ר', ביצע עבודות טיח במהלך שיפוץ בית פרטי ביקנעם, לפני 5 שנים. בסיום יום העבודה בעת שירד מהפיגום, הוא החליק לכיוון גרם המדרגות הבנוי. בגלל שלא היה כל מעקה בצדו, הוא נפל אל מחוץ למדרגות ארצה מגובה של כ-6 מטרים. ר' פונה אל בית-החולים ואובחן כסובל משברים בגפיו ומחבלות רבות בגופו. הוא נזקק למספר ניתוחים ואושפז ונקבעה לו נכות בשיעור של 100 אחוז, המונעת ממנו להשתכר עד היום.

 

 

בתביעה שהגיש נגד החברה הקבלנית שהעסיקה אותו ונגד בעל הבית אותו שיפץ, טען שהם התרשלו כלפי והפרו חובות חקוקות בנוגע לבטיחות העובדים בבנייה.

 

 

לפני מספר חודשים התקבל פסק-הדין, ובו קבע בית-המשפט המחוזי בחיפה כי הפיגום הוקם בצורה רשלנית וכך גם הותרת גרם מדרגות ללא מעקה בטיחות. בית-המשפט לא הסתפק בקביעת אחריות לחברה הקבלנית שהעסיקה אותו, אלא קבע כי גם בעל הבית שבו נערך השיפוץ התרשל. הוא חייב אותו באחריות בשיעור של 25 אחוז לנזק שנגרם לעובד.

 

 

 

במהלך שיפוץ, הערנות של רבים מאתנו אולי גבוהה יותר מאשר בימות שגרה, אך כשאנו מזמינים בעל מקצוע לצורך תיקון דוד שמש, לרוב איננו מודעים לסיכון. אנו לא בהכרח מקדישים מחשבה לכך שבמקרה שבעל המקצוע יפול מהגג או מהסולם ויפצע בשטח ביתנו, הוא עלול לתבוע אותנו ובית-המשפט יכול לחייב אותנו בפיצוי שיכול להסתכם במאות אלפי שקלים ויותר.

 

 

לצערנו, פציעות רבות מסוג זה מתרחשות ותביעות כאלה מוגשות לבתי-המשפט. לא תמיד הפגיעה היא בגוף, לעתים היא פגיעה שנגרמת לרכוש שלכם או של השכנים שלכם. כיצד תוכלו להגן על עצמכם מפני תביעות מהסוג הזה, מהי האחריות שלכם בעת הזמנת בעל מקצוע ובמהלך שהותו בביתכם ומהם הביטוחים שחשוב שיהיו לכם? לפניכם המדריך.

 

 

לא וידאתם שלבעל המקצוע רישיון בתוקף? התרשלתם

 

לפי סעיף 15 לפקודת הנזיקין, אם אדם התקשר בחוזה עם בעל מקצוע, הוא פטור מנזקים שנגרמו כתוצאה מעבודתו של בעל המקצוע. "אחד החריגים לסעיף זה, הוא מצב שבו התרשל האדם בבחירתו של בעל המקצוע", מסביר עו"ד אורן מעוז, ממשרד רונן מעוז, העוסק בדיני נזיקין. "כלומר, במקרה כזה, הוא יהיה אחראי לנזקים שנגרמו. הזמנת בעל מקצוע נעשית לא פעם בשיטת חבר מביא חבר או אפילו בעקבות מגנט שהודבק על דלת הבית. יש לוודא שבעל המקצוע עוסק בתעודה מקצועית רלוונטית או ברישיון, דבר שיסייע לכם להגן על עצמכם מפני תביעות צד ג', לנזקים שיכולים להיגרם".

 

 

"אם אתם מזמינים בעל מקצוע שהעבודה שהוא עתיד לבצע בביתכם מחייבת על פי חוק להחזיק ברישיון או בהיתר רשמי כלשהו – מחובתכם לבקש שהוא יציג בפניכם את אותו הרישיון ועליכם לוודא שהוא בתוקף", מוסיפים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לרוב, לצורך חידוש הרישיון יש צורך בהגעה להדרכה ורענון מטעם הרשות המוסמכת להעניק את הרישיון, ולכן יש לוודא שהרישיון אכן בתוקף. הדבר קריטי במקצועות החשמל, הגז, ההדברה, העבודה בגובה".

