בית משפט לתעבורה- איך זה עובד....

אז לא הצלחת לדבר אל ליבו של השוטר ולשכנע אותו להימנע מרישום דו"ח ברירת משפט או הזמנה לדין... מה עושים עכשיו? אתה בטוח שאתה צודק!! בטוח שהשוטר טועה!! בטוח שתצא זכאי!! רגע אחד.. יש חקיקה, יש סדרי דין, יש נהלים.. אתה צריך לדעת בפני מי ומה אתה עומד...

 

אז נתחיל מההתחלה:

 

קיבלת הזמנה לדין בעבירה מסוג ברירת משפט. דהיינו, עליך לשם קנס, אך, אם אינך מודה ואתה רוצה לקבל את יומך בפני בית המשפט ואת זכותך להעלות טענותייך, עליך להגיש בקשה להישפט בדואר רשום. הספח המצורף לדו"ח הוא ספח נתלש, יש בו מקום לפרטייך האישיים אותם יש למלא ולשלוח, בדואר רשום כמובן, וזאת לא יאוחר מ-90 יום מקבלת הדו"ח.

 

בעבירות מסוג הזמנה לדין / כתב אישום יופיע מועד הדיון על גבי הדו"ח עצמו. הגעת לבית משפט ואתה משוכנע כי הדיון שנקבע לך, מוקדש לך ורק לך וכי לדיון יגיע השוטר או השוטרים אשר היו מעורבים באירוע ועימם גם העדים אשר ראו את האירוע- אתה טועה! הדיון אשר נקבע לך הוא דיון ראשוני ונקרא "הקראה". במועד זה תוכל להודות או לכפור. אם תודה יוכרע הדין, וייגזר עונש במקום.

 

 אם תכפור (לא תודה, ותבקש לנהל את המשפט), ידחה הדיון בדרך כלל בכמה חודשים, ולמועד הבא יגיעו השוטרים ושאר עדי התביעה. ימי "הקראה" הינם בדרך כלל ימים עמוסים בבית המשפט, ולא אחת מסתיימים במפח נפש לכל אלה המשוכנעים כי השופט יקיים את המשפט וכי עניינים יבוא לקיצו בזיכוי מיוחל עוד באותו היום. אין צורך להגיע לשלב ההקראה עם עדים או תרשימים או תצלומים, מהסיבה הפשוטה שזה אינו המועד המתאים לכך.

 

אם החלטת לכפור ולנהל את התיק, דהיינו, התיק נקבע לשלב ההוכחות, עליך להגיע מוכן במועד זה לשלב זה. אם היו עדים מטעמך לאירוע, אם יש מסמכים כאלו או אחרים התומכים בגרסתך, ובטיעוניך עליך להביאם איתך. יש להביא בחשבון כי ראשית נשמעת התביעה וגרסתה. עדי התביעה מעידים, ובכדי לסתור את דבריהם עליך לבצע חקירה נגדית, חקירה אשר יש בה, אם יודעים לבצעה כהלכה, כדי לקעקע את גרסת התביעה, להוכיח כי קיים ספק סביר, ולהביא לזיכויך בדין.

 

הדבר אינו קל כלל ועיקר, ומצריך לא רק חושים מחודדים, אלא גם ידע וניסיון. בקיאות ברזי החקירה הנגדית הינה גם תוצאה של קריאה מרובה של תיקים ועדויות והבנתך, וכן תרגול רב בבית משפט. לאחר שהתביעה מסיימת ומכריזה "אלו הם עדיי", דבר המסיים את סיום פרשת התביעה, מתחיל החלק שלו חיכית- פרשת ההגנה, שלב בו אתה מעיד.

 

אבל שים לב:

 

אתה מעיד ובכך גם חושף את עצמך לחקירה נגדית מצד התביעה. תובע מיומן עלול להציג בפניך שאלות לא קלות, ואם תמעד בחקירתך ובתשובותיך, הדבר ישמש נגדך וייזקף אחר כך לחובתך. גם עדים אשר הגיעו מטעמך יעברו חקירה דומה, אתה תוכל לחקור אותם בחקירה ראשית, אך הם יחקרו על ידי התביעה בחקירה נגדית ויהיו אף הם חשופים לשאלות מסובכות, מנחות ומורכבות, ואשר קל למעוד בהן.

 

משנסתיימו פרשת התביעה וההגנה, מגיע שלב הסיכומים, הצדדים ממקדים את עיקר טיעוניהם, מצביעים על סתירות וכשלים ומבקשים מבית המשפט להרשיע או לזכות. בתום הטיעונים יקבע בית המשפט ישיבה נוספת לצורך הקראת הכרעת הדין בפני הצדדים. אם תזוכה, מה טוב. ואם תורשע, יחל מיד לאחר הכרעת הדין שלב הטיעונים לעונש. יש להביא בחשבון כי אם תורשע בעבירה מסוג ברירת משפט, בית המשפט אינו מחויב לקנס הקבוע בחוק, וברוב המקרים מטיל עונש חמור יותר.

שמיר & ליברמן – משרד עו"ד.


עודכן ב: 07/05/2009