על קולות כשרים ופסולים בבחירות המקומיות – איך לוודא שקולך לא ייפסל
 

אחוז בעלי זכות הבחירה שמצביעים בפועל בבחירות לרשויות המקומיות הוא במרבית המקרים, למרבה הצער, נמוך מאד. רבים מאלה שחשוב להם להצביע ולהשפיע כלל אינם יודעים שקולם לא נספר, משום שהצבעתם נפסלה מחמת אחד מן הטעמים הקבועים בדין.
נעמוד כאן על המאפיינים העיקריים של ההצבעה החוקית והתנאים לכשרותה של הצבעה. מצביע שיקפיד לפעול על פי כללים אלה יוכל להבטיח כי קולו ייספר וישפיע.


בבחירות המוניציפאליות מצביעים בשתי מעטפות ובשני פתקים: מעטפה ופתק צהובים – לבחירה ישירה של ראש הרשות המקומית; מעטפה ופתק לבנים – לבחירת רשימת מועמדים למועצת הרשות המקומית.


הכללים העיקריים לפיהם ייקבע האם קול הוא כשר או פסול:


א. תנאי סף בסיסי להצבעה הינו זיהוי של הבוחר באמצעות אחת מ- 3 התעודות הבאות: ת.ז. עם תמונה שמאפשרת זיהוי (אין חובה להציג ספח); דרכון בתוקף עם תמונה שמאפשרת זיהוי; רישיון נהיגה תקף עם תמונה שמאפשרת זיהוי. הצגת הודעה לבוחר בלבד או ספח ת.ז או כל מסמך אחר – לא תאפשר הצבעה!


ב. התנאי הראשון להיותו של קול כשר, הוא שהפתק הוצא מתוך מעטפה, ושהמעטפה עצמה כשרה, היינו – שיש התאמה בין צבע המעטפה ובין צבע הפתק שבתוכה; שהמעטפה איננה קרועה או מלוכלכת או מסומנת באופן כלשהו; ושעל המעטפה מופיעות שתי חתימות של חברי ועדת הקלפי (למעט מקרים שבהם המצביע יבחין בחבר ועדה אחד בלבד במעמד הצבעתו, שאז ייתכן שתספיק חתימה אחת בלבד).
 

ג. התנאי השני להיותו של קול כשר, הוא שצורת הפתק וגודלו יתאימו לצורה והגודל שאושרו ע"י מנהל הבחירות. דוגמא מאושרת של כל פתקי ההצבעה יתלו במקום בולט בכל קלפי, כך שכל מצביע יוכל לוודא שהפתקים שמאחורי הפרגוד תואמים לפתק המאושר.


ד. התנאי השלישי להיותו של קול כשר, הוא שעל הפתק כתובים (בהדפסה או בכתב יד שניתן לזיהוי) אות/אותיות הרשימה או אות/אותיות בצירוף כינויה (בפתק לבן); ושמו של המועמד לראשות הרשות (בהדפסה או בכתב יד שמאפשר לזהות בוודאות את המועמד) (בפתק הצהוב).


ה. שני פתקים זהים שנמצאו באותה מעטפה ייחשבו לקול כשר אחד. ואולם, שלושה פתקים זהים או יותר וכן שני פתקים שאינם זהים ונמצאו באותה מעטפה – ייחשבו לקול פסול.


מלבד האמור לעיל, קולות פסולים ייחשבו לאלה:


א. מעטפה שהוכנס אליה דבר כלשהו זולת פתק הצבעה (או שני פתקים זהים כאמור).


ב. פתק שכולל סימן כלשהו שעלול לזהות את המצביע.


ג. פתקי ההצבעה הכתובים בכתב יד, יכולים להיות כתובים בשפה עברית או בערבית בלבד. כיתוב בשפה אחרת כלשהי יפסול את הקול. יחד עם זאת, פתק הצבעה מודפס (שלא בכתב יד) שכתוב בערבית בלבד – פסול.


ד. פתק לבן או פתק צהוב שאין עליהם כיתוב כלשהו.


ה. פתק הצבעה לבן ללא אות/אותיות הרשימה (היינו – לא די בכיתוב כינויה של הרשימה לבד) או פתק הצבעה צהוב ללא שם מועמד לראשות הרשות.


ו. מעטפה ריקה או פתק ללא מעטפה ייחשבו לקולות פסולים.

 

בנוסף חשוב לדעת, שישנם תנאים בסיסיים שהקלפי בה אנו מצביעים חייבת לקיים כדי שלא ייפסלו כל ההצבעות באותה קלפי או חלקן וכדי שלא יוטו תוצאות הבחירות שלא כדין. העיקריים שבתנאים הם:


א. הקפדה בכל מהלך יום הבחירות על כמות מספיקה (ושווה ככל הניתן) של פתקים לכל המועמדים ולכל הרשימות בקלפי.


ב. הקפדה בכל מהלך יום הבחירות על כך שפתקים המונחים בקלפי אינם מלוכלכים או מסומנים או מקופלים או קרועים או מקומטים וכו'.


ג. הקפדה בכל מהלך יום הבחירות על כך שהפתקים של כל המועמדים ושל כל הרשימות זהים בגודל ובצורה לאלה שאושרו ע"י מנהל הבחירות (עפ"י הדוגמא שתלויה, כאמור, במקום בולט באזור הקלפי).


ד. הקפדה על העדר תעמולת בחירות מצד כל גורם שהוא, במרחק של לפחות 25 מ' מהקלפי.


ה. הקפדה על כך שאף אדם, למעט מי שלוקה במום פיסי משמעותי, ולרבות מי שלוקה במום מנטלי כלשהו – לא ילווה את המצביע אל מאחורי הפרגוד. במקרים של מום פיסי, המלווה את בעל המום אל מאחורי הפרגוד לא יהיה חבר בוועדת הקלפי, ולא יהיה עובד או מנהל בבית אבות או בכל מוסד דומה.


על קיומם של התנאים הללו אמונים מזכיר הקלפי, שהינו גורם אובייקטיבי וא- פוליטי שממונה ע"י ועדת הבחירות המוניציפאלית; וכן ועדת הקלפי שכוללת יו"ר, סגן יו"ר, וחבר, שהינם נציגים המזוהים עם מי מהסיעות המתמודדות בבחירות, והם ממונים ע"י הסיעות הללו.
חשוב לדעת, כי למרות שוועדת הקלפי אמונה על קיום התנאים, לכל אדם הזכות להתריע בפני חברי ועדת הקלפי על כל אירוע ועל כל מקרה של הפרה של אילו מהוראות החוק ועל כל אי סדר או עוולה שקשורים בבחירות בקלפי. כמו כן, מומלץ בהחלט לדרוש מוועדת הקלפי כי כל התרעה כאמור תירשם ע"י הועדה בפרוטוקול אותו היא מנהלת.


חשוב לדעת:

 

מי שמפריע לבוחר בהצבעה או המונע מבוחר להצביע – הוא עבריין שדינו מאסר או קנס גבוה.
לסיכום, המעורבות החברתית וההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות היא חשובה, ודומה שמי שטורח להגיע ולהצביע – חשוב לו שקולו ייספר וישפיע. הקפדה על הכללים הנ"ל יבטיחו את קולכם.
הצביעו בתבונה!
 

הכותבים, עו"ד שחר סקברר ועו"ד נמרוד גרון ממשרד עו"ד סקברר – גרון, עוסקים, בין השאר בדיני בחירות, במשפט אזרחי ובמשפט מסחרי, לרבות ייצוג בבתי משפט ובעריכת הסכמים.