הקנאביס הרפואי, הידוע גם בשמות הנוספים גראס או מריחואנה הינו תפרחת מצמח הקנאביס אשר מכילה חומרים פעילים בצמח באחוז מוגדר וידוע מראש. מחקרים הוכיחו כי צריכה מסוימת ומבוקרת של תרכובת מהצמח בעל הסגולות הרפואיות נמצאה יעילה, אפקטיבית ואף תורמת לריפוי חולים במחלות, משככת כאבים, מונעת התקפים ועוד. הצמח נחשב כמרגיע, משפר הרגשה כללית, מנטרל תופעות שונות כגון סחרחורות ובחילה ומשכך כאבים.


הקנאביס הרפואי כיום מיועד לטיפול רק במקרים מאוד מצומצמים המנויים בנוהל 106 מטעם משרד הבריאות כאשר ישנן דרישות רבות לתיקון ושינוי נוהל זה בעתיד.


למי עומדת האפשרות לפנות בבקשה לקבלת אישור לקנאביס רפואי?

מחלות כאב כרוניות: לסובלים ממחלת הפיברומיאלגיה או מכאב נוירופאתי ממקור אורגני המטופלים במשך שנה לפחות במרפאת כאב.

מחלות זיהומיות: לחולים במחלות זיהומיות לרבות איידס בהן רמת ה-CD4 של המטופלים נמוכה מ-400.

אונקולוגיה: מיועד לטיפול לסובלים מכאב ממקור סרטני בשלב גרורתי. לחולים המטופלים בכימותרפיה במשך תקופת הטיפולים ועד לחצי שנה מסיום הטיפול.

גסטרואנטרולוגיה: לסובלים ממחלת הקוליטיס והקרוהן.

נוירולוגיה: למאובחנים כחולים בפרקינסון, טרשת נפוצה ותסמונת טוראט.

אפילפסיה: למי שאובחן חולה באפילפסיה קשה במשך לפחות שנתיים הגורמת להפרעה תפקודית משמעותית, לסובלים מהתקפים אפילפטיים אשר גורמים למוגבלות קשה לרבות התקפים מסוג חלקי- מורכב, התקפים קלוניים כלליים והתקפים מוקדיים אחרים אשר גורמים לסכנת נפילה, חבלה או התקפים טוניים או אטוניים כלליים.


נוסף לכך יש להראות כי האפילפסיה עמידה לטיפולים וישנו כישלון של לפחות 5 תרופות אנטיאפילפטיות הרשומות כמונותרפיה או כמשלב תרופות וכן שתדירות התקפיה הינה התקף אחד בחודש לפחות תוך טיפול תרופתי מתועד.

טיפול הפליאטיבי: לחולים סופניים (תוחלת חיים צפויה עד לחצי שנה).

פסיכיאטריה: למטופלים בגירים בלבד המאובחנים כסובלים מהפרעת דחק בתר- חבלתית (PTSD) אשר עונים במצורף לקריטריונים הבאים: הפרעה בתר חבלתית שדרגת חומרה בינונית ומעלה ועונה על הקריטריונים של 21% נכות לפי סעיפי הביטוח הלאומי, הנמשכת מעבר לשנתיים ומאופיינת במצוקה נפשית רבה.

כמו כן יש להוכיח כי מוצו מינימום 3 התערבויות תרופתיות בפרקי זמן מינימאליים של חודשיים לכל התערבות וכן מוצו בנוסף 3 התערבויות פסיכולוגיות מקובלות.

 

בשנים האחרונות אנחנו עדים להיותו של הקנאביס הרפואי כתרופת מצילת חיים לחולים ובשל כך חולים רבים פונים למשרד הבריאות בבקשה לרישיון לקנאביס הרפואי בתקווה לשיפור במצבם הרפואי.

 

כיום, גם החולים אשר סובלים מאחת המחלות המנויות בנוהל 106, חווים קשיים רבים בהשגת התרופה ואף לעיתים ללא הצלחה כלל בשל כשלי בירוקרטיה או עקב ביצוע פעולות שאינן נכונות.

 

על כן, הדרך הטובה והפשוטה ביותר לקבלת אישור שכזה ממשרד הבריאות היא על ידי פנייה להדרכה נכונה ומעשית על ידי עורך דין המתמחה בתחום אשר ילווה את המטופל מהכנת התיק הרפואי ועד לקבלת הרישיון בפועל, ואף במידת הצורך, בהגשת ערר למשרד הבריאות.

 

מאת טל-אור מועלם כנפו, עורכת דין. הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול משרד הבריאות ובנזקי גוף.

 

האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.