ת"א 52756-09-11

 

מועדוני הכדורגל הבכירים בעולם מרוויחים מדי שנה כספים משמעותיים מגורמים פיננסיים כגון זכויות שידור, הסכמים מול חברות הלבשה (כגון אדידס ונייקי), ארגון משחקי ראווה וכדומה. אחד ה"עסקים" הבולטים של מועדונים אלה הינה מכירת מוצרים. מוצרים אלה, הידועים בשמם הלועזי - "מרצ'נדייס" - מכניסים למועדוני הכדורגל הגדולים סכומים משמעותיים מדי שנה.

 

יש לכם שאלה?

פורום מותגים | סימן מסחר

פורום קניין רוחני

פורום יזמות עסקית

פורום הקמת חברה

 

לדוגמא, על פי מאמר אשר פורסם לאחרונה באתר הכלכלי "גלובס", בכל שנה המועדונים הגדולים משלשלים לכיסם כ-780 מיליון אירו ממכירות מרצ'נדייס. אי לכך, אין זה אלא ברור כי כאשר מאן דהו מוכר מוצרים מזויפים של מועדוני הכדורגל הללו, מדובר בהפרת סימן מסחר אשר מקימה זכות לפיצויים. להלן דוגמא למקרה כאמור אשר הונח לפתחו של בית המשפט המחוזי בנצרת.


הפרת סימן מסחר של מנ'צסטר יונייטד


התביעה במקרה דנן הוגשה על ידי מועדון הכדורגל המעוטר מנצ'סטר יונייטד, והזכיינית שהינה המשווקת הבלעדית של מוצריו. התובעות טענו כי חברה ישראלית אשר ייבאה לארץ מוצרים מזויפים הנושאים את שמו של מועדון הכדורגל האנגלי, הפרו בכך את סימני המסחר שלהן. היבואן הישראלי טען כי דין התביעה להידחות וזאת משום שהמוצרים אשר נתפסו על ידי נציגי המכס בנמל חיפה, נשלחו אליו בטעות. במסגרת התביעה, נטען כי הנתבעים ייבאו לישראל כ-2,000 מוצרים מזויפים אשר נשאו סימנים זהים או דומים למוצריה של מנצ'סטר יונייטד. מדובר ב-1,800 זוגות גרביים וכ-120 כדורי רגל. יודגש כי המוצרים נתפסו כולם על ידי רשויות המכס בנמל חיפה.


מנצ'סטר יונייטד טענה בתביעתה כי יש לחייב את היבואן הישראלי בפיצויים וכן כי יש להורות לו להפסיק ולהפר את סימני המסחר שלה. כמו כן, התובעות עתרו לחייב את הנתבעים להשמיד את המוצרים באחת. מנגד, היבואן הישראלי טען כי מדובר בהפרה אשר נעשתה בתום לב וזאת משום שהוא מעולם לא הזמין את המוצרים המזויפים. נטען כי הספק הסיני שירבב בטעות את ההזמנה ביחד עם המשלוח אשר הוזמן אליו, וזאת חלף מוצרים אשר הוזמנו ולא סופקו. כמו כן, הנתבעים הוסיפו וטענו כי הם השמידו על חשבונם את המוצרים המפרים.


התובעות טענו כי התקשרותם של הנתבעים עם הספק לא גרמה לשמיטת הקרקע תחת אחריותם. נטען כי בתור מזמיני המוצרים, היה עליהם לבדוק היטב את המוצרים אשר הוזמנו על ידם. בסופו של דבר, הצדדים הגיעו לפשרה במסגרתה שולמו למנצ'סטר יונייטד פיצויים בסך 22,000 שקלים. סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט יצחק כהן, אישר את הסכם הפשרה ונתן לו תוקף של פסק דין.