"בן כמה אתה?" ; "את מתכננת בהריון?"; "אתה עושה מילואים?"; נתקלתם בשאלות הללו בראיונות עבודה? התיקון לחוק שהתקבל לאחרונה, נועד להקל על העובד או דורש העבודה להוכיח את תביעתו.

 

דורי בן 47, פוטר לפני כשנתיים מחברת הייטק ומאז הוא מחפש עבודה. יש לו תואר מתאים, אנגלית ברמת שפת אם, הוא רציני, אחראי, חדור אמביציה, אבל הוא לא מצליח למצוא עבודה. בשנה האחרונה, סיפר שלא חוזרים אליו כי מחפשים חברה צעירים. לאחר התייעצות החליט להשמיט מקורות החיים שלו את שנת הלידה ומעסיקים החלו לזמנו לראיונות עבודה.

 

יש לך שאלה? לחץ/י פורום אפליה בעבודה שוויון הזדמנויות


לאחר ראיון נימוסי קצר, נשאל דורי: "בן כמה אתה" וכשענה תגובת המראיין הייתה: "אנחנו חברה צעירה ודינמית, אתה חושב שתשתלב? לאחר תשובת המראיין הבין דורי כי גילו המתקדם היווה לו לרועץ והסיכוי שלו להתקבל לעבודה זו שואף לאפס.


דנה שהתחתנה לאחרונה ציינה פרט זה בקורות החיים, כשהגיעה לראיון העבודה נשאלה שאלה בנוסח הבא :"האם את מתכננת הריון בקרוב?" שאלה זו עלולה להשפיע על שיקול הדעת של המעסיק ולא לקבל את דנה לעבודה בשל רצונה לממש את הורותה.


אלו רק דוגמאות בודדות לשאלות שדורשי עבודה נשאלים כאשר הם מחפשים עבודה. מדובר בשאלות לא רלוונטיות לתפקיד, אשר מביכות את המועמדים ומשאירות אותם לפעמים ללא מענה שכן הם מתחבטים בינם לבין עצמם כיצד להגיב ועדיין להישאר רלוונטיים לתפקיד עליו הם מתמודדים.


שאלות אלו ואחרות הן שאלות שהתשובות עליהן הן מידע שלמעסיק אסור לעשות בו שימוש בהחלטתו אם לקבל מועמד לעבודה.


חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה קובע כי למעביד אסור להפלות עובד או דורש עבודה מחמת מין או נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית, הורות, גיל, גזע, דת, לאום, מוצא, השקפת עולם, השתייכות למפלגה, קריאה לשרות מילואים או שרות מילואים פעיל.


ב-28.6.2010 התקבל תיקון מס' 15 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, אשר הופך את נטל ההוכחה הקבוע בסעיף 9 לאותו חוק.
התיקון קובע כי היה ועובד או דורש עבודה יגיש תביעה בשל הפרת הוראות חוק זה, נטל ההוכחה יעבור למעסיק והואייאלץ להוכיח שלא דרש בצורה ישירה או עקיפה מהעובד או מדורש העבודה מידע שעלול להיעשות בעזרתו שימוש מפלה.


התיקון הנ"ל מיטיב את מצבם של העובדים/דורשי עבודה, בכך שעד כה נתקלו התובעים בקושי ראייתי משמעותי ביותר בבואם להוכיח את תביעתם ומעתה והלאה תביעה בגין אפליה מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה עשויה להיות בעלת סיכויי הצלחה גבוהים ביותר.
 


עודכן ב: 25/07/2013