התניידות בקורקינט ברחבי העיר הופכת את החיים לקלים ונעימים כאשר מהירותו לא עולה על 12 קמ"ש ומשקלו קל יחסית ולא עולה על 12 ק"ג. בשל נתונים אלו, רוכבי הקורקינט המסורים אינם מחויבים בתקנות תעבורה החלות על רכב ממונע.


אך מה קורה אם חלילה נפלת ונחבלת במהלך נסיעה בקורקינט? או שמא פגעת במישהו אחר? או שמא החלקת בכביש רטוב, או נפגעת בתאונת דרכים? איך פועלים? את מי תובעים? והאם ניתן לקבל פיצויים גם אם אין ביטוח? להלן כמה הצעות שיתנו לכם מענה:


החלקתם בכביש רטוב? נתקלתם במהמורה בכביש? תבעו בתביעת נזיקין!


במידה ונחבלת בעת נסיעתך על הקורקינט, ולא היה מעורב במקרה צד נוסף, עליך לאתר את האחראי לסיבה ממנה נפגעת, לבדוק האם ניתן לתבוע אותו, ואז להגיש נגדו תביעה לפי פקודת נזיקין. למשל, אם נפלת בשטח ציבורי בעקבות מעידה ממהמורה על הקרקע, עליך לברר למי שייך השטח והאם אתה יכול לתבוע אותו תביעת נזיקין בגין רשלנות; במקרה זה אינך שונה מהולך רגל, או רוכב אופניים.


באם נפלת למשל בעקבות היתקלות הקורקינט בבור על הכביש, תוכל לתבוע את העירייה בגין רשלנות מאחר והיא האחראית על התחזוקה של הכביש, כמו כן תוכל לתבוע אם נפלת עקב תאורה לקויה ברחוב או אם החלקת עקב הצפה של הרחוב בעקבות נזקים אשר באחריות העירייה. לעומת זאת, לא בכל מקרה תביעת פיצויים היא אפשרית, אם למשל החלקת על המדרכה בעקבות שיטפון שלא באחריות העירייה, ואינך יודע מי האחראי, יכול להיות שתיוותר ללא פיצויים כלל. לכן, חשוב לברר למי שייך השטח ולצלם את המקום.


מה קורה אם פגעת במישהו אחר ואין לך ביטוח?


רוכבי הקורקינט אינם נדרשים לביטוח, ולכן רובם גם מעדיפים לחסוך את העלות ולוותר על התענוג. אלא שזה עלול לפגוע בהם ולהשאיר אותם חשופים לתביעות נזיקין. אם פגעת בהולך רגל, למשל, הוא יכול לתבוע אותך ישירות ואז תיאלץ לשלם לו מכיסך כסף רב. לכן, במידה והקורקינט משמש לך כאמצעי תחבורה מוטב שתהיה מבוטח ואז תהיה מוגן באם תוגש נגדך תביעת נזיקין.


ביטוח כמו ביטוחי נכות או ביטוח תאונות אישיות יכולים להתאים במקרים כאלה וגם במקרים בהם נפלתם או החלקתם עם הקורקינט ואין לכם את מי לתבוע.


אם הקורקינט אינו חוקי הסיכוי לפיצוי נמוך עד אפסי


בעקבות עליית הפופולריות של הקורקינטים, עלה גם הביקוש ל"שדרג" אותם בכל מיני צורות. המהירות החוקית שלהם בארץ היא עד 12 קמ"ש, אך רבים מן הרוכבים "משדרגים" את מהירותם, והיא יכולה להגיע עד 30 קמ"ש. אולם, לפי תיקון לחוק, במקרה ועברת תאונה, בין אם פגעת ובין אם נפגעת, והקורקינט שלך משודרג ולא עומד בדרישות התקן (מהירות מוגברת למשל) תיאלץ לעמוד לבדך בכל ההוצאות הרפואיות, וסביר הוא כי לא תקבל פיצויים שאחרת היית מקבל בקלות. לכן, חשוב מאוד לנהוג לפי ההוראות, לעמוד בתקנות ולפעול בזהירות.


לידיעתך, בהתאם להגדרות משרד התחבורה, משקלו של קורקינט תקני לא יעלה על 12 ק"ג, ומהירותו לא תעלה על 12 קמ"ש.


בתאונת דרכים כמו בתאונת דרכים


כמו בכל תאונת דרכים בין כלי רכב, לאחר התאונה תצטרך לברר את פרטי הביטוח של הרכב המעורב. גם אם התאונה קרתה באשמתך, חובה על בעל הרכב המעורב למסור לך את פרטי הביטוח לצורך בירור ראשוני ותביעה. מה גם שאתה, כרוכב קורקינט יכול לתבוע פיצוי מחברת הביטוח גם אם הרכב המעורב אינו אשם, אבל נגיע לזה בהמשך.


כמו כן, דאג להתפנות לבית החולים לבדיקה במקרה הצורך, העניין חשוב גם לבריאותך וגם לתביעת פיצויים שאתה זכאי להגיש. לאחר שהשתחררת בשעה טובה מבית החולים, הודיע למשטרה על התאונה וקבל אישור המפרט את פרטיהם של כל המעורבים במקרה.


הקורקינט אמנם מסיע אותך אך הוא אינו רכב!


חשוב לזכור שהקורקינט, כפי שנאמר לעיל, אינו נחשב לרכב ממונע ולכן אינו מחויב בביטוח. מה שנובע מכך הוא שבמקרה של תאונה, החוק לא מתייחס אליך כעל בעל רכב ללא ביטוח אלא מחויב בתשלום פיצוי מאחר ומדובר בתאונה בין מכונית לעצם שאינו רכב.


לא משנה מי אשם, אתה זכאי לפיצוי!


באם נפגעת במסגרת תאונת דרכים, לא חשוב מי אשם, בכל מקרה הנך זכאי לפיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה 1975. בתור רוכב קורקינט, אתה זכאי לתבוע את ביטוח הרכב המעורב בתאונה גם אם התאונה נגרמה באשמתך. כמו כן, באם נפגעת מרכב שהמשיך בדרכו מבלי לסייע לך, תאונת פגע וברח, אתה רשאי לתבוע את תאגיד הפיצוי הסטטוטורי קרנית.


וכדי שלא תגיע חלילה למצב של פגיעה פיזית קשה בתאונה היה זהיר! חבוש קסדה- זה לא רק כדאי זו גם חובה, לבש מגני ברכיים, וסע בזהירות ובהתאם לכללי התנועה. זכור, גם אם 12 קמ"ש נראים לך איטיים, ומתחשק לך "לטוס" לעבודה או ללימודים, אסור לך לעבור את המהירות המותרת.

 

יש לך שאלה? 

פורום תאונת עבודה
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תביעת ביטוח


לבסוף, אל תשכח לתבוע. זה נשמע מצחיק אבל ישנם אנשים ששוכחים, דוחים ופוחדים מההליך הבירוקרטי. אם לא נוח לך לתבוע או אין לך זמן, היעזר בעורך דין, ואל תמתין זמן רב מידי. חוק ההתיישנות בארץ קובע כי עליך לתבוע בתוך פרק זמן של עד שבע שנים. לאחר התקופה הקצובה, אם תרצה בכל זאת לתבוע תצטרך לעבוד קשה על מנת להוכיח כי ניתן לפעול באופן חריג במקרה שלך.


עמוד על זכויותיך!

 


עודכן ב: 30/07/2013