שאלה:
אני מעוניין בסיוע בהכנת צוואה. כבר כתבתי אותה. האם ייעוץ ו/או חתימה על צוואה שהכנתי בנוכחות עדים מחייבת תשלום?

 

תשובה:
במידה וכתבת צוואה בכתב ידך, היא אינה מחייבת עדים, אולם החוק מקפיד בה יותר .
צוואה בפני עדים הינה סוג שונה וקיימות דרישות מסוימות גם לגבי העדים כאשר הם חייבים להתייצב שניהם ולחתום בפני עורך הצוואה. רצוי להתייעץ ולערוך צוואה בפני עו"ד המתמחה בתחום. ייעוץ בלבד אינו מחייב תשלום.

שאלה:
יש משפחה עם 6 נפשות: האבא נפטר בלי להשאיר צוואה וכשהאמא נפטרה היא הורישה דירה לאחד מהאחים, מה שאומר שלאמא היה 75% מהדירה שעברו אוטומטית לאותו אח. מה שנשאר זה 25% שאמורים להתחלק בין כל השישה: ארבעה אחים ויתרו ליורש (בבית משפט). וזה שנשאר נפטר מבלי לוותר.
אשתו של הנפטר דורשת סכום גדול רטרואקטיבי מאז שהאמא נפטרה, על שימוש בדירה (הבן של היורש מתגורר שם). האם היא צודקת מבחינה חוקית ובית המשפט יכול לחייב את היורש? בנוסף, אם ליורש יש רוב מוחץ (96%) האם בית המשפט יכול לחייב את אשתו של הנפטר לוותר על הנכס ליורש?


תשובה:
לאשתו וילדיו של הנפטר אכן מגיע דמי שימוש בדירה עפ"י חלקם היחסי.
ניתן לעשות חישוב עפ"י הערכת שמאי. ביהמ"ש לא יכול לחייבה ל"וותר" על הנכס וזכותה של אשת הנפטר לדרוש פירוק שיתוף.

שאלה:
רכשתי 2 חדרי שינה חדשים מחנות הרהיטים, אחרי שקיבלתי אותם היו בהם פגמים, מיד התקשרתי לאותה חנות ואמרתי להם על הפגמים, הובטח לי שתוך שבוע החליפו לי הכל, מאז עבר חודש וחצי ולא הוחלף שום דבר, אני מוצאת את עצמי בא לאותה חנות כל יום ובעלי החנות ומבטיחים לי "שמחר יסדרו את הכל".מיותר לציין שעד היום לא נעשה כלום. התשלום עבור הרהיטים הם קיבלו ואני נשארתי עם מוצרים פגומים ושקרים. מה אני יכולה לעשות בנדון?

תשובה:
בדר"כ מכתב התראה חריף מעו"ד המגביל אותם בזמן יזרז את חנות הרהיטים להחליף או לתקן את הנדרש. במידה ולא תענו בזמן, וסכום התביעה אינו עולה על 32,000 ש"ח תוכלי לפנות לביה"ש לתביעות קטנות (ללא עו"ד) ומכתב ההתראה וחוות דעת של מומחה לרהיטים ישמשו לך בסיס איתן לתביעה + דרישה להחזר כל הוצאותייך.


שאלה:
אני משכירה דירה למשפחה כ10 שנים. נוצרו שתי בעיות. מי צריך לשלם על התיקונים? 1)בעיית חשמל המצריכה החלפת פקקים בארון החשמל בחדר המדרגות.2)דוד חימום המים במקלחת התקלקל. מי אמור לשלם בעד תיקונים אילו?

תשובה:
למרות שעל פניו (ועפ"י הגדרות הסכם השכירות) על בעל הנכס לשלם עבור בלאי סביר, לעיתים, עקב רשלנותו של השוכר בהחזקת הנכס ומחובריו עליו לשלם עבור התיקון.
לדוגמה, אם הפקקים (שבדר"כ אין צורך בהחלפתם) הותכו בגלל שימוש חריג בעת ובעונה אחת של מספר מכשירים חשמליים בדירה, או מכשיר מקולקל של השוכר שגרם לקצר, הרי זה עקב שימושו של השוכר ואחריות התיקון חלה עליו. כמו גם תקלה נפוצה של סתימות במערכת הביוב והאינסטלציה, אם הם נגרמו עקב השלכת מוצרי היגיינה לאסלה (או רחיצת בעלי חיים באמבט !!) וכו' הרי השוכר אחראי לתיקון הסתימות, אך אם הסתימה ארעה לדוגמה עקב שורשים שחדרו לצנרת (בדר"כ בבתים פרטיים) או חלודה בצנרת, הרי זו אחריותו של בעל הנכס. בדר"כ בעל מקצוע מיומן יאבחן את מהות התקלה וגורמיה ועפ"י חוות דעתו ניתן יהיה לקבוע אחריותו של מי מהצדדים לנזק.
אני מאמין שלאחר 10 שנות יחסי משכיר-שוכר תצליחו למצוא את שביל הזהב ב"סכסוכים" מעין אלו.

 

בברכה,
גבע ראובן, עו"ד


עודכן ב: 13/01/2015