 

 

רישיון לא מספיק, האם בעל המקצוע מבוטח?

 

"חשוב לוודא לפני הזמנת בעל מקצוע כי הוא מחזיק בפוליסת ביטוח לנזקי גוף ורכוש, כלפי צד ג'", מסביר עו"ד מעוז. "כך למשל, אם בעל המקצוע יתקין פרגולה במרפסת ביתכם והיא תיפול חלילה על ראשו של מישהו, אתם תהיו חשופים לתביעה. לעומת זאת, אם למתקין יש פוליסת ביטוח, ניתן יהיה להפנות את התביעה אליו. בנוסף, חשוב לוודא כי לבעל המקצוע ישנה פוליסת אחריות מקצועית למקרה של נזק במהלך העבודה בביתכם".

 

 

בעל הדירה לא דאג למשטח עבודה בטוח? יחויב בפיצוי על סך 67 אלף שקל

 

על בעל בית שמזמין בעל מקצוע לביתו לדאוג לו למשטח ראוי לעבודה. עו"ד מעוז: "לא פעם תובעים בעלי מקצוע את בעלי הבית בגין משטח עבודה מסוכן וזוכים בפיצויים שיכולים להגיע לסכום כספי גבוה".

 

 

לפני מספר שנים, מעצבת-פנים תבעה את בעל הדירה שבה עבדה, בטענה שהוא לא דאג לבטיחות משטח העבודה, מה שגרם לפציעתה. במהלך שיפוץ, שהתה בקומה השנייה, ונפלה לקומה הראשונה בשל בור שנפער במשטח הרצפה, שהיה מחופה באזור מסוים רק בגבס, בשל חיזוק קורות שהתבצע במקום. בעקבות נפילה מגובה של 2.70 מטר, היא נפצעה ונקבעו לו כ-30 אחוזי נכות לצמיתות. בעל-הבית לא היה מבוטח בביטוח הנדרש לכיסוי נזקים מסוג זה. בית-משפט השלום בעכו קבע כי היה על בעל הדירה לדאוג לכך שסביבת העבודה תהיה בטוחה וכיוון שלא דאג לכך, חייב את בעל הבית בתשלום של כ-67 אלף שקל למעצבת הפנים.

 

 

בפסק-הדין נכתב: "על בעל מקרקעין שהזמין את התובעת לבצע עבודה בביתו, במהלך תקופת שיפוצים, לדאוג לכך שסביבת העבודה שלה תהיה בטוחה, ובעיקר לאור עבודות הבידוד ופירוק קורות העץ במפלס העליון. הוא היה מחויב ליידע את התובעת מראש כי חלק מהרצפה במפלס העליון הינה מסוכנת והעמידה או הדריכה עליה מסוכנת, וכן לנקוט או לוודא כי ננקטו אמצעי זהירות סבירים כגון: גידור השטח או הצבת שילוט מתאים, כדי למנוע את הסיכון בשטח המקרקעין שבבעלותו, סיכון שהתממש למרבה הצער. לא הוכח בפניי שהוא עשה כן, ולפיכך אני קובע כי הנתבע התרשל כלפי התובעת כבעל מקרקעין סביר ועליו לפצותה בגין נזקיה".

 

 

 

גם אם העובד מועסק על-ידי קבלן, יש לכם אחריות על בטיחות אתר הבנייה

 

כאמור, במקרה שהוצג בתחילת הכתבה, גם אם אתם לא המעסיקים הישירים של בעל המקצוע, אלא הוא עובד של החברה הקבלנית – אינכם פטורים מאחריות ועליכם לוודא שננקטים בביתכם אמצעי הבטיחות להבטחת שלומם של העובדים.

 

 

במקרה של ר', למרות שהוא היה מועסק על-ידי חברה קבלנית, הרי שח', בעל הבית, היה מגיע לפקח על עבודות הבנייה בסופי-שבוע ואף משתתף במתן הנחיות והוראות לעובדים. "בעל הבית, מזמין השיפוץ, אינו יכול לפטור את עצמו מכל אחריות בכך שיתקשר עם קבלן לביצוע עבודות הבנייה. הוא יכול וצריך לוודא שנשמרות הוראות הבטיחות ושננקטים אמצעי בטיחות להבטחת שלומם של העובדים באתר הבנייה.

