בית משפט השלום בכפר סבא קיבל בשבוע שעבר ערעורה של אישה נגד החלטתה של רשמת הוצאה לפועל אשר דחתה את בקשתה להכריז עליה כחייבת מוגבלת באמצעים בשל חוב גדול לחברות סלולריות.


ביוני 2012 החליטה רשמת הוצאה לפועל שלא לקבל את בקשת התובעת להכריז עליה כחייבת מוגבלת באמצעים למרות היותה מובטלת, ולמרות העובדה כי לא יכולה היתה לשלם את חובה בסך כ-30 אלף שקלים בבת אחת.


החייבת, אמא צעירה לתינוק כבן 3 חודשים, טענה בבקשתה לרשמת כי היא אינה מסוגלת לשלם את החוב שצברה מאחר והיא אינה עובדת, והיא חיה אצל אמה יחד עם בעלה והתינוק, כיוון שאינם מסוגלים לכלכל את עצמם. מה גם שאמה מקבלת שכר לא גדול במסגרת עבודתה כמטפלת סיעודית.


מתקשה למצוא פרנסה בשל החוב הגדול


עוד טענה החייבת בבקשתה כי למרות ניסיונותיה הרבים למצוא עבודה היא אינה מצליחה לעשות זאת, בין השאר בשל חובותיה המצטברים מהחברות הסלולריות שהגיעו לסך של כ-30 אלף שקלים, וכן בשל חובותיה האחרים, שלא הגיעו להוצאה לפועל, שעומדים על כ-100 אלף שקלים.


רשמת הוצל"פ דחתה את בקשת החייבת לאיחוד תיקים, כיוון שלאחר חקירת היכולת נראה כי אין לה יכולת כלכלית לעמוד בתשלום חודשי ולו בסכום מינימלי.


על כן, פנתה החייבת לבית משפט השלום, ושטחה בפני השופטת את בקשתה בשנית, במטרה לבטל את החלטת לשכת הוצאה לפועל.
המשיבות לבקשה, חברות הסלולר שהגישו תביעתם לגביית החוב, הותירו את ההחלטה בידי השופטת והסכימו לקבל עליהם כל החלטה שתתקבל על ידה.


בבואה לדון בבקשה, הורתה השופטת על עריכת שאלון עדכני למבקשת על מנת לבחון את מסוגלותה הכלכלית. לפי שאלון זה, מצאה השופטת כי למרות העובדה שאינה בעלת מקצוע ואינה עובדת לפרנסתה, עדיין מסוגלת המבקשת לשלם סכום קטן בכל חודש על מנת לפרוע את חובה, וזאת בעזרת אמה ומשפחתה המסייעים לה רבות.


במתן החלטתה, קבעה השופטת כי רשמת הוצאה לפועל לא בחנה מספיק את יכולתה האמיתית של החייבת לשלם את חובה במסגרת איחוד תיקים, ולא התחשבה בסיוע הכלכלי שהיא מקבלת מאמה, או בעובדה כי בעלה שב לעבודה ומשתכר שכר מינימום.

 

לשכת הוצל"פ אמורה לסייע גם לנושים וגם לחייבים 

 


לבסוף, ציינה השופטת כי כפי שלשכת הוצאה לפועל מגנה על הנושים ומסייעת להם לגבות את כספם, כך היא צריכה להגן מנגד על החייבים על מנת שלא יגיעו לפת לחם ולעוני מרוד. לשם כך נוצרו אפשרויות שונות המסייעות לחייב בתשלום חובותיו, כגון איחוד תיקים והכרזה עליו כמוגבל באמצעים, כפי שביקשה החייבת.


באמצעות פעולות אלה, לשכת ההוצאה לפועל מבטיחה כי החייבת תשלם את הסכום החודשי לנושיה. כך למשל, בעקבות הכרזתה כחייבת מוגבלת באמצעים היא אינה יכולה לצאת מהארץ, וחשבונה יוגבל.


יש לך שאלה? 

פורום איחוד תיקים
פורום חשבון מוגבל בבנק | חשבון מוגבל


לפי כל אלה, ביטלה השופטת את החלטתה של הרשמת, הכריזה על המבקשת כחייבת מוגבלת באמצעים והורתה לזמן אותה לחקירת יכולת נוספת ועדכנית. בנוסף, ציוותה השופטת לחייב את המבקשת בתשלום חודשי בסך 150 שקלים עד לקיום החקירה בעניינה.

 

רע"צ 8318-08-12