חוק רישוי עסקים מטיל מגבלות על חופש העיסוק בקובעו חובת רישוי. הרישוי נועד להבטיח מספר מטרות המנויות בחוק, כגון: איכות סביבה, מניעת מפגעים ומטרדים, סכנות לשלום הציבור, בטיחות הציבור, וכד'.

מטרת החוק היא לאזן בין חופש העיסוק לבין ערכים ואינטרס ציבורי כגון שלום הציבור ובטיחותו וכן חוקי התכנון והבניה.

 

סירוב הרשות להעניק רישיון לעסק

 

הכלל הוא שכל אדם זכאי לעסוק בעסק כרצונו, בגבולות שהחוק מציב לו, ועל רשות המסרבת לתת לו רישיון לניהול עסק, מקום שנדקש רישיון, להצדיק את סירובה על יסוד הוראה מפורשת בדין או המשתמעת ממנו. רוצה לומר, שרשות המסרבת ליתן רישיון צריכה לפרט ולנמק את החלטתה.

 

הסירוב צריך להתבסס על עובדות קונקרטיות ולא על נוסחאות שבלוניות כגוןף "מבחינה פלילית" או מטעמי שלום הציבור" וכיוצא בזה.

 

אין ספק בשאלה לענין הסמכות של הרשות המקומית שלא להעניק רישיון עסק בתחומה לעסקים שאינם עונים על דרישות הרישוי, ואולם בתחום רישוי עסקים נדונה בעיקר שאלת המידה, עד כמה מותר להפעיל סמכות המגבילה את חופש העיסוק של אדם במשלח ידו.

 

רישיון עסק נועד להבטיח קיום דינים הנוגעים בין היתר לחוק התכנון והבנייה, אך חוק רישוי עסקים אינו שולל, לכשעצמו, אפשרות של מתן רישיון עסק לעסק שיש בו חריגה מדיני התכנון והבניה, עדיין מסור לרשות שיקול דעת מוגבל ליתן רישיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון, וזאת בנסיבות מיוחדות וחריגות, כאשר מדובר בחריגות קלות.

 

פעולות הרשות בבואה לשקול מתן רישוי עסק

 

מהפסיקה עולה כי הרשות אינה יכולה לצאת ידי חובה בנימוקיה מבלי לבסס את החלטתה כראוי. החלטה כזו ראוי שתבוא לעולם על סמך בדיקה וסקר מיקצועיים שייערכו. בנושא של מיטרדים, הרשות חייבת לבחון את הנושא אל מול רשויות רלבנטיות אחרות, כגון איכות סביבה, איגוד ערים וכד'. הרשות נדרשת לעקביות בהחלטותיה ובמדיניותה, היא אינה יכולה להכשיר מטרד שבעבר לא ניתן בגינו רישיון עסק, מבלי שיחול שינוי שמצדיק זאת. ראיות של מטרד ראוי שיעוגנו בראיות של ממש.

 

תפקידו של בית המשפט

 

ראוי שבעלי עסק ידעו, שסירוב הרשות להעניק את הרישוי המיוחל אינו סוף פסוק. תפקידו של בית המשפט כשהוא נדרש לסוגיה, הנו לבחון את חוקיות ותקינות החלטת הרשות, האם לא נפל בה, פגם, הפלייה, ניגוד עניינים, חוסר תום לב ושיקולים זרים, ובעיקר אם היא מצויה בתחום הסבירות.


עודכן ב: 14/10/2012