לאחרונה התקבלה בבית משפט השלום בתל אביב יפו תביעה אזרחית נגררת לפלילים שהגיש משרד הביטחון כנגד שני אחים, אשר הורשעו בהליך הפלילי בקבלת דבר במרמה. במסגרת כתב האישום שבו הורשעו התברר כי במשך תקופה ארוכה הונו את המדינה וקיבלו כספים רבים שלא כדין לאחר שהצהירו כי הם מלווים את אביהם הסיעודי, אשר הוכר כנכה בשיעור 100% אחרי שנפצע במלחמת יום הכיפורים.


במשך חמש שנים הצהירו השניים כי כל אחד מהם מלווה את האב במשך 12 שעות ביממה, אף על פי שהתברר כי כלל לא ליוו אותו. במשך תקופה זו קיבלו לידיהם סכום של יותר משני מיליון שקלים. אחרי שהורשעו ושילמו במסגרת ההליך הפלילי פיצויים בסך של מיליון שקלים, כעת נקבע שישלמו פיצוי נוסף בסך כולל של מיליון ו-250 אלף שקלים. כמו כן חויבו האחים בהוצאות המשפט בסכום של 60 אלף שקלים.


אחד מהאחים דיווח על ליווי של אביו גם כאשר התגורר עם משפחתו בחו"ל


במסגרת התביעה טענה המדינה כי במשך התקופה שבה שני האחים הונו את משרד הביטחון, כל אחד מהם קיבל שכר במרמה בסכום של יותר ממיליון שקלים. המדינה הזכירה כי מדובר בכסף שמיועד לנכי צה"ל ולא לצורך התעשרות שמבוצעת בניגוד לדין.


האחים טענו כי הכסף התקבל מחברה חיצונית שעבדה מול משרד הביטחון, כך שהמדינה הייתה צריכה לנקוט הליכים כנגד אותה חברה ולא כנגדם. עוד טענו כי טיפלו באביהם, אשר נפטר לפני מספר שנים, במסירות ובהתאם לצורכיו ובקשותיו. השניים סיפרו כי אמנם שכרו עובד זר שיסעד את האב, אך המשיכו כל הזמן לטפל בענייניו הכספיים, הפיזיים והנפשיים באופן יומיומי.


מעבר לכך טענו בניו של המנוח כי הודו בכתב האישום שהוגש נגדם באופן כפוי ומתוך לחץ ואיומים שהופעלו עליהם, משום שחששו כי עתידו המקצועי של אחד מהם ייפגע מאחר שלמד וטרינריה. מכל מקום, הוסיפו, לא נגרם למדינה נזק ממעשיהם.


שני הבנים העסיקו עובד זר שישמור על אביהם תמורת שכר נמוך, ואת יתרת הכסף מהמדינה לקחו לעצמם


בהכרעתה ציינה השופטת כי מאחר שהשניים הורשעו בהליך פלילי, כל פרטי כתב האישום שבו הורשעו מהווים ראיה מוכחת במסגרת ההליך האזרחי, ולא ניתן לטעון אחרת או לסתור את הדברים. על כן, השופטת דחתה את טענותיהם של האחים לגבי הרשעתם ולגבי אופן הטיפול באביהם.


מעבר לכך, הוסיפה השופטת, הבנים לא הציגו כל ראיה שיכולה לסתור את הממצאים שהתגלו בהליך הפלילי. גם אם עזרו לאביהם, לא מדובר היה בעבודה של 12 שעות ביום כפי שדיווחו, חרצה השופטת. בייחוד כאשר אחד מהאחים עבד כאינסטלטור בתקופה האמורה, ואילו אחיו בכלל התגורר בחו"ל.


השופטת אף ביטלה את טענתם כי הודו במעשים שיוחסו להם בהליך הפלילי מתוך איומים ולחץ, והבהירה כי לא קיימת כל ראיה להוכחת טענה זו.


משרד הביטחון שילם לשני האחים במהלך התקופה שבה דיווחו דיווחים כוזבים על ליווי אביהם כשניים וחצי מיליון שקלים


במהלך משפטם טענו שני האחים כי אין לחייב אותם גם בתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי שהופרשו עבורם במהלך אותה תקופה, משום שאותם תשלומים הועברו למעשה למדינה באופן עקיף או ישיר, כך שלא נגרם לה נזק מכך.


השופטת דחתה טענה זו וקבעה באופן חד משמעי כי עליהם לשלם את מלוא הסכום שקיבלו במרמה, לרבות התשלומים שהופרשו עבורם לביטוח לאומי ומס הכנסה. היא הזכירה כי הכספים ששולמו להם מיועדים לסייע לציבור נכי צה"ל ונלקחים מתקציבו של משרד הביטחון, ולכן הפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי תטיל למעשה את הנטל על ציבור משלמי המסים.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן


על כן בסופו של דבר התביעה התקבלה. השופטת קבעה כי אחד האחים ישלם למדינה סכום של כ-525 אלף שקלים, ואילו האח השני יחויב בתשלום 710 אלף שקלים. שני האחים אף ישלמו את הוצאות המשפט בסכום של 60 אלף שקלים. בסיום דבריה ציינה השופטת כי העבירה שבה הורשעו האחים חמורה במיוחד משום שהיא קשורה בכסף המיועד לנכי צה"ל, אך עם זאת היא מצפה מהמדינה להביא בחשבון את העובדה שגדלו שנים רבות עם אב נכה צה"ל וחיו במציאות מורכבת.

 

ת"א 2220-01-18