נשיכת כלב כואבת ובהחלט לא עניין של מה בכך (!) תשאלו את אלו שחוו זאת (!).

 

בפקודת הנזיקין [נוסח חדש] המחוקק קבע, כי על הניזוק להוכיח רשלנות מצד המזיק שגרמה לו לנזק. אבל, במקרה של נשיכת כלב, מדובר בחריג שבו הניזוק לא צריך להוכיח רשלנות.

 

הבעלים של הכלב אחראי באופן כמעט מלא לכל נזק שיגרם לניזוק כתוצאה מנשיכת כלבו. כמובן שגם לזה יש מספר חריגים:

 

סעיפי ההגנות העומדים לבעל הכלב שהזיק:

 

לבעל הכלב עומדות מספר הגנות שאם יצליח להוכיח אותן, התביעה נגדו תידחה. אחת ההגנות הנה הגנת הסגת הגבול: במקרה בו אדם שננשך נכנס קודם לכן לתוך שטח המקרקעין של הבעלים של הכלב, יכול ותעמוד לבעל הכלב שנשך הגנה כזו.

 

הגנה נוספת – כאשר האדם שננשך תקף קודם את הבעלים ו/או קרוביו ממעגל ראשון (קרי בת זוג, הורים וילדים). הרציונל הנו שהכלב פעל מתוך אמונה שהוא מגן על הבעלים או קרוביו.

 

הגנה נוספת – כאשר אותו אדם שננשך על ידי הכלב הקדים והתגרה בו [כאן תמיד נשאלת השאלה מה זה "התגרה" ? האם הוצאת כדור מפיו של כלב נחשב כהתגרות ? ומה לגבי ליטוף פניו של הכלב ? כמובן שכל מקרה תלוי נסיבותיו.

 

האם יש רלוונטיות לשאלה האם הכלב מחוסן או לא?

 

כן. בחוק ל"הסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג – 2002" על בעל הכלב לפעול לבצע מספר פעולות עת הוא מחזיק בביתו כלב [מכל סוג]:

ראשית להחזיק ברישיון מתאים, לרשום את הכלב ברישום הווטרינרי, לחסן, להניח שבב תת עורי, ובנוסף להחזיק את הכלב ברצועה בעת טיול בחוץ.

 

כמובן שהפרה של אחת או יותר מהוראות הנ"ל יכולה להטיל אחריות במקרה של נשיכה על הבעלים של הכלב ויהיה לו קשה לעשות שימוש בהגנות המפורטות דלעיל.

 

מה עושים במקרה של נשיכה?

 

ראשית יש לקבל את פרטיו המלאים של הבעלים של הכלב וכן לברר מהו סוג הכלב שנשך. בנוסף, יש לאוסף מסמכים ותמונות של מקום הנשיכה ובכלל זה תמונות של מוקדי הנשיכה.

 

בנוסף יש להצטייד בכל המסמכים הרפואיים שנלוו לטיפול ולדווח למחלקה הווטרינרית ולמשטרה על ידי הגשת תלונה.

 

פניה לעורך דין שמתמחה בתביעות מהסוג דנן שיוכל להדריך וללוות אתכם עד שלב הפיצוי שמתחיל ממינוי של מומחה רפואי בתחום [אורתופדי/פלסטיקאי/נוירולוגי/נפשי] כדי לתמוך ולהוכיח נכות כתוצאה מהתאונה.

 

מדוע משרד רועי לוי

 

עו"ד רועי לוי עוסק בתחום הנזיקין כבר 15 שנים, מכיר, טיפל ומטפל גם כיום במקרים של נשיכת כלב ולכן הוא מלווה את המשפחה באופן אישי ובסבלנות רבה, מתוך הבנה, כי הטיפול בתביעות אלו הנו רגיש ודורש מיומנות ומקצועיות רבה.