לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בתל אביב יפו עונשו של גבר בשנות ה-40 לחייו, אשר הורשע בעבירה של תקיפת זקן הגורמת חבלה של ממש. לפני כשלוש שנים תקף הנאשם באגרופיו אדם בתחילת שנות ה-70 לחייו, אשר האכיל חתולים בחצר הבניין המשותף שבו התגורר. בעקבות התקיפה נשברו משקפיו של האיש המבוגר, הוא הוטח לאדמה ונחבל בעינו באופן קשה.


לאחר שהורשע במסגרת הסדר טיעון, נשלח הנאשם לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר בעניינו. התסקיר אשר פירט את נסיבותיו האישיות, הציג אדם נורמטיבי, אב לשתי ילדות קטנות, אשר מטופל בתרופות פסיכיאטריות ונמצא במעקב פסיכולוגי עקב הפרעה טורדנית כפייתית שממנה הוא סובל. הוא הביע חרטה על המעשה שביצע ואף ביקש לפצות את הקורבן, וקצין המבחן המליץ על ענישה הכוללת שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי ותשלום פיצויים.


עבירות אלימות בכלל, ואלימות המופנית כלפי זקנים בפרט - הו עבירות חמורות, אשר מדיניות הענישה בגינן כוללת מאסר בפועל לכל הפחות, אשר ניתן לריצוי באמצעות עבודות שירות. במקרה זה ואף על פי שמדובר בנאשם ללא עבר פלילי אשר לקח אחריות מלאה על מעשיו, השופט לא מצא הצדקה לסטות ממדיניות זו ולהסתפק בהמלצת שירות המבחן. על כן בסופו של דבר הוטל עליו לרצות עבודות שירות לתקופה של חודשיים, וכן לפצות את האדם המבוגר בסכום של 6,000 שקלים.


מה הוביל לתקיפת הזקן בחצר הבית המשותף, ואילו נזקים נגרמו לו בעקבות התקיפה החמורה?


על פי כתב האישום שבו הורשע הנאשם, התקיפה אירעה בשנת 2019, בחצר בניין משותף ברמת גן. אדם מבוגר שהגיע לבקר את בתו אשר התגוררה באותו בניין, יצא לחצר והאכיל את החתולים שהיו במקום. הנאשם שהתגורר בבניין אף הוא, הגיע למקום והחל להתעמת עם האיש המבוגר.


לאחר חילופי דברים ביניהם, תקף הנאשם את הגבר בשתי מכות אגרוף בפניו. הוא הפסיק להכות את האיש המבוגר רק כאשר בתו של הקורבן יצאה לחצר וצעקה עליו שיחדול. בעקבות התקיפה נשברו משקפיו של הקורבן, והוא פונה לבית חולים בעקבות המהלומה החזקה שספג, שם הובהל לניתוח חירום בעיניים.


בתסקיר שירות המבחן התברר שמדובר באדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, אשר מטופל בתרופות עקב הפרעה נפשית. הוא הסביר לקצין המבחן שחש מאוים באותה תקרית, אך לא הצליח להסביר את תגובתו האלימה באופן לא מידתי באותו אירוע.


קצין המבחן התרשם כי הוא לוקח אחריות מלאה על מעשיו ומבין את הנזק שגרם, וכן כי לא מדובר בדפוס התנהגות רגיל באורחות חייו. על כן המליץ על ענישה חינוכית ושיקומית, באמצעות שירות לתועלת הציבור.


מהי מדיניות הענישה בגין עבירות של תקיפת זקן הגורמת חבלה?


לנוכח חומרת מעשיו של הנאשם ולמרות התסקיר החיובי בעניינו ונסיבות מקלות אחרות כגון עבר פלילי נקי ולקיחת אחריות, הפרקליטות עתרה להטיל עליו ענישה של ארבעה חודשי עבודות שירות ופיצויים משמעותיים לקורבן בסכום של עשרת אלפים שקלים.


כראיות לטענותיה הגישה הפרקליטות תצהיר של בת הקורבן, אשר ציינה כי אביה עבר שלושה אירועים מוחיים ומוכר כנכה, וכי בעקבות התקיפה סובל מעיוורון בעינו השמאלית ומסיוטים. עוד צירפה הפרקליטות צילומים של החבלה המדממת שנגרמה לו, ואת סיכום הטיפול בו בבית החולים. חומרת מעשיו של הנאשם ברורה ומחייבת ענישה מוחשית, טענה הפרקליטות.


מנגד, הסניגור ביקש לקבל את המלצת שירות המבחן וציין כי הנאשם לקח אחריות על מעשיו באופן מיידי, התחרט וביקש סליחה, וכי מדובר באדם נורמטיבי, אב לשתי ילדות קטנות. עוד ציין הסניגור כי מדובר באירוע ספונטני ללא תכנון מוקדם, אשר נבע מלחץ נפשי של הנאשם.


האם יש להתחשב בעברו הנקי ובלקיחת האחריות המיידית של הנאשם בקביעת העונש ההולם?


השופט הדגיש את חומרתן המיוחדת של עבירות אלימות אשר מופנות כלפי זקנים וגורמות להם לחבלות של ממש, וציין כי מדיניות הענישה במקרים כאלו היא השתת מאסר בפועל שניתן לרצות בעבודות שירות, וזאת כדי להעביר מסר מרתיע לציבור.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית

 

בהתחשב בכך, קבע השופט את מתחם הענישה לעבודות שירות לתקופה של חודשיים ועד 15 חודשי מאסר בפועל. השופט לא מצא הצדקה לחרוג ממתחם הענישה שקבע, ולכן דחה למעשה את המלצת קצין המבחן. עם זאת, הוא קבע את העונש בתחתית מתחם הענישה וזאת לאור הנסיבות המקלות, ולכן בסופו של דבר נקבע כי הנאשם ירצה עבודות שירות לתקופה של חודשיים, ויפצה את הקורבן בסכום של 6,000 שקלים.


ת"פ 3585-12-19