כמובן שבמקרה זה זכות הקניין של בעלי הקרקעות נפגעת, ועל מנת לאזן בין האינטרסים שלו לצורך של הציבור (מסילת רכבת בדוגמא שלנו) נקבע כי יינתן פיצוי כספי. השאלה כאן, היא מה גובה הפיצוי.


ב-2006 הוצא צו להפקעת החלקות. בעלי הקרקע, המחזיק במספר חלקות חקלאיות בחלק הדרומי של כביש 85, הגיש תביעה לפיצויים בגובה מיליוני שקלים על הפגיעה בזכות הקניין שלו. בסופו של דבר כאמור, זכה הבעלים של החלקות בסכום הגבוה פי 3 מהסכום שנתיבי ישראל העבירה לו. החלטת בית המשפט הסתמכה על חוות דעת של שמאי מטעמו.


עורך דין דודי מאור מציין שבישראל קיימים מקרים לא מעטים של הפקעת קרקעות על ידי המדינה לטובת הקמת תשתיות כמו מסילות רכבת, כבישים ובנייה. הבעלים של הקרקע, שבחלק מהמקרים גם מתפרנס ממנה (למשל מחקלאות) מוצא עצמו בתוך זמן קצר ללא הקרקע, עם פיצוי חלקי בלבד, מתמודד מול גופים גדולים מאוד.


מטבע הדברים, ההרגשה היא שאין איזון בין שני הצדדים, ולכן במקרים של הפקעת קרקעות על ידי המדינה, יש לפנות אל עורך דין מקרקעין העוסק בתחום הפקעת קרקעות להתמודדות עם המצב.


האם יש למדינה סמכות להפקיע קרקע מבעליה?


על פי חוק התכנון והבנייה, כל מי שחש נפגע מתכנית בנייה רשאי להשמיע את קולו בוועדות התכנון בניסיון להשפיע, אך ישנם מקרים שבהם תיעשה ההפקעה ללא מתן אפשרות לבעל החלקה להציג את עמדותיו. בתחום זה של הפקעת קרקע, ישנה פקודה מתקופת המנדט הבריטי המעניקה לשר התחבורה זכות להפקיע מקרקעין, אם הוא חושב שיש בכך צורך לפיתוח הארץ.


באופן כללי, מסביר עו"ד דודי מאור, ישנם מספר חוקים שמאפשרים לרשויות לבצע הפקעת קרקעות למגוון צרכים. החוק העיקרי המדבר על כך הוא חוק התכנון והבנייה. חוק זה, למשל, מאפשר לרשויות מקומיות הפקעת קרקע לשם הקמת מבני חינוך, כבישים, קופות חולים וכדומה.


משהבנו כי ישנם מקרים שבהם למדינה יש סמכות לבצע הפקעת קרקעות, נעסוק כעת בפיצוי תמורת הקרקע המופקעת.


פיצוי בתמורה להפקעת הקרקע


גובה הפיצוי נקבע על ידי שמאי שממנה הרשות המפקיעה את הקרקע. על פי ניסיונו של עורך דין דודי מאור, לרוב השמאי של הרשות מגיע לסכום פיצוי נמוך יחסית, שאינו קרוב לסכום הפיצוי של השמאי הממונה על ידי בעלי הקרקע, כפי בדוגמא שהובאה כאן. במצב זה, יש צורך להגיע אל בית המשפט ולכן דרוש לבעלי הקרקע המופקעת ייעוץ משפטי מקיף וייצוג בבית המשפט, על ידי עורך דין מקרקעין.


בשנים האחרונות, בעידן שבו מואצות מגמות של סלילת כבישים, מסילות רכבת ובנייה לצורכי מגורים, אנו נתקלים יותר ויותר בהפקעת קרקעות מצד רשויות המדינה. הדבר הפוגע בבעלי הקרקעות שבמקרים מסוימים מתפרנסים מהקרקע על ידי עיסוק בחקלאות. בד בבד עם מגמות אלה, הנטייה של בתי המשפט היא להגן על זכות הקניין הפרטי.


לכן, אם אתם יודעים כי בכוונת המדינה להפקיע קרקע השייכת לכם, ממליץ עו"ד דודי מאור להילחם בכך בשלב מוקדם בצורת התנגדות לתכנית, בליווי עורך דין מקרקעין. אם בכל זאת הופקעה הקרקע, עליכם לדאוג באמצעות עורך הדין לפיצוי הולם שישקף, ככל שניתן, את הנזק שנגרם לכם.