בישראל ישנם 9 ימי חג אשר בעבורם נדרש המעסיק לשלם לעבוד על אף שאינו מתייצב לעבודתו. החגים אשר בעבורם זכאי עובד לתשלום הם:


שני ימי חג בראש השנה.


יום ח ביום כיפור.


שני ימי חג בסוכות.


שני ימי חג בפסח.


יום חג ביום העצמאות.


יום חג בשבועות.


כל עובד המועסק זכאי לתשלום בעבור ימי החג החלים מידי שנה, במידה והעובד מועסק בשכר גלובאלי או חודשי המעסיק לא מנכה משכרו את ימי החג ולמעשה למרות שאתה לא מגיע לעבודה בימי החג עדין תקבל בסוף החודש את שכרה הקבוע ללא ניכוי ימי החג.


השאלה היא מה הזכאות של עובד המועסק בשכר שעתי שכן ככל שאינו מועסק בפועל הרי שמעסיק לא משלם בעבור בזמן בו אינו מגיע לעבודה בפועל, עובד שעובד באופן קבוע במשך כל השבוע ויום החג חל במהלך השבוע הרי שהחג למעשה מונע מהעובד להשתכר ולכן על מנת למנוע מצב בו שכרו של העובד יפחת המעסיק ישלם לו בעבור יום החג על אף שאינו התייצב לעבודתו.


במקרה והעובד מועסק בשכר שעתי במשמרות שמשתנות מידי שבוע הרי שיש לבחון את זכאותו ולתשלום חג באופן הבא:


ככל והעובד שובץ לעבודתו יום לפי החג ויום לאחר החג הוא זכאי לתשלום יום החג.


עובד שאינו מועסק יום לפני או יום לאחר החג יש לבחון מהי הסיבה לאי שבוצו, ככל ואי שיבוצו אינו בשליטתו וכי הדבר נעשה בהחלטת המעסיק, המעסיק מחויב לשלם לעובד בעבור יום החג שכן אי שיבוצו נעשה שלא בשליטת העובד.


בנוסף לכך ימי חג שנופלים בשבת אינם מזכאים את העובד בתשלום שכן מלכתחילה מדבור ביום מנוחה שבו העובד אינו נדרש לעבוד שכן מלכתחילה מדובר ביום מנוחה.


שווי יום החג לו זכאי עובד שעתי הוא כשווי יום העבודה הרגיל של העובד בהתאם לממוצע השכר של העובד כפי שהיה משולם לו אילו היה מועסק בפעול.


חגי ישראל המפורטים לעיל הם למעשה מהווים ברירת מחדל עליהם מחויב המעסיק לשלם. במקרה שאתה אינך משתייך לחגי ישראל והנך ממגזר אחר (מוסלמי, נוצרי, דרוזי) באפשרותך לבקש מהמעסיק להחליף את תשעת ימי החג להם הנך זכאי בימי החג השייכים למגזר אליו הנך משתייך אך חשוב מאוד לדרוש זאת עוד בתחילתם של יחסי העבודה שכן דרישה בדיעבד אינה מזכה בתשלום ימי החג רטרואקטיבית כל עוד שולמו לך חגי ישראל.


ימי החג המשולמים לך מהווים שכר לכל דבר ועניין ועל מהמעסיק להתייחס לתשלום החג כשכר עבודה ולהפריש עליהם לפנסיה ולהביא אותם בחשבון אחוז המשרה בפועל.

 

עובד שמועסק ביום החג עצמו אינו זכאי לתשלום חג שכן שכרו אינו נפגע אך על המעסיק לשלם לעובד המועסק ביום החג שכר בשווי של 150% משכרו הרגיל של העובד וזאת כאמור מכיוון שמדובר בעבודה ביום מנוחה הקבוע החוק.