בחודש ספטמבר האחרון נכנס לתוקפו תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הידוע בשם "חוק השמיטה". תיקון זה יהיה בתוקף למשך שלוש שנים בלבד עד ליום 6.9.2018. מטרת התיקון לחוק היא לעזור לחייבים לשקם את חייהם ולהתחיל בדרך חדשה באמצעות קבלת הפטר מחובותיהם.

התיקון לחוק מאפשר לחייבים אשר עומדים בתנאי הסף שנקבעו בתיקון, המפורטים בהמשך, לקבל הפטר ולמחוק את החובות שצברו, מלבד חובות אשר אינם ניתנים למחיקה: חוב מזונות, נזק בלתי קצוב, חוב משכנתא וקנס פלילי או מנהלי לא ימחקו.


עד לתיקון, ניתן היה להגיש בקשה להפטר אך ורק במסגרת הליך של פשיטת רגל; התיקון, הביא עמו חידוש משמעותי והוא מאפשר לחייבים להגיש בקשה להפטר במסגרת הליכי ההוצאה לפועל וישירות ללשכת ההוצאה לפועל.

 

תנאי הסף להגשת בקשה להפטר


אלה התנאים להגשת בקשה להפטר:


א. החייב הוכרז כ"חייב מוגבל באמצעים" בארבע שנים שקדמו לכניסת התיקון לחוק לתוקף.


ב. החייב עומד בצו התשלומים שנקבע לו בשלוש השנים האחרונות באופן סדיר.


ג. סכום כלל החובות (חובות בתיקי הוצל"פ וחובות שאינם בתיקי הוצל"פ) נמוך מ-800,000 שקלים.


ד. לא מתנהל הליך של פשיטת רגל נגד החייב.


ה. החייב לא קיבל הפטר במסגרת פשיטת רגל בחמש שנים האחרונות.


ו. לחייב אין נכסים שניתן לעקל ו/או לממש לטובת תשלום החובות.


חייב שעומד בתנאי סף אלו, יכול להגיש בקשה להפטר במספר מצומצם של לשכות הוצאה לפועל בהן אושר "מסלול הפטר".

לאחר הגשת הבקשה להפטר


עד לקבלת ההחלטה על מתן הפטר, על החייב להקפיד לעמוד בצו התשלומים. חייב אשר יצבור חובות לאחר הגשת הבקשה או לא ישלם את צו התשלומים, מסתכן בדחיית בקשתו להפטר.


לאחר הגשת הבקשה, תינתן החלטה על פתיחת תיק הפטר, תפורסם הודעה על הגשת הבקשה ויישלחו הודעות לנושים על עצם הגשת הבקשה. לנושים, יש פרק זמן מוגדר של 3 חודשים להגיש התנגדויות לבקשה.


לאחר שיחלוף המועד להגשת התנגדויות, החייב יוזמן לדיון לביצוע חקירת יכולת אצל רשם ההוצאה לפועל. רשם ההוצאה לפועל מוסמך להעניק את ההפטר במהלך הדיון או בסיומו.


חייב אשר קיבל את ההפטר המיוחל, יימחקו חובותיו, למעט החובות אשר אינם ניתנים למחיקה. חשוב לדעת, חייב אשר קיבל הפטר במסגרת הוצאה לפועל, יראו אותו כמי שקיבל הפטר במסגרת הליך פשיטת רגל.


יש להדגיש כי החלטה בבקשה להפטר, נתונה לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל - הגורם השיפוטי בהוצאה לפועל. נוסף על כך, החוק קובע כי לא יינתן הפטר אם מתן ההפטר יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית בנושה.


לחייב כדאי לשקול צעדיו היטב, שכן הליך זה אינו מתאים לכל חייב אשר עומד בתנאי הסף; ישנם יתרונות גם בהליכים חלופיים למשל: הליך פשיטת רגל.


יש לבחון היטב את האפשרויות השונות: אין פתרון אחד המתאים לכל החייבים


חשוב לבחון היטב את האפשרויות השונות, העומדות לרשות החייב, שכן, פתרון אשר עשוי להיות מצוין עבור חייב אחד ולהביאו לפתיחת דף חדש בחייו, ועשוי להיות הרסני עבור חייב אחר.


כך למשל, הליך של בקשה להפטר ישירות בהוצאה לפועל, אינו מתאים לחייבים אשר במהלך התקופה בה הם נמצאים בהוצאה לפועל, מצבם השתנה לטובה בדרך של משכורת שגדלה, קבלת ירושה וכיוצא בזה. על כן, יש להתאים לכל חייב את הפתרון עבורו.

משרד עו"ד מלי זריצקי מתמחה, בין היתר, בתחום האזרחי לרבות הוצאה לפועל, פשיטת רגל והפטר מחובות.


*** האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הנאמר ואין באמור משום הצעה או קיבול של משרדינו לקבל או ליתן ייצוג משפטי. האמור במאמר זה הינו לנוחיות ציבור הקוראים ובמטרה להקנות ידע ראשוני לגבי הסוגיות המפורטות בו, וכאמור, איננו מהווה מקור להסתמכות או תחליף לייעוץ משפטי. האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.