עע"ם 6242/09, חג’אזי חברה לסיעוד בע"מ נ’ המוסד לביטוח לאומי ואח’

 

העובדות:


1. ביום 13.11.2008 פרסם המשיב מכרז להקמת מאגר של נותני שירותי סיעוד לטיפול בזקן בביתו לזכאים לגמלת סיעוד (להלן: המכרז) על-פי חוק הביטוח הלאומי.

 

על פי תנאי המכרז היה על המשיב לצוות חברות ועמותות בתחום שירותי הסיעוד ל- 314 ועדות מקצועיות הפועלות ברחבי הארץ. את המכרז ניהלה עבור המשיב חברת רמדור.

 

המערערת הגישה את הצעתה למכרז, לאחר שבשנים האחרונות סיפקה למשיב את שירותי הסיעוד ללא מכרז.

 

ביום 15.6.2009 הודיע המשיב למערערת כי הצעתה נפסלה לאור פגמים בשטר הערבות הבנקאית שצורף להצעתה.

 

המשיב טען כי בערבות הבנקאית של המערערת נפלו שני פגמים. הפגם הראשון, נוגע לסטייה מנוסח כתב הערבות המחייב, אשר צורף למסמכי המרכז. הפגם השני, נוגע לתוקף הערבות.

 

החלטה:


2. הלכה ברורה ומושרשת היא כי בית המשפט אינו מחליף את שיקול דעתה של הוועדה בשיקול דעתו. הביקורת השיפוטית של בית משפט זה מתמקדת בבחינת החלטות ועדת המכרזים בראי כללי המשפט המנהלי, וביניהם, בחינת סמכות הועדה, עקרון הסבירות ושקילת שיקולים ענייניים.


3. הערבות הבנקאית המצורפת להצעת המכרז היא בעלת חשיבות משמעותית וקיים קשר הדוק בינה לבין יסודות דיני המכרזים, ובראשם עקרון השוויון והיעילות הכלכלית.

 

תנאי במכרז המחייב הפקדת ערבות בנקאית מהווה תנאי חשוב ומהותי, שיש למלא אחריו בשוויוניות ובדקדקנות.

 

על כן, בית משפט זה קבע כי יש לראות בפגמים שנפלו בערבות בנקאית שצורפה להצעה במכרז, ככלל, משום פגמים מהותיים אשר יש בהם כדי להביא לפסילת ההצעה אף אם נעשו בתום לב, למעט במקרים מיוחדים ביותר ויוצאי דופן.


4. המקרה שבפנינו, אינו אחד מאותם מקרים חריגים ונדירים שיש בהם בכדי לסטות מן הכללים הדווקניים שנקבעו בפסיקה לבחינת ערבות בנקאית בדיני המכרזים. כאמור, שטר הערבות של המערערת סוטה מן הנוסח המחייב של כתב הערבות בשני היבטים.

 

ראשית, לא נאמר בערבות הבנקאית שצירפה המערערת כי היא מבקשת את הערבות. שנית, הבנק הערב התחייב לשלם למשיב את הערבות בתוך שבעה ימים מיום קבלת הדרישה לכך ולא בתוך עשרה ימים כפי שנקבע בנוסח הערבות.


5. עקרון השוויון מחייב שכל המציעים יעמדו בתנאי המכרז ככתבם וכלשונם. אסור שתנאי הערבות יהיו טובים או גרועים מהתנאים שנקבעו במסמכי המכרז. כל שינוי מן הנוסח המחייב, בין אם הוא לטובה או לרעה, מחייב, על פי רוב, את פסילת ההצעה.

 

אשר על כן, הסטייה מהנוסח המחייב אינה מהווה פגם טכני קל ערך, כפי שטוענת המערערת. זה אינו אחד מאותם פגמים מינוריים שניתן למחול עליהם.


6. בשורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי פגם בתוקף הערבות, הינו פגם המצדיק את ביטול ההצעה. יש להקפיד ולדקדק בתנאי הערבות, וזאת על מנת להגשים הן את עקרונות השוויון וטוהר המידות, והן את המטרה הכלכלית שבבסיס דיני המכרזים. אין להקל ראש בתנאי מכרז, ועל אחת כמה וכמה כאשר מצורף נוסח מחייב למסמכי המכרז.


 


עודכן ב: 31/08/2011