אין ספק כי עסקת רכישה של דירה חדשה מקבלן או מחברה יזמית הינה עיסקה מרגשת ומשמחת במיוחד כאשר לרובם המכריע של בני האדם תהא זאת העיסקה הכלכלית והמשמעותית ביותר שיעשו במהלך חייהם וזאת נוכח תמורתה הכספית, מורכבותה ואף חשוב מכך הבטחתם לעתיד את קורת גג שלהם ושל בני משפחתם.


כבר בשלב זה אבקש לציין ולהבהיר כי עורך הדין של הקבלן איננו מייצג אתכם בעיסקה זו ואף למעשה מנוע הוא מלעשות זאת בהתאם לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, כאשר דברים אלו נכונים גם במידה ותידרשו ע"י הקבלן לשלם את שכ"ט עורך דינו (בהתאם לסכום המירבי הקבוע בחוק), שכן, תשלום זה הינו אך ורק בגין טיפול ורישום זכויותיכם בדירה הנרכשת במסגרת הליך רישום הבית המשותף ולא למען ייצוגכם ושמירת זכויותיכם בעיסקת הרכישה אל מול הקבלן.


כך, מומלץ ביותר לפנות לעורך דין המתמחה ברכישה של דירה חדשה מקבלן על מנת שייצג אתכם במשא ומתן המשפטי מול הקבלן ועורך דינו טרם חתימתכם על הסכם הרכישה (וכן על כל מסמך מקדים לו) וכיוצ"ב ייפעל למען שמירה על זכויותיכם וכספיכם הן על ידי ביצוע הבדיקות המקדמיות הנחוצות לעיסקה מסוג זו בשלב הראשוני והן ידי ניהול מו"מ משפטי באשר להוראות הסכם המכר ונספחיו לאחר מכן.


האם המוכר הינו הקבלן או רק היזם של הפרוייקט?


תחילה יש לבדוק האם הקבלן הינו גם היזם וגם החברה המבצעת של הפרוייקט או שמא ישנם חברה יזמית אשר יזמה את הפרוייקט וקבלן מבצע מטעמה. בכל מקרה יש לבדוק כי הקבלן המבצע הינו קבלן הרשום בפנקס הקבלנים והינו בעל סיווג מתאים לביצוע הקמת ובניית הפרוייקט.


מהו חוסנו ומצבו הכלכלי של הקבלן?


יש לבחון את מצבו הפיננסי של הקבלן העשוי להשפיע על הקמת הפרוייקט ועמידתו בהתחייבויותיו בו.


מה הם זכויות הקבלן בקרקע בה יוקם הפרוייקט?


יש לבדוק את אופי זכויותיו של הקבלן בקרקע עליה עתיד להיבנות הפרוייקט (בעלות, חכירה, קומביניציה, פינוי בינוי וכו'). במידה והקבלן ואינו בעליה הרשום של הקרקע יש לבדוק באיזה אופן חוזי הינו מקושר לה והאם יש בידו ייפוי כח מתאים לרישום והעברה.


אילו הערות ורישומים קיימים?


יש לבדוק את קיומם של הערות, שיעבודים, משכנתאות, עיקולים ומשכונים וכו' הן בנוגע לקרקע עליה עתיד להיבנות הפרוייקט והן לגבי הקבלן (מומלץ אף לבדוק ברשת החברות).


האם קיים היתר בנייה לפרוייקט? 


יש לבדוק האם לפרוייקט ניתן היתר בנייה / חפירה ודיפון מהרשות המקומית והאם הוא בתוקף. כמו כן יש לבדוק את היתר הבניה ואת תוכניות ההיתר המאושרות (הגרמושקה) על מנת לוודא שהדירה הנרכשת אכן כלולה במסגרת הפרוייקט שאושר לקבלן להקים. בעניין זה ניתן אף לזהות את הדירה הנרכשת ולוודא כי מאפייניה זהים לאלו שהוצגו לכם על ידי הקבלן. במידה וטרם ניתן היתר יש לבדוק אם קיימים תנאים מוקדמים להוצאת היתר הבנייה מצד הרשות המקומית ומה הם.


מהו מצבו של הקבלן מבחינת רשויות המס?


יש לבדוק האם הקבלן מחזיק בכל האישורים הנדרשים להקמת הפרוייקט ולמכירתו וכיוצ"ב לרישום הדירה על שמכם בלשכת רישום המקרקעין בבוא היום. תשלום מס רכישה על הקרקע ומס שבח, מס רכוש, אישור סעיף 50 מס שבח (נתון למס הכנסה ולא למיסוי מקרקעין).


מהו סוג הבטוחה שניתנת ע"י הקבלן?


בהתאם לחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל"ה – 1974 על הקבלן חלה החובה להעניק לכם אחת מהבטוחות המופיעות בחוק שלעיל כנגד כספי התמורה שתשלמו בגין רכישת הדירה.


האם ישנו ליווי פיננסי לפרויקט?


במקרים בהם ישנו ליווי פיננסי לפרוייקט על ידי בנק מלווה או חברת ביטוח לפרוייקט יש לשלם את תשלומי הרכישה אך ורק באמצעות שוברי תשלום המונפקים על ידי המוסד הפיננסי.


מהי התב"ע הקיימת בסביבת הפרוייקט?


יש לבדוק מהי התב"ע הקיימת בסביבתו של הפרוייקט ולהתאימה לתוכניתו של הקבלן, כמו כן ניתן לבדוק מבעוד מועד האם מתוכננים לקום באיזור הפרוייקט שטחי מסחר, מוסדות ציבור או שטחים ציבוריים העשויים להשפיע בצורה ניכרת הן על שוויה הכספי של הדירה והן על איכות החיים באיזור.


למותר לציין, כי האמור לעיל אינו מהווה רשימה סופית וסגורה וכי ישנם בדיקות והיבטים נוספים אשר יש לבחון לגופה של כל עיסקה בהתאם למאפייניה.


לסיכום, זכרו כי רכישת דירה מקבלן (יד ראשונה) הינה עיסקה מורכבת ושונה מעיסקת רכישת דירה משומשת (יד 2) ולכן כאשר הינכם מתעניינים ברכישת דירה חדשה מקבלן מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום המקרקעין בכלל וברכישת דירה חדשה מקבלן.


אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל הדבר יהא באחריותו הבלעדית ולעו"ד אלרם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.