 

כאשר הוא רואה שהעבודה מסכנת את העובדים הוא אינו יכול להתעלם מכך. כל בר דעת היה מבחין שקיים קושי בירידה מהפיגום וכי היעדר מעקה עלול לגרום למי שיורד בהן ליפול ולהיפגע. היה עליו לצפות את התרחשות התאונה".

 

 

לפיכך, פסק בית-המשפט שבעל-הבית נושא באחריות בשיעור של 25 אחוז, והחברה הקבלנית נושאת באחריות בשיעור של 75 אחוז.

 

לכן, במהלך שיפוץ או בנייה, היו ערניים ובדקו שהחברה הקבלנית אכן מספקת סביבת עבודה בטוחה. במידת הצורך, הזמינו שירותים של מפקח בנייה ובמקרה של חשד להתנהלות לא בטיחותית, דאגו להעביר בקשה מתועדת בכתב לתיקון הליקוי. למשל, אם במקרה זה, בעל הבית היה דורש לתקן את הפיגום הלא בטיחותי ולהתקין מעקה לצד המדרגות, סביר להניח שהוא היה פטור מאחריות. לכן גם כאשר הדבר כרוך במאמץ רב, כשאתם מזמינים בעלי מקצוע לביתכם, פנו כל מכשול ודאגו למשטח בטוח עבורם.

 

 

הגשתם לבעל המקצוע סולם? אתם מסתכנים

 

לא פעם, בעל המקצוע שוכח להביא אביזר מסוים ומבקש להשתמש בשלכם. קחו בחשבון שסעיף 15 לפקודת הנזיקין קובע כי אם התערבתם בעבודתו באופן שגרם לפגיעה או לנזק, תישאו באחריות לנזק. לכן, מוטב להניח לבעל המקצוע לעשות את עבודתו כפי שהוא רואה לנכון, ואל תמהרו להגיש עזרה או לספק לו כלי עבודה.

 

 

"אם תתנו לו סולם רעוע או פטיש תקול אתם עלולים להיות להימצא אחראים במקרה של פציעה", מסביר עו"ד מעוז. "לכן, עדיף שבעל המקצוע יבצע את העבודה בכליו. חשוב להדגיש, כי תמיד ניתן יהיה לתבוע אתכם וככל שהעובד עצמו התרשל הרי שההגנה שלכם תהיה חזקה יותר בבית-המשפט, וכך גם חלוקת האשם התורם של בעל המקצוע".

 

 

אל תגידו "לי זה לא יקרה", דאגו לבטח את עצמכם

 

חשוב לבטח את הדירה בביטוח צד ג' לכל צרה שלא תבוא. "הביטוח יכסה נזקים שיגרמו לצד ג' כתוצאה מרשלנותכם", מסביר עו"ד מעוז. "בנוסף, ניתן להוסיף כיסוי ביטוחי עבור עובדים קבועים שעובדים בביתכם כגון עוזר משק הבית או מטפל. כך, במקרים שבהם נגרם לעובד נזק גוף (נכות או אובדן כושר עבודה) המזכה אותו בפיצוי תוכלו להפנות את התביעה לחברת הביטוח שלכם".

 

 

מעסיקים עוזר בית על בסיס קבוע? אל תוותרו על ביטוח חבות מעבידים

 

 

עובדי משק הבית שלכם, נחשבים כעובדים שלכם. "ישנם שטועים לחשוב כי כיוון שהם משלמים עבור העובדים ביטוח לאומי הם יהיו פטורים במקרה של פציעה, אך זו טעות", אומר עו"ד מעוז. "אם בעל הבית התרשל הוא יצטרך לשאת באחריות נזיקית כלפי העובד, דבר שיכול להגיע למאות אלפי שקלים ויותר. לכן, חשוב מאד לעשות ביטוח חבות מעבידים. לעומת זאת, אם מדובר בהזמנת עבודה מחברת ניקיון, המנקה אינו נחשב כעובד של בעל הבית והאחריות עליו היא של חברת הניקיון".

 

 


עודכן ב: 19/05/2019