יש שיראו בבית המשפט מקום למיגור עוולות ויש ויראו בו כמקום היוצר שינויים חברתיים. ישנם משפטים פרטיים שנולדו לטובת תכלית מצומצמת וממוקדת, וישנן תביעות שהוגשו בין היתר לשינוי תפיסה או תודעה, ואכן יוצרים תקדים משפטי המתווה דרך חדשה נכונה וראויה יותר. בכל מקרה בכדי לשנות תודעה ציבורית באמצעות מערכת המשפט, על הראיה להיות למען הכלל ולתכלית ראויה.


פרשת השבוע מציבה בפני האדם אתגר לא פשוט הדורש תעצומות נפש ובחינה מעמיקה, כמו גם חשבון נפש טרם קבלת המשימה ויציאה למשימה לאומית. האדם מטבעו הינו אגוצנטרי ונטיותיו אינן דרות בכפיפה אחת עם טובת הכלל. אנשים הפועלים בשם ציבור צריכים לשאול עצמם לפשר התכלית המניעה אותם למשימות אלו. האם לכבוד הם חפצים? לעניין או לריגוש כזה או אחר? לעשות לביתם?


עשייה ציבורית אשר נקייה משיקולים זרים הינה נטל כבד מנשוא. לא בכדי דוחים מנהיגים אמיתיים את הנהירה אל עבר עמדות המפתח. נקיון כפיים, זכות המחשבה והרעיון, הבנת גודל האחריות והחובה אל מול הסלידה מעשייה למטרת רווחים ישירים ועקיפים, מותירה את המנהיגים האמיתיים ספונים בביתם שמא אין הם ראויים לעשייה זו. משה, דוד ויתר מנהיגי הרוח והחזון לא הרימו קמפיינים לבחירתם ויצאו ודיברו בשם ציבור כזה או אחר, ראייתם הייתה לאומית. מחויבותם לכלל ישראל, מנעה יצירת הסכמים קואליציוניים ואופוזיציות לשם אופוזיציות.


אף ביציאה למלחמה חובה על כל חייל ולוחם, ובוודאי מפקד כמו חבר ממשלה, לראות את טובת הכלל. טובת הכלל הינה ראיה מהותית המשנה מהשורש את אופן החשיבה הפרטית. ראיה כזו יש בה להביא מזור לעם השוכן בלב עמים המייחלים לכלייתו, כמו גם למזרח התיכון והעולם כולו.


בפרשה אומר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה, זאת חקת התורה אשר צוה ה' את משה: וכבסתם בגדיכם ביום השביעי וטהרתם ואחר תבואו אל המחנה: הציווי להיטהר טרם החזרה למחנה מהמלחמה מעידה על ההיטהרות הנדרשת טרם היציאה מהמחנה למלחמה. בשני המקרים האדם צריך להעמיד לנגד עיניו את טובת הכלל, ראיה מפוכחת נטולת אינטרסים ושיקולים סקטוריאליים הטמונה כל כולה בעקרונות הצדק והמוסר.


האדם הפשוט יכול אף הוא ליצור תקדימים משפטיים


ראיית הכלל כנגד הפרטיות מוזכרת גם בתוכחת משה לדרישתם של בני גד ובני ראובן לשבת מעבר הירדן טרם כיבוש כל הארץ, טרם השגת מטרות הציבור.ו "ואנחנו נחלץ חשים לפני בני ישראל עד אשר הביאום אל מקומם וישב טפנו בערי המבצר מפני ישבי הארץ, לא נשוב אל בתינו עד התנחל בני ישראל איש נחלתו". משמע מטרתו הפרטית תדחה ותמתין עד אשר תושג מטרת הכלל, הפרטי יוכפף לציבורי ולא ההפך.


על אותו משקל ניתן לומר כי בתי המשפט הינם כלי רב עוצמה לשינוי פני החברה, חשיפת עוולות ציבוריות ופרטיות והגשת תביעות נגדם יוצרת מצב בו האזרח הפשוט הופך לשוטר מקומי, תובע פרטי המעלה על נס עוולות ומאפשר לשופט לקיים משפט בארץ. לא אחת מוצא עצמו האזרח הפשוט גורם ליצירת תקדימים משפטיים המשנים פני חברה ומנחילים לנו כחברה תפיסה חדשה וראויה יותר.