במסגרת תיקי תאונות דרכים שעניינם בפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לנפגעים אשר מתנהלים בבתי המשפט, ישנה אבחנה בין תאונות דרכים שארעו במסגרת פרטית ובין תאונות דרכים בעבודה.

כאשר תאונת הדרכים ארעה במסגרת פרטית נדרשת "ראשית ראיה" לשם מינוי המומחה הרפואי מטעם בית המשפט. ראשית הראיה- הינו קצה חוט המראה לכאורה על קיומו של נזק רפואי בתחום המינוי המבוקש באמצעות חומרים רפואיים שונים.


כאשר משתכנע בית המשפט כי אכן קיימת ראשית ראיה למינוי מומחים רפואיים, ממנה בית המשפט מומחים רפואים בתחומים המבוקשים, ושנראים לבית המשפט רלבנטיים, ולרוב משית את שכר טרחת המומחה הרפואי על חברות הביטוח.

קביעת המומחה מטעם בית המשפט בעניין נזקם של התובעים מהווה אינדיקציה עיקרית עבור בית המשפט לצורך קביעת הנכות התפקודית, אולם - קביעת הנכות התפקודית שמורה תמיד תחת סמכות בית המשפט.

כאשר תאונת הדרכים הינה בעבודה, על התובע לפנות למוסד לביטוח לאומי ולעמוד בפני וועדות רפואיות שם לקביעת דרגת נכות.

המוסד לביטוח לאומי הינו מוסד שמאפשר לתובעים בחינם להיבדק על ידי וועדות רפואיות, לקבוע את שיעור נכותם, ובהתאמה לקבל תגמוליהם במישרין מהמוסד לביטוח לאומי.

יש לזכור, כי קביעת המוסד לביטוח לאומי בעניין נכותו של נפגע בתאונת דרכים בעבודה הינה קביעה"על פי דין", דהיינו קביעה זו הינה קביעה שתחייב את הנפגע לעניין הערכת הפיצויים בבית המשפט, וכדי לסתור קביעה זו יש להביא ראיות לסתור, שאחד מן הטעמים המיוחסים לאפשרות זו הינה - טעמים מיוחדים. במילים אחרות- לסתור את קביעת המוסד לביטוח לאומי הינה משימה מורכבת ומאוד לא קלה!!!

בין המוסד לביטוח לאומי ובין חברות הביטוח קיימים הסכמי שיפוי ותיקים, אשר קבועים את יחסי התשלומים בין חברות הביטוח ובין המוסד לביטוח לאומי כלפי הניזוקים.

בתיקי נזיקין- רשלנויות שונות - חבויות- כדי להוכיח את התביעה על התובע לצרף חוות דעת מקצועית ו/או רפואית ו/או תעודת רופא ערוכות כדין, ובאופן קנוי עומדת לנתבעים הזכות לבדוק את התובע ו/או את הנזק הנטען על ידי מומחה מטעמם.

לאחר בחינת חוות הדעת בבית המשפט שהוגשו מטעם הצדדים, ובאין הסכמה מטעם הצדדים, לרוב מחליט בית המשפט על מינוי מומחה נוסף מטעמו שיכריע הוא את כף המאזניים. סוגיית המומחים הן הרפואיים והן המקצועיים, הינה סוגיה שלצורכה מומלץ להיוועץ עם עו"ד מקצועיים בתחום.