כמובן מתוך הנחה שקראתם את המדורים הקודמים..., הגענו לשלב שבו יש הסכם חתום, עכשיו מה עושים? מה חשוב שנדע?

 

מכיוון שיש הסכמים מסוגים שונים המתאימים בכל מקרה לגופו, גם הביצוע יהיה בהתאם בכל מקרה לגופו, אך ישנם דברים שחשוב לבצעם באופן נכון כמעט בכל הסכם ועליהם נדבר.

 

הערת אזהרה - קודם כל ובמהירות האפשרית יש לגשת לרשום הערת אזהרה לטובת הקונה, חשוב לזכור שכל עוד לא נרשמה הערת אזהרה לטובת הקונה - אין לקונה כל הגנה והמוכר יכול ללכת ולמכור את הדירה לאחר או להבריח אותה ולרשום אותה על שם אדם אחר.

 

הערת האזהרה באה להבטיח שלא תהייה אפשרות להעביר את הנכס הנרכש לאחר ללא הסכמת הקונה, וכך בעצם יכול הקונה לשלם למוכר את תמורת הדירה ללא חשש שהמוכר יבריח את הנכס, לכן חשוב לבצע את רישום הערת האזהרה מייד עם חתימת ההסכם.

מיסוי מקרקעין - על כל קניה ומכירה של נכס מקרקעין יש חובת דיווח לרשויות המס, החובה חלה גם על המוכר וגם על הרוכש, גם במקרים שבהם אין חובת תשלום מיסים.

 

החוק גם מחייב להגיש את הדיווח באמצעות טפסים מתאימים, ותוך זמן מוגדר מיום החתימה על ההסכם, כמובן שאיחור בדיווח יגרור חיוב בקנסות וריביות.

 

מועדי תשלום - בהסכם יש מועדים שנקבעו לביצוע התשלומים, לפני כל שלב של תשלום יש תנאים שחייבים להתקיים, לדוגמא - "הקונה ישלם תשלום ראשון עם חתימת ההסכם, הסכום יוחזק בידי הנאמן וישוחרר למוכר רק לאחר רישום הערת אזהרה", וכן ישנם דוגמאות נוספות לתנאים שצריכים להתקיים לפני ביצוע של כל תשלום.

 

לעיתים יבוצעו תשלומים שונים בהסכם לכמה מקומות, לדוגמא תשלום לסילוק חוב של המוכר לבנק יועבר על ידי הקונה ישירות לבנק, ותשלום לחוב של המוכר במיסים ישולם על ידי הקונה ישירות לרשויות המס.

 

לכן חשוב לפני כל מועד תשלום להכין את התשלום, ולבדוק לאן בדיוק צריך לשם כל תשלום, ולא לדחות את הדברים לרגע האחרון, כי גם כאן איחור בתשלום גורר ריביות וקנסות.

 

מסירת הדירה - מועד המסירה נקבע בהסכם, לכל צד יש חובות שהוא צריך להשלים עד למועד המסירה, מועד זה הוא חשוב גם למוכר וגם לקונה, ולכן חשוב להתכונן אליו מבעוד מועד, ולדאוג שיהיו את כל האישורים, שיהיה את כל הכסף לתשלום וכדו'.

 

רישום הדירה - רישום הדירה הוא בעצם השלב האחרון ברכישת הדירה, הוא יתבצע לרוב לאחר שכבר קיבלתם את הדירה, ולעיתים אף כמה חדשים אחרי כן.

 

צריך לזכור שגם אם אנו גרים בדירה ושילמנו את כל תמורתה, כל עוד הדירה לא נרשמה על שמנו לא הסתיים התהליך.

 

לא פעם אני נתקל בלקוח שמגיע ומבקש שנמכור לו את הדירה ולאחר בדיקה מתברר כי הדירה אינה רשומה על שמו, לעיתים שנים רבות לאחר שנרכשה הדירה, ולעיתים אף לאחר שהמוכר הלך לעולמו ואז נדרשים הליכים משפטיים כדי להגיע לרישום הדירה.

 

לסיכום - השתמשו באנשי המקצוע ששכרתם גם לצורך ביצוע ההסכם, דבר אשר יקל עליכם וימנע טעויות רבות, זכרו תמיד - קיום וביצוע נכון של ההסכם הוא הכרחי, הוא ימנע סיכונים מיותרים, ימנע חיוב בקנסות וריביות, והכי חשוב ייתן לכם ראש שקט.


עודכן ב: 08/05/2013