ההגדרה הבסיסית של תאונת דרכים בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מחריגה תאונות שאירעו במהלכה של פריקת מטען או טעינתו שעה שהרכב עומד. זוהי חזקה ממעטת שמשמעותה כי תאונה שאירעה במהלך פריקה או טעינה של הרכב לא תחשב "תאונת דרכים" בהתאם לחוק.

 

עם זאת, במידה ובמקביל לפריקה או לטעינה נעשה ברכב שימוש מוכר אחר על פי החוק כדוגמת כניסה לרכב או ירידה ממנו, דחיפה, גרירה, הדרדרות או התהפכות - התאונה תחשב "תאונת דרכים". כך למשל, תאונה שאירעה תוך כדי ירידה מארגז משאית תחשב תאונת דרכים אף אם התאונה אירעה במהלכה של פריקת מטען מארגז המשאית, כך נראה במקרה שבפנינו;

 

פ', יליד 1988, נהג משאית במקצועו, נתבקש במהלך יום עבודה להעמיס סחורה על המשאית שברשותו. כאשר סיים מלאכתו וביקש לרדת מהמשאית, נפל בחוזקה ארצה ונחבל קשות

 

כתוצאה מהתאונה פונה פ' לבית חולים "העמק" שם אובחן כסובל משבר בקרסול רגלו הימנית, צלקות וצליעה וטופל באמצעות קיבוע השבר על ידי פלטות וברגים במסגרת ניתוח ואושפז להשגחה למשך שבוע.

 

בשל פציעות אלו נקבעו לפ' 19% נכות אורתופדית ו-10% נכות תפקודית באמצעות מומחה אורתופדי שמונה מטעם בית המשפט. חברת הביטוח אשר ביטחה נהיגתו של פ' במועד הרלוונטי לתאונה טענה מנגד להגנתה כי קיימות סתירות בעדותו של פ' בהתאם לאמור במסמכים הרפואיים ולעדויות בשטח.

 

בית המשפט מצא לנכון לקבל את עדותו של פ' לאחר שמצא כי גרסתו אמינה ומהימנה. לבסוף נפסק כי חברת הביטוח תישא בנזק ותשלם לפ' סך של 326,265 ₪ בתוספת שכ"ט עו"ד והוצאות משפט. במרבית תאונות הפריקה והטעינה חברות הביטוח נוטות לדחות כמעט באופן אוטומטי את הדרישה לפיצוי - הדבר לא מהווה סוף פסוק ויש לברר האם המקרה נכנס באחת החלופות המזכות בפיצוי בהתאם לחוק ולפסיקה.

 

ככל ונפגעתם בתאונת משאית, או בתאונת דרכים בכלל, יש לגשת לבית חולים מיד לאחר התאונה לבדיקה ראשונית שמטרתה לגלות מהן הפגיעות כתוצאה מהתאונה

 

בבית החולים מומלץ ביותר(!) לפרט את נסיבות התאונה ולוודא שהדברים יהיו מתועדים במדויק בגיליון חדר המיון, כמו כן, מומלץ לתעד את האירוע והעדים לו - כפי שנראה לעיל, לרישומים הנ"ל משמעות רבה בהמשך בירור זכויותיכם לפיצוי מחברת הביטוח ו/או המוסד לביטוח לאומי.

 

תביעה על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אינה שוללת את זכאותו של נפגע לפיצוי מכוח ביטוחים פרטיים, כדוגמת ביטוח חיים, ביטוח מנהלים, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות וכדומה. על תביעה מכוח ביטוחים אלו להיות מוגשת לבית משפט לא יאוחר מתום 3 שנים ממועד קרות התאונה, בשונה מתביעה על פי חוק הפיצויים אשר תתיישן בחלוף 7 שנים ממועד התאונה.

 

בכל מקרה של תאונת דרכים בכלל, ותאונת משאית בפרט, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לקבלת ייעוץ והדרכה מתאימים, שכן ניסוח לקוי של נסיבות ותיאור התאונה, עלול לפגוע בזכויות המוקנות לנפגע על פי החוק.