פירוק שיתוף בנכסים בעת הגירושין – גמלאות הביטוח לאומי:

רשימתי הקודמת בטור זה עסקה בנכסים אשר היו לאחד מבנ"ז ערב הנישואין או שנתקבלו על ידו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין. נכסים אלו כונו בפסיקה כ"נכסים חיצוניים" אשר שווים לא יאוזן עם פירוק השיתוף הנובע מסכסוך שנתגלע בין בנה"ז.

כאמור, "הנכסים החיצוניים" יישארו בבעלות בן הזוג אשר קיבלם והוא לא יצטרך להתחלק בהם עם בן זוגו במהלך פירוק השיתוף ביניהם.

ואולם, עפ"י סע’ 5 לחוק יחסי ממון, ישנם נכסים נוספים אשר שווים לא יאוזן בין בנה"ז המסוכסכים ביניהם:

5(א)(2) גמלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על-ידי המוסד לביטוח לאומי, או גמלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חקוק לאחד מבני-הזוג בשל נזק גוף, או מוות.

על פי לשונו הדווקנית של הוראות הסעיף, הרי שגמלה או פיצויי המשולמים לאחד מבני הזוג בשל נזק גוף או מוות הם אלו שאינם נכללים במסת הנכסים המיועדים לחלוקה, למעט, תשלומים אחרים המשלומים לאחד מבני הזוג שלא בשל נזק גוף או מוות.

מחד ניתן למנות את תשלום הבטחת הכנסה, גמלה לעובד במקרה של פשיטת רגל של מעסיקו וכדומה אשר אין בינן לבין נזק גוף או מוות דבר.

מאידך ניתן למנות את הגמלה לה זכאים תלויי נפגע עבודה שמת עקב הפגיעה בעבודה.

ואולם, בין אלו לאלו ישנן גמלאות "מעורבות" אשר יש בהן מרכיב של פיצוי בגין נזק גוף ממש וכן מרכיב של פיצוי המשתלם בגין נזק ממון. לדוג’: גימלה המשתלמת לנכה עבודה. גמלה זו טומנת בחובה הן פיצויי בשל נזק גוף והן פיצוי בשל נזק ממון אשר נגרם כתוצאה מאובדן כושר ההשתכרות הנקבע בהתאם לאחוזי הנכות שנגרמו כתוצאה מהפגיעה.

אשר על כן, בבואו להורות על פירוק נכסי בני הזוג אשר סכסוך נתגלע ביניהם, יהא על בית המשפט ליתן דעתו האם וכיצד יש לחלק הגמלה אשר נתקבלה אצל אחד מבנה"ז ונותרה צבורה בחשבונו, בין אם הגמלה נתקבלה בתשלומים חודשיים ונצטברו לכדי סכומים נכבדים ובין שהגמלה נתקבלה בסכום חד פעמי.

יש לציין כי בהחלטתו יהא על בית המשפט לשקול, בין היתר, איזה סכום מהגמלה שניתנה לבן הזוג בגין נזק הממון מתייחס לנזקי ממון עבר, עת קיימו בנה"ז משק בית משותף – סכום אשר יש לאזנו בין בנה"ז ומהו החלק מהגמלה אשר מטרתו לשפות את בן הזוג בגין הפסד ממון עתידיים – לאחר שחדלו בני הזוג לקיים משק בית משותף – אשר אין לאזנו בין בנה"ז.


יאיר סלע, עו"ד ונוטריון

בעל תואר שני במנהל עסקים