האם בית הדין יכול להפעיל סנקציות כנגד הוריו של אדם שמעגן את אשתו?

התפיסה הרווחת והמסתברת כי להורים אין אחריות על מעשיהם של ילדיהם, ברוב המקרים אין להורים בכלל שליטה על החלטותיהם של ילדיהם ומשכך וודאי שאין להתייחס אל הורים כאל צד במחלוקת ובוודאי לא להעניש הורים על מעשים של ילדיהם. מסגרת החוק אף היא אינה מכירה בענישה של הורים על עבירות שנעשו ע"י ילדיהם.

הדברים שנכתבו עד כה כנראה היו חד משמעיים עד לפסיקה חדשה שיצאה מבית מדרשו של כב' האב"ד הרב שלמה שטסמן מתל אביב, בהחלטה חדשה שהתפרסמה לאחרונה בתיק מספר 927170/8 יוצר בית הדין מוסכמות חדשות, בתיק זה מדובר בבעל שהוריו אנשים אמידים ומתגוררים בחו"ל, הבעל שאשתו עברה אירוע מוחי וכתוצאה מכך נעשתה נכה החליט לעזוב את אשתו וברח לחו"ל, מאז נותק הקשר בין הבעל לאשתו כשהבעל מסרב בעיקשות לתת גט לאישה.

 

הבעל ברח לחו"ל וסירב לתת גט

האישה אינה יודעת מה מניעיו של הבעל להימנע מלתת לה גט, לבית הדין לא היה קצה חוט כיצד לדון בתיק זה ולברר את הסיבה לסירובו העיקש של הבעל לתת גט לאישה, הבעל לא הגיב כלל להזמנותיו של בית הדין, הבעל ממקום מושבו בחו"ל לא ראה צורך להתייחס לבית הדין.

בתקופת החגים השנה נודע לבית הדין כי הוריו של הבעל המעגן הגיעו לארץ, בית הדין החליט כי הוא מעוניין לזמן את הוריו של הבעל לבית הדין לשם מתן עדות על מניעיו של הבן שלא לתת גט, ההורים שהינם אנשים עשירים שלא אוהבים שמכתיבים להם מה לעשות, לא הגיבו להזמת בית הדין וכ"ש שלא הופיעו, בית הדין שהבין מיהם האנשים שמולם עליו להתמודד, הוציא כנגד ההורים צו עיכוב יציאה והורה להם להפקיד את הדרכונים שלהם בבית הדין.

כשהבינו ההורים כי לא נותרה בידיהם ברירה שלחו עו"ד שיופיע בשמם בבית הדין ויודיע כי הם כעת בחופשה בים המלח ואינם יכולים להופיע בבית הדין. בית הדין לא נותר אדיש ובמקום נתן החלטה כי אם עד השעה 4:00 אחה"צ באותו היום לא יופיעו ההורים בבית הדין יוציא כנגדם צו מעצר, זאת בהתאם לסמכותו של בית הדין לפי פקודת בזיון בית המשפט.

משלא נותרה ברירה הופיעו ההורים בבית הדין, ובעדות שמסרו טענו כי בנם אינו משתף אותם כלל בהחלטותיו ומשכך אין בידם את המידע הדרוש לבית הדין, מבירור קצר שערך בית הדין עלה כי ההורים אינם דוברי אמת צרופה, וכי יש בידם את המידע שיוביל את בית הדין למצוא דרך לפתרון פרשת העגינות הקשה.

בית הדין הורה לעכב את יציאתם של הורי הבעל הסרבן עד שיביאו לבית הדין את המידע הדרוש לבית הדין, מהי הסיבה בגינה מסרב בנם לתת גט לאשתו. יודגש מדובר באנשים תושבי חו"ל שהשהות הממושכת ארץ יכולה לגרום להם נזקים גדולים, הן מבחינת תפקוד עסקי לקוי ונזקים נוספים. עיכוב היציאה שהוצא כנגדם ללא תאריך פקיעה מהווה מכה קשה מאוד לאותם הורים.

בית הדין בנמקו את החלטתו כיצד יכול לפעול ביד כה קשה כנגד הורים שאינם צד למחלוקת כלל, מסביר כי אין בעיכוב היציאה עניין ליצור לחץ על הבעל המעגן כיוון שאין לבית הדין סמכות לנקוט בצעד כזה על אף מלחמתו של בית הדין בבעלים מעגנים, צו עיכוב היציאה ניתן בהתאם לסמכותו של בית על פי סעיפים 3 ו־4 לחוק שיפוט בתי דין דתיים (כפיית ציות ודרכי דיון), התשט"ז–1956. סעיפים אלו מבססים את סמכותו של בית הדין לזמן עדים במידה הנדרשת לבירור העניין ואף לנקוט אמצעים להבטחת התייצבותם לדיונים.

סוף דבר ההורים נמצאים תחת סנקציה קשה בעקבות סרבנות הגט של בנם, גם אם אין זו מטרת העיכוב המוצהרת וודאי שיתכן שדרך קשה זו שנוקט בית הדין תושיע עוד אישה מכבלי עגינותה, החלטה זו עדיין לא עמדה במבחן ערכאות הערעור כבית הדין הגדול ובג"ץ, אך עם זאת החלטה זו מהווה תקדים חשוב וכבד משקל במלחמה במעגנים ובסרבני גט.

לתשומת ליבכם, מאמרים אלו אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי, אינם מהווים חוות דעת משפטית, ואין אחריות למסתמך עליהם. בהחלט יתכן שעובדות או הלכות משפטיות שונות ישנו את האמור בהם. בנסיבות כל מקרה ספציפי, חובה להתייעץ עם טוען רבני מומחה טרם נקיטת כל צעד בעל משמעות משפטית.