נפגעתם בעמוד השדרה כתוצאה מתאונת דרכים?

התנהלות נכונה לאחר התאונה בכדי לקבל את מלוא הזכויות

 

חבלות בעמוד השדרה יכולות להיגרם כתוצאה מתאונת דרכים עקב זעזוע פתאומי של הגב והצוואר.

 

פגיעת "WHIPLASH"- "צליפת שוט" נגרמת לעיתים בזמן תאונת דרכים לרוב כאשר רכב פוגע ברכב אחר מאחור אך לא רק. לעיתים הכאבים והסימפטומים מופיעים מספר שעות או ימים מהפגיעה כאשר האדרנלין שבגוף מתפוגג.

 

כיצד נדע שנגרמה לנו חבלה בעמוד השדרה?

 

תחילה יש לשים לב לתסמינים שעלולים להופיע בימים שלאחר התאונה: כאבי צוואר, הגבלות בתנועות הצוואר, כאבים בצוואר המקרינים לידיים, לשכמות, כאבים בכתפיים, כאבי ראש. לעיתים אף יכולים להופיע צפצופים באוזניים ואף סחרחורות. בנוסף, עלול להופיע גם בעיות זיכרון, ריכוז הפרעות בשינה, מתח ועצבנות כאבים בהנעת הצוואר ורגישות.

 

במקרים כאלה יש לבצע בדיקות הדמיה בכדי לגלות את הממצאים ולאחר מכן להקפיד על מעקב אורתופדי.

 

בלטי דיסק גם הם מהווים פגיעה בעמודה השדרה, זהו מצב שבו דיסק מסוים בחוליות עמוד השדרה שינה מיקומו והוא לוחץ על העצבים והרצועות. פציעה מסוג זה עלולה לגרום לכאבים והגבלה בתנועות וכן גם לנזקים עצביים המשפיעים על הגפיים וגורמים לעיתים לחולשה, הירדמות ו/או נימול בגפיים וכו'.

 

הטיפול הרפואי שיש לקבל כאשר נפגעתם בעמוד השדרה:

 

1. בסמוך לאירוע התאונה יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ולפרט בפני הרופא את מנגנון הפגיעה ולפרט את מוקדי הכאב.

2. בכל פניה חוזרת אל הרופא יש לציין כי אתם לאחר תאונת דרכים בנוסף, להמשיך ולהתלונן על הכאבים ולפרט בצורה מדויקת את ההגבלות הקיימות אשר משפיעות על חיי היום יום.

3. הטיפול בפגיעה מסוג זה יכול להיות שמרני הכולל מנוחה, שימוש באביזרים, פיזיותרפיה, רפואה אלטרנטיבית וכו'.

4. בפניות חוזרות לרופא יש לבקש בדיקת MRI, CT , EMG, מיפוי עצמות על מנת לבחון בדיוק את מקור הכאב ולקשר אותו לתאונת הדרכים שעברתם.

 

במידה ומדוברת בתאונת דרכים במסגרת העבודה כמובן שיש לפנות גם למוסד לביטוח לאומי על מנת להכיר בתאונה כתאונת עבודה.

 

בוועדה רפואית יש להציג בפני הוועדה את כל הטיפולים אותם ביצעתם וכן את צילומי הרנטגן, MRI, CT, EMG, מיפוי עצמות ובדיקות שונות שביצעתם. הרופאים בודקים בקפידה את העבר הרפואי ואת רצף הטיפולים אותם עברתם. הפיצוי בגין הפגיעה יהיה גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח חובה של הרכב.

 

מתי פגיעות בעמוד השדרה מזכות באחוזי נכות?

 

1. תקנות המוסד לביטוח לאומי (קביעת דרגת נכות) מתחלקות לפגיעה בעמוד השדרה הצווארי, מותני וגבי. יש משמעות רבה להגבלה בתנועות. הגורם שיקבע את אחוזי הנכות הוא עוצמת ההגבלה בתנועות הצוואר או הגב.

 

2. בהתאם לפסיקה הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי רשאית לקבוע את הנכויות.

 

פציעה מסוג זה עלולה לגבות מהנפגע מחיר כלכלי כבד, הפסד ימי עבודה, פגיעה בכושר העבודה, הוצאות עבור טיפול רפואי, הוצאות רכישת תרופות ואביזרים, הוצאות על טיפולים, טיפולי פיזיותרפיה ועוד. בנוסף, הנפגע יהיה זכאי גם בגין הוצאות על עזרה למשפחה, עזרת צד ג והכאב וסבל אשר נגרם לו. יש לשמור על הקבלות והאסמכתאות.

 

פציעות צליפת שוט ופגיעה בעמוד השדרה הינה מורכבת. לעיתים הן אינן מורגשות אך אין להתייחס אליהן בפשטות. יש לקחת אותן ברצינות ולפנות לקבל טיפול רפואי בהקדם.

 

 

על מנת לקבל את ההכוונה הטובה ביותר לצורך מיצוי הזכויות מול הגורמים הרלוונטיים יש להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום הנזיקין.