק לצורכי החמרה במצבו בעתיד. היינו, הוא לא יקבל תשלומים או הטבות מאגף השיקום של משרד הביטחון.

החמרת מצב


חייל או איש שירות הביטחון שהוכר כנכה צה"ל רשאי במקרים שבהם חלה החמרה במצבו הרפואי בגין המחלה או הפציעה שבה כבר הוכר בעבר להגיש תביעה מחודשת למשרד הביטחון. במקרה שתוגש תביעה שכזו תתכנס ועדה רפואית נוספת שתקבע האם אכן חלה החמרה במצבו המצדיקה העלאת אחוזי הנכות.

כיצד קובעים נכות?


את הנכות לנפגע קובעים הרופאים חברי הוועדה הרפואית באמצעות קובץ מבחנים לקביעת דרגת נכות: תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגות-נכות (1969).


אגף השיקום פועל על פי קובץ המעוגן בתקנות המכיל תיאור מפורט של פגימות ומחלות לפי סוגיהן, ולכל פגימה ומחלה נקבעו אחוזי נכות, בצד הפירוט של החומרה וההגבלה המסוימת שנגרמה על ידי אותה פגיעה.

כיצד לנהוג לאחר פגיעה במהלך השירות?


תחילה יש לקבל טיפול רפואי ראשוני, לפרט בפני הרופא כיצד התרחשה הפציעה ולדאוג להעתק מהטפסים רפואיים.

יש לוודא כי מולא "דו"ח פציעה" על ידי מפקד היחידה המעיד על התרחשות האירוע. אם היו עדים לאירוע חשוב לציין זאת הן בדו"ח הפציעה והן בהגשת התביעה למשרד הביטחון.


אם החבלה התרחשה כאשר לא היו עדים לאירוע או לא קיים דו"ח פציעה שמולא על ידי המפקד, על הנפגע לדאוג לתצהיר שבו הוא מפרט את הנסיבות שגרמו לחבלה.

כותב המאמר עורך דין אילן בנימיני מייצג נכי צה"ל בתביעות מול משרד הביטחון. האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.