רוב אוכלוסיית ישראל מתגוררת היום בבניינים משותפים - ריבוי בבניה רוויה מחריף את הסכסוכים בין שכנים...


סעיף 61 לחוק המקרקעין (בתים משותפים) קובע כי על דיירים בבית משותף לאמץ או לכתוב תקנון – "בית משותף יתנהל על פי תקנון המסדיר את היחסים בין בעלי הדירות ואת זכויותיהם וחובותיהם בקשר לבית המשותף".


סעיף 65 לחוק מדבר על נציגות הבית המשותף - לכל בית משותף תהיה נציגות לשם ניהול עניני הבית המשותף; הנציגות תיכון ותפעל לפי הוראות התקנון.


שני סעיפים אלו [ועוד] מעגנים בתוכם הגנות כלפי בעיות העלולות לפרוץ בין שכנים בבתים משותפים...


השכן שלי שומע מוזיקה גבוה בשעות הלילה המאוחרות, לשכנה שלי מפריע שאני משפץ את הדירה שלי, רוב הדיירים מעוניינים לשפץ את הבניין מלבד 4 דיירים, יש לי נזילה בתקרה בגלל הצנרת של השכן מלמעלה, השכן שלי איים עלי וכד'...


אין ספור מקרים יוצרים עילות מרובות לתביעות בין שכנים בבניין משותף, כי כשמו כן הוא – משותף, לכלל הדיירים. אז מה עלי לעשות במקרה בו השכן שלי מהווה מטרד קבוע בשעות הלילה או פוגע פגיעה ממשית ברכושי הפרטי...


ישנן מספר דרכים שיכולות לעזור לפעול מול דיירים בבניין משותף והרי לכם המלצות בעניין:


המלצתי הראשונה היא לנסות ליישב את הסכסוך בדרכי נועם ולא להזמין מיד משטרה או לפתוח בהליך משפטי. ישנה חשיבות גדולה לפעולה הראשונה אותה תבחרו לבצע מול השכן המטריד והיא לצורך שמירה על "שלום הבית" העתידי והתמידי.

 

במידה ואין מוצא מול השכן וכל שנותר לכם הוא לפעול בדרכים "הפחות נעימות" רצוי שתחשבו תחילה מה גודל ועומק הסכסוך טרם תפעלו - עומדות בפניכם מספר אופציות:

 

א. במקרה של שכן / דייר המאיים עלי "כאן ועכשיו" ניתן לפנות מיד למשטרה אשר יכולה לתת מענה מידי במקרים דחופים.

 

ב. החוק למניעת הטרדה מאיימת - מטרת חוק זה היא "להגן על אדם מפני פגיעה בשלוות חייו, בפרטיותו, בחירותו או בגופו, בידי אדם אחר שנקט נגדו הטרדה מאיימת או שפגע בגופו".


ניתן להגיש בקשה דחופה לבית המשפט בבקשה לקבל צו למניעת הטרדה מאיימת כלפי הגורם המטריד – צו זה הינו צו עשה או על תעשה שיכול לשמור על "המוטרד" מהגורם המאיים עליו.

 

ג. פניה בתביעה למפקח על הבתים המשותפים או פניה לבית המשפט והכל בהתאם לסוג הסכסוך שנוצר כך שלדוגמא סכסוך בנוגע לזכויות או חובות של בעלי דירות לפי התקנון יכריע בו המפקח וסכסוך בדבר הסגת גבול מצד בעל דירה לגבי דירה אחרת או לגבי הרכוש המשותף, רשאי התובע להביאו, לפי בחירתו, לפני בית משפט מוסמך או לפני המפקח.

 

ד. אופציה נוספת היא פניה לבורר במידה והצדדים לסכסוך הסכימו בניהם על ידי הסכם מוקדם לסכסוך או לאחר שנתגלע הסכסוך האמור.

 

הדרך הטובה ביותר בעיניי היא בדיקה יסודית של תקנון הבית המשותף גם טרם רכישת דירה בבניין משותף, לפעול לפי המותר בתקנון ועם עזרה מנציגות הבית המשותף, לשלם לוועד הבית בזמן ולנסות ליישב כל בעיה בצורה נאותה ומתחשבת כלפי יתר הדיירים – הבניין הינו יחידה אחת משותפת לכלל המתגוררים בו ולכן על כל הדיירים לדאוג לתקינותו, ניקיונו ומצבו הפיזי בכלל ובפרט לדאוג לכל דייר ודייר כאילו שהיה גר עמך בדירתך שלך, הרי זו מהות השיתוף מלכתחילה...