העולם הוכה בתדהמה ביום שישי האחרון, כאשר העם הבריטי החליט במשאל עם, לעזוב את האיחוד האירופאי. במאמר זה לא אנסה לנבא מה יקרה וגם לא אתן פרשנות לתרחישים השונים האפשריים בעקבות החלטה זו, אלא אסביר את ההשלכות השונות האפשריות לישראלים שיש להם אזרחות אירופאית נוספת, לא בריטית, או שהם מצויים בהליכים לקבלת אזרחות זו, במדינות האיחוד כגון גרמניה, אוסטריה, צרפת, איטליה, מדינות מזרח אירופה החברות באיחוד ולאחרונה גם ספרד ופורטוגל.


חשוב לציין שמאמר זה נכתב כאשר אי הודאות לגבי העתיד גבוהה מאד, הן לגבי העתיד בבריטניה עצמה, לרבות האפשרות לפרישת סקוטלנד מהממלכה המאוחדת, האפשרות הדחוקה עוד יותר שמדינות כגון ספרד יאשרו חברות של סקוטלנד כחברה באיחוד והן לגבי השלכות משאל העם הבריטי על האיחוד עצמו וההתרחשויות במדינות האיחוד.


לצורך ההסבר אניח שהעתיד לא צופן פירוק מלא של האיחוד האירופאי וכי בסוף הסדרת פרישת בריטניה מהאיחוד האירופאי, יגובש הסדר דומה בטבעו ליחסים שבין האיחוד האירופאי לבין נורבגיה. על פי הסדר זה, קיימת עדיין תנועה חופשית של אזרחים בין המדינות, אך בעלי האזרחות הבריטית אינם יכולים לפעול באותה החופשיות מבחינה עסקית באיחוד האירופאית ולהפך.


הנחה נוספת היא שהרטוריקה הקשה, כפי שהיא נשמעה ביום שישי, מפי נשיא צרפת ובכירי האיחוד האירופאי, כנגד בריטניה, תשכך לאורך זמן וה"גירושין" יוסדרו באופן בו בריטניה מחד והאיחוד האירופאי על חברותיו מנגד ינסו למקסם את שניתן במסגרת היחסים הללו.

לאור הנחות אלו, ההשלכות שאני צופה, לישראלים בעלי אזרחות אירופאית, כתוצאה מעזיבת בריטניה את האיחוד, הינן ככלל מינוריות וכוללות את הדברים הבאים:


חופש תנועה


לדעתי, לאור הצורך של בריטניה בהגירת אזרחים אירופאים מוכשרים לתחומה, הפגיעה בחופש התנועה, גם לצורך השתקעות ועבודה, של אזרחים אירופאים, תיפגע בשוליים בלבד. ישראלי בעל אזרחות אירופאית, שאין לו כוונה להשתקע בבריטניה, כלל לא ירגיש בהבדל.


קיטון בזכויות תושב אירופאי בבריטניה


האמנות האירופאיות מאפשרות למעשה הגירה של אזרחי האיחוד בתוכו באופן קל. יציאת בריטניה מהאיחוד משמעה שמעבר שכזה לממלכה המאוחדת יהיה קשה יותר ופחות "חלק". זכויות שעד כה הוקנו במסגרת הגירה שכזו - לכל הפחות יוקטנו. דוגמא לפגיעה אפשרית תהיה בזכויות כגון זכויות הצבעה לפרלמנטים מקומיים, שקיימת כיום לאזרח אירופאי המהגר למדינה אחרת באיחוד. המהגר האירופאי לבריטניה יהיה זכאי לזכויות פחותות מכפי שיש לו כיום.


יוזמה עסקית


כיום בריטניה מהווה מרכז פיננסי עיקרי באירופה. לאור ההנחה וההכרזות כבר היום של מספר גופים כלכליים גדולים, על שינוי בסיסם מה"סיטי" של לונדון למקומות אחרים, יש להניח שהאטרקטיביות להשקעות בבריטניה ככלל ולונדון בפרט תרד. האינטרסים של הבריטים בנושא זה גדולים כל כך, שיש להניח שכל ממשלה בריטית תעשה הכול כדי לשמור את הכלכלה הבריטית פתוחה ככל הניתן לשוק האירופאי. שאלת המכסים על מעבר סחורות וטובין בין בריטניה לבין מדינות האיחוד תעלה גם כן.

כאשר מגיעים אלי לקוחות פוטנציאליים, המתעניינים בהוצאת אזרחות בספרד או בפורטוגל אני נוהג לשאול אותם מה הסיבה בגללה הם רוצים להוציא אזרחות פורטוגלית או ספרדית. את הסיבות אני מחלק לשלוש סיבות עיקריות:


1. רצון לסגור מעגל היסטורי - אבות אבותיי גורשו מספרד ופורטוגל ובכך שאותה מדינה מקבלת על עצמה את ההכרה בזכויותיי אני סוגר מעגל היסטורי בן 500 שנים.


2. "שיהיה" - זו אולי הסיבה העיקרית בינה ישראלים פונים להליך הוצאת אזרחות אירופאית, למקרה צרה או מקרה בו תזדמן עסקה או הילד ירצה ללמוד באירופה.


3. סיבה ייחודית ומדויקת - יש מי שרוצה אזרחות אירופאית מתוך סיבה ספציפית מדויקת מאד: רצון ללמוד במוסד אירופאי תוך קבלת הטבות כאזרח האיחוד, יוזמה עסקית במדינה אירופאית ולעיתים זה אפילו רק רצון לבקר במדינה עמה אין לישראל יחסים.

בהנחה שבסוף היחסים בין האיחוד לבריטניה יתאזנו וימסדו באופן דומה לזה שעם נורווגיה, ההשלכה של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי על ישראלים בעלי אזרחות אירופאית לא בריטית תלויה בעיקר בשאיפות שלהם ובסיבות בגינן פנו הם להליך הוצאת האזרחות.


באם הסיבה אינה קשורה לרצון ללמוד או לעבוד בבריטניה עצמה (שתי הסיבות הראשונות שציינתי), ההשלכה של עזיבת בריטניה את האיחוד הינה שולית עד לא קיימת. רק באם הישראלי בעל האזרחות האירופאית בעל עניין ספציפי דווקא בבריטניה, עליו לשקול היטב את מצבו ואת ההיתכנות לקיומה של שאיפתו, והיכולת לקיימה בעוד שנתיים - שלוש, כאשר הזעם האירופאי על בריטניה ישכך, היחסים בין אירופה לבריטניה ימוסדו, בצורה זו או אחרת, מחדש.