רכיבה על אופניים הפכה לתופעה פופולרית בקרב שכבות הגיל השונות, הן ככלי תחבורה תחלופי והן לשם הספורט והפנאי. החיסרון בפעילות זו טמון בהיותה כרוכה בסיכון לנזקי גוף ולמעשה תאונות האופניים הינן תאונות שכיחות בישראל.
 

שאלת פיצוי רוכב האופניים הנפגע, הינה סוגיה מורכבת ואמנם "אופניים" אינם כלי רכב מנועי, כהגדתו בחוק הפיצויים נפגעי תאונות דרכים, אך בכל זאת, רוכב אופניים שנפגע זכאי לקבל פיצוי במקרים הבאים:


תאונה שמעורב בה כלי רכב מנועי - תאונת דרכים


כאשר בתאונה מעורב כלי רכב מנועי, כגון: אופנוע, מכונית, אוטובוס ומשאית, ניתן לתבוע את חברת הבטוח אשר ביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה ואין כל חשיבות לשאלה מיהו האשם בתאונה.


תאונה תחשב, גם כאשר רוכב אופניים נפגע בעת סטייה כתוצאה מרכב שעבר לידו (רכב שהבהיל את רוכב האופניים וגרם לאבוד שליטה), גם אם לא היה מגע בין רוכב האופניים לבין הרכב. מקרים מסוג זה אמנם קשים יותר להוכחה אולם הדבר אפשרי כאשר קיימות ראיות היכולות להעיד על התרחשות האירוע.

 

במקרים של "פגע וברח" כאשר רוכב האופניים לא הספיק לרשום את מספר הרכב או לקחת פרטים של הנהג, או במקרים בהם לנהג הרכב לא היה רישיון, ניתן לתבוע את "קרנית" קרן שתפקידה לפצות נפגעי תאונות דרכים כאשר זהות בעל הרכב לא ידועה.


תאונה בין רוכב אופניים להולך רגל


רוכב אופניים, שבעת נסיעתו פגע בהולך רגל תמים וגרם לו לפציעה, יכול להיתבע על-ידי הולך הרגל בתביעה לפי חוק הנזיקין, כאשר על הולך הרגל להוכיח שרוכב האופניים נהג ברשלנות, ולכן נגרמה הפגיעה.


תאונה של רוכב אופנים כתוצאה ממפגע בשטח ציבורי


רוכב האופניים יכול להיפגע כתוצאה ממפגע בדרך או בכביש, ( לדוגמה: בור, אבני מדרכה שבורות וכד'). במקרה זה רוכב האופניים יכול לתבוע את הגורם שאחראי על המפגע, כגון רשות מקומית, אם התאונה היתה בפארק, אז את החברה שאחראית על תחזוקת הפארק וכד'.
הפיצוי יינתן בתנאי שרוכב האופניים יוכל להוכיח את המפגע וגם את הנזק שנגרם לו כתוצאה מהפציעה בתאונת האופניים, לכן הצורך בתיעוד הפציעה והמפגע מיד לאחר האירוע, ונטילת פרטים של כל העדים לאירוע התאונה (ואף רצוי ולגבות מהם תצהיר בסמוך ככל האפשר למועד ההתרחשות).

 

תאונת אופניים לתלמיד


כל התלמידים במדינת ישראל, מגן החובה ועד כיתה י"ב, מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות, אשר מקנה להם כיסוי ביטוחי 24 שעות ביממה. תלמיד שנפגע בתאונת אופניים יוכל לתבוע פיצוי במסגרת פוליסת הביטוח, אם נותרה לו נכות צמיתה בעקבות הפגיעה. פוליסה זו נותנת פיצוי יומי עבוד הימים שבהם הילד לא הגיע לבית הספר עקב הפגיעה וכן מעניקה פיצוי כספי על כל אחוז נכות שנותר לילד כתוצאה מתאונת האופניים.

 

תאונת אופניים בדרך לעבודה


רוכב אופניים שנפגע במהלך נסיעתו או חזרתו מהעבודה, זכאי להגיש תביעה למוסד לבטוח לאומי, ענף "נפגעי עבודה".

 

תאונה ללא סיבה מיוחדת

 

במקרה שרוכב האופניים נפל מהאופניים ונפגע ואין גורם חיצוני שאשם באירוע, ניתן לתבוע את הגורמים הבאים:


פוליסת ביטוח תאונות אישיות, כאשר המדובר באדם בוגר. במידה והתאונה התרחשה במסגרת תחרות אופניים או במסגרת פעילות של איגוד רוכבי האופניים, יש באיגוד עצמו ביטוח תאונות אישיות , המכסה מקרים מסוג זה. יש לבדוק אף האם לנפגע קיימת פוליסת ביטוח חיים או ביטוח מנהלים אם מרכיב נכות, המכסה גם תאונת אופניים.


כמו כן, ביטוח נפגעי תאונות מזכה בתנאים מסויימים, בפיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי במידה והנפגע הפסיד ימי עובדה ואין הוא מפוצה בגין אותו ההפסד ממקור אחר כלשהו.

 

תאונת אופניים עקב פגם בייצור


אם תאונת האופניים נגרמה כתוצאה מפגם בייצור האופניים, בנוסף לאופציות האמורות לעיל, ניתן לתבוע גם את בית העסק שמכר את האופניים ו/או את היבואן של האופניים, וזאת על פי חוק האחריות למוצרים פגומים.


במקרה מסוג זה, יש לשמור על האופניים, אשר מהוות את ההוכחה לפגם בייצור ומומלץ גם לצלם את האופניים.


טיפים כלליים לנפגע


1. רצוי להפנות למוסד רפואי מיד לאחר קרות אירוע התאונה. יש לוודא כי הרופא המקבל רשם במדויק את כל תלונות הנפגע לרבות נסיבות האירוע .
2. לתעד במצלמה את גוף הפגיעות הגופניות לרבות שפשופים, שריטות, המטומות, יחד עם פני הנפגע עצמו.
3. לשמור את כל המסמכים המעידים על הוצאות שהוצאו בעקבות האירוע.
4. לא לשוחח עם חוקים מטעם חברות הביטוח בטרם היוועצות עם עו"ד ולא לחתום על שום מסמך מכל סוג שהוא.


לסיכום, עקב ריבוי הנסיבות בעקבותיהן עלולות להתרחש תאונות אופיים, יש להיוועץ בהקדם עם עו"ד העוסקת בתחום נזקי הגוף, כדי להבטיח מימוש זכויות מירבי.