בשנת 2017 נפל דבר בפרקליטות הצבאית. הוחלט להחיל גם בצבא נוהל להסדרים מותנים, בדומה לאופן שבו הם מוחלים באזרחות.

 

הוחלט, שבסוג מסויים של עבירות - עבירות סמים, שימוש בלתי חוקי בנשק, זיוף וכו׳ - כאשר מדובר ברף נמוך של עבירות, ניתן יהיה להסתפק בהעמדה של החייל לתקופת תנאי, שאם לא ישוב לבצע עבירות במשך שנה, ניתן יהיה לסגור את התיק נגדו ולא להגיש כתב אישום.

 

בעבירות סמים מדובר ברף של עד 4 שימושים בנסיבות אזרחיות. בעבירות אחרות, הרף הוא פחות דיכוטומי.

 

תקופת התנאי של של שנה, ובעבירות סמים נדרש החייל להיבדק בבדיקות עיתיות לגילוי שימוש בסמים - בדר״כ כל חודש קלנדרי - ואם תוצאת דגימת השתן שלו תהיה נקיה מסמים, הוא יוכל להמשיך בתהליך.

 

ישנם מספר תנאים להיות זכאי להיכנס להסדר מותנה: היעדר רישום פלילי קודם, שמירת קשר עם מצ״ח, התחייבות שלא לבקש להשתחרר טרם עת מהשירות, איסור יציאה לחו״ל ללא תיאום עם הפרקליטות הצבאית.

 

בתיק בו טיפלנו בעניינה של ל׳ ק׳, החשד היה לשימוש בסמים יחד עם נגד מיחידתה, גם בנסיבות צבאיות וגם בנסיבות אזרחיות. לאחר קריאת התיק, הצלחנו לשכנע, כי אין ראיות מספיקות להוכחת השימוש בנסיבות צבאיות, והצלחנו להכניסה להסדר מותנה. לאחר כשנה, במהלכה נבדקה מספר פעמים בבדיקות שתן, התיק נסגר באופן מלא.

 

בתיק אחר בו טיפלנו, בעניינו של א׳ ט׳, המצוי עדיין בתקופת ההסדר, חרף חשד לנהיגה בכשרות, החזקת סם ושימוש בסם במספר רב של פעמים, הצלחנו להכניסו להסדר מותנה, כדי שעברו - או עתידו - לא יוכתם.