הליך פלילי הוא הליך דמוקרטי ולכן גם לנאשם או לחשוד הנתעבים ביותר, יש זכויות, בראש ובראשונה הזכות הבסיסית להליך הוגן. פה בדיוק נכנס הסנגור. מעבר לביטול כתב האישום והוכחת צדקתו של הנאשם בהליך פלילי, לא פחות חשוב שהסנגור יוודא שאכן זוכה הנאשם ליחס הוגן, שכל זכויותיו עומדות לו וכי הוא מקבל הזדמנות הוגנת להציג את טיעוניו בפני בית המשפט.

 

הצלחה במשפט מתחילה בראש ובראשונה ביכולת לעמוד על זכויות הנאשם בהליך פלילי. אל תוותרו על מה שמגיע לכם על מנת לסיים את ההליך הפלילי עם מינימום נזק!

 

נחקרתי במשטרה בחשד למעורבות במעשה אונס קבוצתי שהתקיים בקיבוץ בו אני מתגורר. במהלך החקירה, על אף ניסיונותיו של החוקר לחלץ ממני מידע, שמרתי על זכות השתיקה. ככל ששתקתי יותר החוקר כעס יותר והטיח בי שכנאשם בהליך פלילי אין לי כל זכויות, שכל רגע שאני שותק רק מחזק את הטענה שאני שותף למעשה.
אין דבר ששוטרים שונאים יותר מאשר נאשם או חשוד בהליך פלילי, שיודע מהן זכויותיו. למעשה, אין דבר ששוטרים מתרעמים ממנו יותר מאשר נאשם בהליך פלילי שמנצל את זכותו לשתוק. החוק מאפשר לך לבחור בזכות השתיקה לאורך חקירה פלילית, מבלי שהדבר יעיד על מעורבותך בפשע וכל ניסיון להפיל אותך לקלישאת ה"שתיקה כהודאה" לא מחזיק מים ומשמש אך ורק את השוטרים. יחד עם זאת, חשוב מאוד לנצל את זכות השתיקה בחוכמה ולהתייעץ עם עורך דין במידה ואתה חושש שמה שתאמר יכול לחזק את התיק נגדך. זכות השתיקה אינה מאפשרת לך לא לשתף פעולה בהליכי חקירה כמו מסדר זיהוי, אלא תקפה אך ורק על מה שתאמר או לא תאמר בחקירה.

 

הוגש נגדי כתב אישם בגין תקיפה חמורה. לאורך כל הדרך טענה התביעה כי יש לה עדויות חותכות על מעורבותי. הם חזרו וטענו שהם לא צריכים שאומר שום דבר, שכל מה שיסגור אותי מאחורי סורג ובריח נמצא אצלם. האם תהיה לי הזכות לראות מה יש לתביעה נגדי ?
אחת מזכויותיו הבסיסיות של נאשם בהליך פלילי הינה הזכות לעיין בחומר החקירה. כאשר מוגש נגדך כתב אישום אתה ועורך דינך רשאים לעיין בחומר החקירה, כולל כל הרשומות והעדויות שנאספו בידי המשטרה בעת החקירה ,ורלוונטיים לתיק ולהאשמה. לעיתים יכול להיות שהתביעה תנסה להסתיר ראיות, בטוענה שאין הן רלוונטיות להאשמתך בתיק, כך שחשוב מאוד שעורך דינך יהיה עם האצבע על הדופק, יעשה את ההיקש בין א לב ויבקש לראות את כל חומר החקירה.

 

הזכות לראות מול מה אתה מתמודד בקרב על אשמתך היא זכות בסיסי לה זכאי כל נאשם, בכל הליך פלילי. חשיפה מלאה של תיק הראיות יכולה לסייע לעורך דינך לבנות הגנה חזקה ויציבה

 

בקרוב יפתח המשפט הפלילי שלי בגין תקיפה מינית חמורה וסחיטה באיומים. הקורבן, אישה צעירה בשנות ה20 לחייה ביקשה שלא אהיה נוכח בזמן המשפט, היות ואין היא יכולה להתמודד עם כך. לי חשוב מאוד להיות משפט, האם החוק יכול למנוע ממני לעשות זאת?


חלק מהזכויות הנאשם בהליך פלילי הינה הזכות להיות נוכח בעת שמתנהל המשפט נגדו. יחד עם זאת במקרים מסוימים כמו במקרה של סירוב מצד הנאשם, במקרה של מגבלה רפואית להגיע למשפט או במקרים חריגים אחרים, יכול בית המשפט לבחון כל מקרה לגופו.

 

במקרים של תקיפות מיניות נוטה בית המשפט להתייחס בשיקול דעת לרצונותיו של הקורבן, כך שיכול להיות שעדותה תינתן באמצעות וידאו כך או כך, בהיעדר כל סייג אחר, הזכות העומדת לך היא להיות נוכח בעת המשפט ולכן חשוב מאוד שתשתף את עורך דינך בתחושות וברצונות אלה.

 

הוגש נגדכם כתב אישום ? עומדים בפני הליך פלילי ?
אתם חייבים לדעת מה הזכויות שלכם .
 


עודכן ב: 06/01/2011