עבור רובנו רכישת דירה חדשה מקבלן נחשבת לעסקה המורכבת, הגדולה והמשמעותית ביותר שנבצע במהלך חיינו. קיומם של ליקויי בניה בנכס עלול לפגוע בהנאת הדיירים מהנכס, לגרום להם לתחושות של ייאוש, תסכול, עוגמת נפש ובמקרים מסוימים אף לסכן את ביטחונם. נוסף על כך, ליקויי בניה בדירה יכולים לגרום לכך שהמגורים בנכס יהיו בלתי אפשריים או מסוכנים ולגרום לירידה בערך הדירה.

 

את ליקויי הבניה מקובל לחלק לשלושה סוגים עיקריים. הסוג הראשון הוא ליקויים הקשורים לשלד המבנה אשר עלולים לפגוע ביציבות המבנה ולסכן את הדיירים שמתגוררים בו. 

 

סוג נוסף של ליקויי בניה כולל פגמים קוסמטיים ואסתטיים הנחשבים לקלים ביותר מבין ליקויי הבניה, נובעים מביצוע רשלני של הקבלן ועשויים לכלול בין היתר פגמים באריחים, שקיעות של מרצפות ברחבי הדירה, צביעת קירות בלתי אחידה, פגמים בכלים סניטריים, גבשושיות בקירות ועוד.

 

הסוג השלישי של ליקויי הבניה כולל ליקויים אשר מצד אחד אינם קוסמטיים ומצד שני אינם קשורים לשלד המבנה. ליקויים אלו כוללים בין היתר בעיות רטיבות ואיטום, נזילות מים, סדקים בקירות המבנה, פגמים בצנרת ועוד.

 

מה ניתן לעשות אם הקבלן מתנער מאחריותו לתקן את ליקויי הבניה בדירה?


לא אחת, כדי לחסוך בעלויות, קבלנים עלולים להתנער מאחריותם לתקן ליקויי בניה בדירה, או להתחמק מביצוע תיקונים נחוצים. מדובר בבעיה משמעותית מאחר שהתעלמות מליקויי בניה לרוב תוביל להחמרת הבעיה ולהיווצרות ליקויים ונזקים נוספים.

 

חשוב להדגיש כי הוראות שפוטרות קבלן מחובתו לתקן ליקויים בדירה הן במקרים רבים מנוגדות לחוק המכר (דירות), אשר מגדיר במדויק את היקף האחריות של הקבלן כלפי רוכש דירה במועד מסירתה ובהמשך, במשך תקופות הבדק והאחריות.

 

מה המשמעות המעשית של תקופת הבדק ותקופת האחריות?


במהלך תקופת הבדק הקבלן מחויב לטפל בליקויים שנמצאו בדירה אלא אם הצליח להוכיח שהליקוי נגרם באשמת בעל הדירה. תקופת הבדק תחל להימנות ממועד מסירת החזקה בנכס ותימשך בין שנה אחת לבין שבע שנים בהתאם לסוג של ליקוי הבניה. תקופת האחריות תחל במועד סיומה של תקופת הבדק ותימשך שלוש שנים. במהלך תקופה זו, רוכש הנכס יישא בנטל להוכיח שליקוי הבניה נובע מתכנון של הקבלן, מעבודה שבוצעה בנכס או מחומרים ששימשו לבניית הדירה. אחרי תום תקופות הבדק והאחריות הקבלן יישא באחריות לתיקון ליקויים בנכס רק במקרים שהתגלתה אי יציבות מבנית במבנה ובמקרים שקיימת בעיית בטיחות במבנה אשר נובעת מליקוי בשלד המבנה או ביסודות.

 

איך לוודא שהקבלן מתקן את ליקויי הבניה בנכס?

מאחר שרוב רוכשי הדירות אינם מחזיקים בידע ובמיומנות בתחום הבניה, ההמלצה לכל רוכש דירה חדשה מקבלן היא לבצע בדיקה הנדסית בנכס באמצעות מהנדס מקצועי ומנוסה בתחום ליקויי הבניה ו/או על ידי שמאי מקרקעין מוסמך. המלצה נוספת היא לתעד את כל ליקויי הבניה שנמצאים בנכס ולשמור על כל התכתבות בין רוכש הנכס לבין הקבלן, לצורך הוכחת הטענות במקרה של הגשת תביעה משפטית.

 

ניסיון החיים מלמד כי כדי להגן על הזכויות ולהימנע מעוגמת נפש ואי נעימות מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום ליקויי הבניה. עורך הדין יוכל להסב את תשומת ליבו של רוכש הדירה לכך שבעת מסירת החזקה בדירה הוא רשאי לסרב לקבל את הדירה עד לתיקון הליקויים בה או להתנות את קבלת החזקה בכך שהקבלן יתחייב לתקן את כלל הליקויים בנכס תוך זמן סביר.

 

ניהול משא ומתן מול הקבלן והגשת תביעה משפטית לפי הצורך


אם הקבלן ימשיך להתעלם מפניותיו של רוכש הדירה ויסרב לתקן את ליקויי הבניה בנכס או יתנער מאחריותו לתקנם, עורך הדין יוכל לנהל משא ומתן מולו, במטרה להגיע לתוצאות מיטביות עבור רוכש הנכס אף ללא צורך בהגשת תביעה נגד הקבלן לבית המשפט עם כל המשתמע בכך.

 

עורך דין שמייצג את רוכש הדירה יגבש עבורו אסטרטגיית פעולה משפטית מתאימה לצורך מיצוי זכויותיו ובהתאם לצורך יגיש נגד הקבלן תביעת פיצויים בגין ליקויי בניה שבמסגרתה יתבע פיצוי עבור עלות תיקון הליקויים, ירידת הערך של הנכס, עוגמת הנפש שנגרמה לדיירים, עלויות הובלה, הפסד ימי עבודה ועוד.

 

מיצוי זכויות מיטבי באמצעות ייצוג משפטי מקצועי


כדי למצות את הזכויות באופן מיטבי מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום ליקויי הבניה. עורך הדין ייבחן את מלוא הנתונים הרלבנטיים ויפעל ככל שביכולתו כדי להגן על האינטרסים של רוכש הדירה ולמקסם את הפיצוי עבורו.

 

אליוב-גרין משרד עורכי דין עוסק בתחום ליקויי הבניה, מייצג בעלי דירות בתביעות פיצויים בגין ליקויי בניה נגד קבלנים ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.