מכח חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954 חל איסור על פיטורי עובדת במשך 60 ימים לאחר תום חופשת הלידה, ללא היתר משר התעשייה המסחר והתעסוקה. ישנם מעסיקים אשר אינם מעוניינים שהעובדת תחזור לעבודה לאחר חופשת הלידה, ולכן הם מפטרים את העובדת לאחר חופשת הלידה ומשלמים לה תמורה כספית בגין 60 הימים בהם נאסר עליהם לפטרה.
בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית הדין הארצי לעבודה, נקבע כי אם העובדת מעוניינת לחזור לעבודה, המעסיק אינו רשאי לפדות את תקופת איסור הפיטורים בכסף, ולכן נפסק באותו מקרה כי על המעסיק לשלם לעובדת פיצוי כספי בגין הפרת החוק.
בפסק הדין הנ"ל נדון עניינה של עובדת שפוטרה מעבודתה במועד בו הייתה אמורה לשוב מחופשת לידה, תוך ששולמו לה פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת ופדיון עבור תקופת איסור הפיטורים. בית הדין קבע כי תכליתה של ההוראה האוסרת על פיטורי עובדת לאחר תום חופשת הלידה הינה "למנוע מהמעביד לסכל את שובה של העובדת לעבודתה, להבטיח את זכותה של העובדת לחזור לעבודתה בתום חופשת הלידה ועל ידי כך ליתן לה הזדמנות ממשית לחזור ולהשתלב בעבודה ולהוכיח את יכולותיה גם לאחר ההיעדרות הממושכת מהעבודה". עוד נקבע, כי "הוראת החוק מחייבת את המעביד לקבל את העובדת חזרה לעבודה לתקופה מסוימת, זאת על מנת לאפשר לעובדת להשתלב בחזרה במקום העבודה, ולתת לה הזדמנות להוכיח את יכולותיה גם לאחר הלידה."
לפיכך קבע בית הדין באותו מקרה כי על המעביד לשלם לעובדת סך של 25,000 ₪ בגין הפרת חוק עבודת נשים וכן סך נוסף של 25,000 ₪ בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מכיוון שהוכח שנשקלו גם שיקולים פסולים בפיטוריה של העובדת.
לסיכום, בהתאם לחוק ועל פי פסק הדין הנ"ל, המעסיק מחויב להשיב את העובדת לעבודה לאחר חופשת הלידה, ולתת לה הזדמנות ממשית, אמיתית וכנה להשתלב בעבודה ולהוכיח את יכולותיה.
יודגש, כי המידע ניתן באופן כללי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי. לפיכך מומלץ במידת הצורך בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום דיני עבודה.
המאמר נכתב בחודש אפריל 2008.