הצדדים חתמו על הסכם גירושין במהלך חודש אפריל 2013 לפיו בין היתר סוכם כי מזונות הקטין בן ה-5 יעמוד ע"ס 2,300 ₪ בחודש כולל מדור. ההסכם אושר בבית המשפט לענייני משפחה בקריות וניתן לו תוקף של פסק דין.


כחודשיים לאחר אישור ההסכם, עתר האב לבית המשפט בתביעה להקטנת מזונות וטען כי הוא מתקיים מקצבת נכות וכי אין באפשרותו לשאת בסכום המזונות שהוסכם. האב טען, כי מזה 20 שנה הוא מתקיים מקצבת נכות אשר הופחתה עם הגירושין שכן אינו זכאי עוד לתוספת בגין התלויים (אשתו ובנו).


הנתבעת, באמצעות עו"ד נרקיס לביא, הגישה לבית המשפט בקשה לדחיית התביעה על הסף מהטעם שהאב לא הצביע על שינוי נסיבות מהותי, ובוודאי לא שינוי כזה שלא יכול היה לצפות מראש בטרם נחתם ההסכם ובטרם אושר בבית המשפט.


עוד נטען כי הצדדים סיכמו ביניהם את פרטי ההסכם שנחתם מרצון חופשי ותוך שכל אחד מהצדדים מודע היטב לתוכנו ומהותו של ההסכם.
הלכה פסוקה היא, שלאחר שניתן פסק דין קיים ועומד בענייני מזונות ישנה רק עילה אחת לשנותו : שינוי נסיבות מהותי שארע לאחר מתן פסה"ד שיש בו, בשינוי המהותי, כדי להצדיק שינוי בסכום המזונות.


בית המשפט נעתר לבקשת האם והורה על דחיית התביעה על הסף. " מתביעתו של המבקש לא עולה טענה לשינוי נסיבות ובוודאי לא כזה שלא ניתן היה לצפותו מראש... מצבו הבריאותי היה ידוע לו גם לפני חודשיים וחצי, כך גם נהיר לכל שקצבת הנכות המוענקת ליחיד שונה מזו המוענקת ליחיד עם תלויים, מכאן שגם אליבה דגירסת המבקש אין בפנינו כל טענה לשינוי נסיבות ומכאן דלא מתקיים תנאי הסף של שינוי נסיבות המהווה את "כרטיס הכניסה" של התובענה בשערי בית המשפט".


עוד קבע בית המשפט : "קשה מאוד להאמין שהמשיב התחייב לשלם דמי מזונות בסך 2,300 ₪ כאשר ידוע לו שכל הכנסתו מסתמכת על קצבת הנכות ודי לחכימא ברמיזה..."


על כתפי התובע את שינויו של פסק הדין רובצת החובה להוכיח שינוי מהותי בנסיבות עד כדי הצדקה לשינוי סכום המזונות שנפסק. פסק דין לגובה מזונות ילדים , צופה מטבעו פני עתיד כך שרק שינוי משמעותי בנסיבות יצדיק היזקקות חוזרת של בית המשפט לענייני משפחה לשאלת מזונות ילדים.


הלכה פסוקה היא כי כאשר מזונות הקטינים נקבעו בהסכם בין ההורים שינויו של פסק הדין שניתן עפ"י ההסכם יעשה רק במקרים נדירים, כפוף לשלושה תנאים מצטברים:


1. עקב שינוי הנסיבות לא יהיה זה צודק להותיר את סכום המזונות על כנו, או כי עקב שינוי הנסיבות אכיפתו של פסה"ד הפכה לבלתי צודקת לחלוטין.

 

2. הצדדים הותירו בהסכם פתח לשינוי, במפורש או במשתמע.

 

3. על מבקש השינוי לפעול בתום לב ובניקיון כפיים.

 

לא כל שינוי נסיבות מהווה שינוי מהותי כזה היוצר עילה להתערבות מחודשת של ערכאה משפטית בעניין המזונות. שינויים מהותיים מוגדרים כשינויים אשר הינם דווקניים ויורדים לשורש החובה או הזכאות.


שינויים מהותיים המהווים עילה להפחתת מזונות הינם פשיטת רגל או התדרדרות מצבו הבריאותי של האב. גם התנכרות הילדים אל האב וסירובם להיפגש עמו יכול שיתפרש כשינוי נסיבות המצדיק הפחתת מזונות. שינויים אשר יתקבלו בבית המשפט כמהותיים לצורך הגדלת דמי המזונות יכולים להיות שינוי במצבו הבריאותי של הקטין או שינוי מהותי בכושר השתכרותה של האם, כזה שיש בו כדי לפגוע ברווחתו של הקטין.

 

עו"ד נרקיס לביא : במספר רב של פסקי דין נוהג בית המשפט לפרש את המושג "שינוי נסיבות" באורח דווקני, על מנת שלא להפר את האיזון בין המגמה להביא לסופיות הדיון לבין הצורך להתאים את גובה המזונות לצרכי החיים של הקטין.
 


עודכן ב: 18/07/2013