אפוטרופוס הוא מי שאחראי מבחינה משפטית, על אדם אחר, אשר אינו יכול לדאוג לענייניו בשל סיבה מסוימת, למשל, בשל מחלת נפש. מינוי אפוטרופוס, נעשה על ידי בית המשפט, הקובע הן את תקופת המינוי והן את היקפה: קבלת החלטות בעניינים רפואיים בלבד, קרי, אפוטרופוס לגוף, קבלת החלטות בענייניי רכוש בלבד, קרי אפוטרופוס לרכוש או שניהם.

הגשת הבקשה למינוי אפוטרופוס

 

לשם מינוי אפוטרופוס, יש להגיש בקשה לבית המשפט המלווה בתצהיר. מטבע הדברים, היות שמדובר בהליך משפטי, רצוי מאוד לפנות אל עורך דין משפחה, אשר יכין את הבקשה, יגישה אל בית המשפט וייצג את המבקש בדיון.

יש לפרט בבקשה באופן ברור ומדויק את פרטי החסוי ואת הסיבות אשר בגינן נדרש מינוי אפוטרופוס. יש לצרף לבקשה את כל המסמכים הרלוונטיים, בהתאם לנסיבות המקרה, כדוגמת תעודה רפואית אשר תעיד על מצבו הרפואי ו/או הנפשי של החסוי וטופס הסכמה למינוי אפוטרופוס, חתום על ידי קרובי משפחה מדרגה ראשונה של החסוי (למשל הורים, ילדים).

בהעדר הסכמתם, יצורפו קרובי המשפחה כמשיבים לבקשה למינוי, כך שיתאפשר להם להביע את דעתם בעניין המינוי, במסגרת הדיון שיקיים בית המשפט, בבקשה.

שמיעת דעתו של החסוי

 

מינוי אפוטרופוס הוא צעד משפטי הפוגע באופן מהותי בחירותו של החסוי. לפיכך, במסגרת הדיון שמקיים בית המשפט, בבקשה למינוי אפוטרופוס, מחויב הוא לשמוע גם את דעתו של החסוי ובלבד, כי בית המשפט סבר כי החסוי מבין את המשמעות של מינוי אפוטרופוס. משקל עמדתו של החסוי בהחלטה על המינוי, תלוי מטבע הדברים, במידת הבהירות בה הציג החסוי את דעתו ובמידת נחישותו, אלו מעידים על עומק ההבנה של החסוי.

אולם, יש לציין כי במידה שהחסוי מבקש את מינויו של אדם מסוים לאפוטרופוס שלו, בית המשפט אינו מחויב להיענות לבקשה, מן הטעם שעליו למנות את מי שנמצא כמתאים ביותר לשמש בתפקיד של אפוטרופוס. אם נמצא אדם מתאים יותר לתפקיד מהמועמד של החסוי, אזי הוא זה אשר ימונה לתפקיד אפוטרופוס.

 

קבלת אישור על ביצוע פעולה

 

משמונה אפוטרופוס על בית המשפט, רשאי הוא לפעול בשמו של החסוי בכל אותם עניינים, כפי שקבע בית המשפט בעת המינוי, אולם, ישנן פעולות שונות אשר ביצוען טעון קבלת אישור ספציפי מבית המשפט ואין די בעצם המינוי כדי לבצען. למשל, פעולה המטילה חבות כלשהי על החסוי כמו הלוואה או ערבות, מכירה או קנייה של רכב, מכירת מקרקעין וכיו"ב.

 

סיום המינוי

 

ישנם מצבים שונים בהם מסתיים המינוי של האפוטרופוס, למשל, כאשר צו המינוי בוטל, כאשר האפוטרופוס התפטר או פוטר וכאשר החסוי הלך לעולמו. בכל מצב של סיום האפוטרופסות, מלבד בשל מותו של החסוי, מועבר רכושו אליו או לאפוטרופוס אחר שמונה לחסוי. לעומת זאת, בסיום האפוטרופסות עקב מותו של החסוי, יועבר רכושו ליורשיו החוקיים, אשר יגישו בקשה לצו קיום צוואה, או צו ירושה, בהתאם לנסיבות.