שבעה ארגונים ישראליים חברו למסתננים מצפון סודן והגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה כנגד החלטתו של שר הפנים, אלי ישי, להורות על הכנסתם של כ-15,000 מסתננים (השוהים כעת בישראל באופן בלתי חוקי) למעצר. העותרים צירפו לעתירתם חוות דעת מטעם נציבות האו"ם לפליטים ובה נאמר כי קביעתו של השר ישי שלא מדובר בפליטים הינה חסרת בסיס.

 

יש לכם שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית


בחוות הדעת אשר צורפה לעתירה, נציבות הפליטים של האו"ם מתחה ביקורת חריפה על התנהלותו של שר הפנים הישראלי ונטען כי "אין לשר את הכישורים על מנת לבחון את בקשות המקלט". כמו כן, העותרים מדגישים כי צפויה למסתננים סכנה ממשית לחייהם במידה והם ישובו לצפון סודן. לטענתם, בית המשפט צריך להורות לשר הפנים להשתמש בכלי המעצר כנגד המסתננים כמוצא אחרון בלבד ורק כאשר לא ניתן לפתור את הסוגיה בדרכים אחרות הפוגעות פחות בחירותם של מבקשי המקלט. כמו כן, העותרים מדגישים כי הם סבורים שהשר ישי טוען ללא בסיס חוקי ו/או עובדתי שלא מדובר בפליטים.


"ציד אדם וכליאה המונית"


הארגונים אשר חתמו על העמותה הינם מוקד הסיוע לעובדים זרים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, המרכז לקידום פליטים אפריקאים, ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל, הקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ועסקים וארגון "קו לעובד". "הצהרתו של השר ישי", טוענים הארגונים, "נועדה לפגוע במסתננים, להמאיס עליהם את החיים ולגרום להם לעזוב את ישראל".


העותרים מגדירים את צעדיו של שר הפנים במילים קשות ביותר. הם טוענים כי מדובר ב"ציד אדם וכליאה המונית בתנאים קיצוניים" ומכנים את ההחלטה "היסטרית וברברית". לדבריהם, משמעות החלטתו של השר ישי הינה לשלול את אשרות השהייה אשר ניתנו למסתננים מצפון סודן אשר מאפשרות להם כיום להתפרנס באופן מוגבל ביותר והדבר עלול ליצור משבר הומניטארי של ממש. נטען כי "השר הכריז על מעצר שרירותי וזאת משום שלא קיימת כיום אפשרות - מעשית ו/או משפטית - להשיב את המסתננים לארצם". העותרים מוסיפים כי מדובר בבני אדם אשר היו "קורבנות לרצח עם" ולא ניתן להחזירם לצפון סודן היות והיא מוגדרת על ידי מדינת ישראל כמדינת אויב.


העותרים מבקשים מבית המשפט להתייחס לכך כי החוק למניעת הסתננות מעניק את הסמכות להורות על מעצרים כגון דא לשר הביטחון ולא לשר הפנים. יתרה מכך, נטען כי גם אם שר הפנים היה בעל סמכות להורות כאמור, הרי שהחלטתו התקבלה שלא כדין. לטענת הארגונים העותרים, החלטתו של השר לא הייתה לשם "תכלית ראויה והיא בלתי הגונה, שרירותית ומפלה".


השר ישי: "פועלים להפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה"


בתגובה לעתירה, שר הפנים מסר כי בעיית המסתננים נחשבת כיום לאחת הבעיות הקשות והחריפות ביותר איתם מתמודדת מדינת ישראל. לדבריו, מדובר בסוגיה אשר מהווה איום של ממש על זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. השר הוסיף כי "מחובתו לעשות הכול על מנת להיאבק בתופעה הנ"ל". השר מתח ביקורת על התנהלותם של העותרים ואמר כי "ההיסטוריה תשפוט את אלה אשר מתיימרים להיקרא כארגוני זכויות אדם ולמעשה פועלים לשם הפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".