פעמים רבות, קיימת בציבור תחושה כי הרשויות המקומיות תפעלנה ללא ליאות על מנת להגדיל את הכנסותיהן ממיסים עירוניים. ואכן, תופעה מסוג זה "תקפה" את תושבי נס ציונה. במקרה הנ"ל, לא היה מדובר בסכומים משמעותיים אשר נגבו על ידי העירייה מהתושבים. למעשה, כל מה שעיריית נס ציונה עשתה היה "לעגל" את החיובים בארנונה כלפי מעלה לטובת הרשות המקומית. התושבים ראו במהלך "מטרד שלטוני" ויצאו למאבק.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום ארנונה, היטלי פיתוח ומיסוי מוניציפאלי
פורום מיסוי מקרקעין


בית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר בחן את הסוגיה, קבע כי הצדק עם התושבים. השופטת, צילה צפת, אישרה הסכם פשרה אשר נחתם בין העירייה לתושבי נס ציונה ובמסגרתו נקבע כי העירייה תזכה חשבונות ארנונה באופן רטרואקטיבי עבור שלוש שנים. כמו כן, נקבע כי מעתה והלאה העירייה תגבה את הארנונה באופן מדויק ומבלי "עיגולי סכומים למיניהם".


ההליך המשפטי נולד עם הגשתה של תביעה ייצוגית על ידי תושבי העיר. התובענה הייצוגית עסקה בטענה כי העירייה עיגלה שלא כדין שטחי דירות. למשל, דירה אשר גודלה בטאבו עמד על 94.6 מ"ר, נחשבה מבחינת הארנונה העירונית כדירה החייבת בארנונה בעבור 95 מ"ר. התובעים טענו כי מדובר בגביית ארנונה עודפת ודרשו החזר רטרואקטיבי. מנגד, העירייה טענה כי גביית הארנונה נעשתה כדין וזאת משום שצו הארנונה הגדיר יחידת שטח כמטר רבוע וכל חלק ממנו.


העירייה הוסיפה כי עסקינן אפוא בשיטה אשר מטרתה "לפשט ולייעל" את פעילותה של הרשות. נטען כי גם אם בגביית הכספים נפל פגם כלשהו, הרי שאין מקום להורות כעת על השבת סכומים בהליך רטרואקטיבי. על מנת לסיים את ההליך הייצוגי, הצדדים נכנסו למשא ומתן ביניהם. המו"מ הוליד הסכם פשרה שאושר כאמור על ידי בית המשפט המחוזי.


בהסכם הפשרה נקבע כי חישוב הזיכוי מבחינת הארנונה יהיה בהתאם למכפלה של תעריף הארנונה של הנכס ורבע מ"ר. כמו כן, הסכם הפשרה קבע כי העירייה תשיב לתושבים כספים, באופן רטרואקטיבי, וזאת עבור שלוש השנים האחרונות. באשר לחישוב העתידי, נקבע כי מעתה העירייה תחל לגבות ארנונה מדויקת. נכסים אשר לא ימדדו, יחושבו על פי מ"ר למטה (ולא למעלה).


תביעה ייצוגית ארנונה - לא פעם ראשונה


אין זו הפעם הראשונה בה תביעה ייצוגית בגין חישוב ארנונה לקוי מביאה לשינוי "סדרי עולם" מבחינתה של רשות מקומית. לדוגמא, באוקטובר האחרון, עיריית הוד השרון הודיעה בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה כי היא תביא לתיקון חיוב ארנונה מבחינת קרקעות חקלאיות הנמצאות בתחומה. העירייה הודתה, לאחר הגשת התובענה הייצוגית, כי היא חייבה את הקרקעות החקלאיות על בסיס חישוב לפי דונם ולא מ"ר. בהודעה אשר העירייה הציגה בפני בית המשפט המחוזי, נאמר כי "נעשו פעולות לשם תיקון חישוב הארנונה בגין קרקעות חקלאיות בתחום המוניציפאלי של עיריית הוד השרון, וזאת עם היוודע הטעות".


לסיכום, חישוב שגוי של ארנונה יכול להיות משמעותי מבחינת התושבים. ואכן, לא אחת, בעקבות אי יכולת לבחון את הסוגיות הבירוקרטיות השונות, התושבים "מפספסים" טעויות מצד הרשויות. אמנם טעויות אלה אינן בד"כ בעלות משמעות כספית רחבה, אך אין ספק כי כאשר מדובר בתושביה של עיר שלמה, יש לטענות עומק משפטי. ואכן, נראה כי כלי התובענה הייצוגית מתאים באופן ברור להליכים כגון דא.