אדם, תאגיד או שותפות, המעוניינים להירשם כ"קבלן רשום" חייבים לעמוד בתנאי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, תשכ"ט-1969 (להלן: "החוק") ותקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סיווג קבלנים רשומים), תשמ"ח-1988 (להלן: "התקנות").


מועמד, המבקש להירשם כקבלן רשום חייב לוודא תחת איזה סיווג הוא מעוניין להירשם, ותחת איזה סוג עבודות הוא מעוניין להירשם.


סיווג העבודות מתחלק ל-2 קבוצות: קבוצה א' – כוללת ענפי משנה לדוגמא: עפר, חיצוב ופיצוץ; פיתוח חצרות (שבילים, מדרכות, גידור ומקומות חניה); כלונסאות וקידוחים, וכדומה. קבוצה ב' כוללת ענפי משנה לדוגמא: בטונים, בניית שלדים; עבודות אבן וחיפוי חוץ; דריכת בטון באתר, וכדומה.


הפירוט המלא מופיע בתקנות.


שינוי סיווג


מי שנרשם בפנקס הקבלנים כקבלן רשום יסווג תחילה בסוג 1.


בתום 12 חדשים מאישור סווג קודם, ניתן לבקש להעלות את הסיווג לסוג אחד גבוה מן הסוג בו היה מסווג הקבלן, וזאת אם הקבלן הוכיח כי הוא סיים עבודות בהיקף הדרוש.


ניתן להגיש בקשה למיוחדת לשינוי סווג לסוג גבוהה יותר ולתקופה גבוהה יותר בתנאים מסויימים, בהתאם לתקנות.


הכשרה וניסיון


מועמד חייב להוכיח שהוא מנהל עבודה מוסמך וכן, להוכיח הכשרה וניסיון רלוונטיים. יש להוכיח הכשרה לענפים ראשיים או לענפי משנה.
מועמד חייב להיות מהנדס, אדריכל, מהנדס אזרחי, הנדסאי, מנהל עבודה מוסמך, וכן תאגיד או שותפות, אשר מנהליהם הינם בעלי תפקידים כאמור.


מי זכאי להירשם כקבלן רשום?


אדם פרטי


1. מי שרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, ויש לו שנתיים נסיון בביצוע עבודות הנדסה בנאיות (להלן: "עבודות") מתוך חמש השנים שקדמו להגשת הבקשה;


2. בוגר בית ספר להנדסאים או לטכנאים ויש לו ארבע שנות נסיון בביצוע עבודות מתוך שמונה השנים שקדמו להגשת הבקשה; וכן מי שהוכיח בראיות ובמבחנים שהוא הנדסאי או טכנאי ויש לו נסיון כאמור;


3. מי שהיה לפחות שש שנים מתוך שתים-עשרה השנים שקדמו להגשת הבקשה מנהל עבודה בעבודות והוכיח זאת בראיות או מבחנים;


4. מי שעבד כקבלן לעבודות שלוש שנים לפחות מתוך חמש השנים שקדמו לתחילת החוק (ליום 25.7.1969), והגיש תוך שנה מיום זה את בקשתו להירשם בפנקס ובלבד שמי שהיה במשך שלוש שנים האמורות חבר בארגון המסונף למרכז הארצי של ארגוני הקבלנים והבונים בישראל יראוהו כמי שעבד באותה תקופה כקבלן עבודות;


תאגיד או שותפות


5. תאגיד אשר שניים לפחות ממנהליו ממלאים אחרי התנאים הנ"ל, וכן שותפות שלפחות שניים מהשותפים, ואם היו בה רק שני שותפים – לפחות אחד, ממלאים אחרי התנאים כאמור;


ישנם תאגידים / שותפויות נוספים – יש להתייעץ עם עו"ד בעניין.


מי אינו זכאי להירשם כקבלן רשום?


אדם פרטי


1. פושט רגל;


2. מי שהורשע בעבירה שיש בה כדי לערער מהימנותו להיות קבלן רשום, וכל עוד לא עברו שלוש שנים מיום שנשא עונשו על אותה עבירה;


3. מי שנהג דרך קבע בניגוד לנוהג המקובל במקצועו;


4. אדם פרטי שהוא מנהלו של תאגיד שרישומו בוטל בהתאם לחוק;


5. אדם פרטי שהוא מנהלו של תאגיד אם התאגיד הורשע בעבירה כאמור אף אם התאגיד עצמו לא היה רשום בפנקס.


תאגיד או שותפות


6. תאגיד הנמצא בהליכי פירוק (למעט פירוק מרצון);


7. תאגיד שמנהל ממנהליו הוא קבלן שרישומו בפנקס בוטל לפי התנאים הנ"ל, זולת אם אותו מנהל פרש מתפקידו כמנהל תוך שלושה חדשים מיום ביטול הרישום;


8. תאגיד שמנהל ממנהליו הורשע בפסק דין סופי בעבירה כאמור, אף אם המנהל עצמו לא היה רשום בפנקס, זולת אם אותו מנהל פרש מתפקידו כמנהל תוך שלושה חדשים מיום ההרשעה.


ערר


מועמד שבקשתו נדחתה זכאי להגיש ערר על ההחלטה לוועדת הערר, בה יושבים חמישה נציגים, ראש ההרכב הוא נשיא בית-משפט מחוזי בדימוס.


לבקשה לרישום קבלן כקבלן רשום יש לצרף אישור על תשלום אגרה בסך 525 ₪ (הסכום מתעדכן מידי פעם). מאמר זה אינו תחליף לייעוץ משפטי, לפירוט נוסף ולייעוץ פרטני יש לפנות לעו"ד. 

 


עודכן ב: 09/10/2016