סעיף 69ג לחוק ההוצאה לפועל קובע כי ראש ההוצאה לפועל רשאי להכריז על חייב, אשר הגיש בקשה לפי חוק זה למתן צו תשלומים, כחייב מוגבל באמצעים, וזאת כאשר האחרון ביקש לפרוס חובו למשך תקופה אשר עולה על התקופות המפורטות בחוק (בהתאם לגובה החוב ולהצעת התקופה לפירעונו).

 

החוב לעניין זה כולל את יתרת החוב לרבות הפרשי הצמדה וריבית עד למועד ההכרזה. במידה והחייב לא צירף לבקשתו כתב ויתור על סודיות והצהרה, לא תתקבל בקשתו. הודעה על ההכרזה תימסר לזוכה.

 

על חייב מוגבל באמצעים חלות מספר הגבלות. ראשית, ראש ההוצאה לפועל ייתן צו תשלומים לפי בקשת החייב, לאחר ההכרזה, וזאת עד לבדיקת יכולתו. מדובר בצו ביניים אשר יכול לכלול את ההגבלות הבאות (מקצתן או כולן) – עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת החייב כלקוח מוגבל בבנק (לפי משמעות העניין בחוק שיקים ללא כיסוי), או הגבלת החייב לעשות שימוש בכרטיס אשראי.

 

חייב מוגבל באמצעים אינו רשאי גם לייסד תאגיד ואו להיות בעל עניין בתאגיד (כמשמעות בעל עניין בחוק ניירות ערך). במידה ומדובר בתאגיד ללא הון מניות, אסור לחייב להיות חבר בתאגיד, בוועד או במנהלה של תאגיד זה, הן בעקיפין והן במישרין. החייב רשאי לבקש אישור לחרוג מהגבלה זו מראש ההוצאה לפועל.

 

ראש ההוצאה לפועל רשאי להורות על הפסקת חברותו או כהונתו של חייב בתאגיד, בו הוא היה בעל עניין או השתתף בייסודו. עם זאת, הדברים אינם פוגעים או גורעים מתוקפן של התאגדויות או פעולות משפטיות של תאגיד בו החייב המוגבל באמצעים היה בעל עניין או מייסד.

 

חקירת יכולת

 

לאחר מתן צו הביניים, ראש ההוצאה לפועל יערוך בדיקה אודות יכולתו הכלכלית של החייב (בהתבסס על המסמכים אשר צורפו לבקשתו של החייב ומידע נוסף שנמצא בידיו). ראש ההוצאה לפועל יכול לערוך בדיקה זו במסגרת חקירת יכולת וזאת כל אימת שניתנת לחייב הזדמנות לשטוח טענותיו בכתב. הזוכה רשאי אף הוא לבקש חקירת יכולת לחייב ובמקרה זה יורה ראש ההוצאה לפועל על קיומה.

 

רישום חייבים מוגבלים באמצעים

 

במידה וראש ההוצאה לפועל הכריז על חייב כמוגבל באמצעים, נכנסים פרטיו ושמו למרשם החייבים המוגבלים באמצעים. מרשם זה הינו פתוח לעיונו של הציבור הרחב וניתן להשיגו בכל לשכת הוצאה לפועל. רישום החייב כולל את שמו, תעודת הזהות שלו, משלח ידו ומענו, התאריך בו הוא הוכרז כמוגבל באמצעים, מספר התיק בהוצאה לפועל וסכום החוב (כולל ריבית והצמדה).

 

המוציא לפועל ימסור לחייב הודעה על רישומו במרשם זה. יצוין כי המרשם פתוח בפני הציבור הרחב וכל אדם זכאי לקבל מידע ממנו בהתאם להגשת שאילתא למוציא לפועל (בצירוף תעודת הזהות של האדם נשוא המידע ופרטים מזהים של מגיש השאילתא).

 

איחוד תיקים

 

במידה וכנגד החייב נפתחו מספר תיקים, והוא הוכרז כחייב מוגבל באמצעים, ייתן ראש ההוצאה לפועל צו איחוד לתיקיו. צו איחוד זה יינתן בהתאם לפרק ז3 לחוק ההוצאה לפועל, וזאת בכפוף לשינויים מחויבים (יכולתו הכלכלית של החייב לפרוע את חובותיו בתקופות האמורות בחוק). כל תיק אשר ייפתח בעניינו של החייב לאחר צו האיחוד יוכנס אף הוא לתיק האיחוד. צווי מאסר או צווי הבאה אשר ניתנו כנגד החייב, עובר להכרזה עליו כחייב מוגבל באמצעים, לא יבוצעו אלא במסגרתו של צו האיחוד.

 


עודכן ב: 25/11/2012