בית משפט השלום בהרצליה קיבל בשבוע שעבר את תביעתה של אורחת במלון בים המלח, לאחר שידית של מסחטת מיצים נפלה על ראשה. ביהמ"ש קבע לה פיצוי בסך עשרות אלפי שקלים.


ביוני 2004, הגיעה התובעת עם בעלה להתארח בבית מלון בים המלח. בשעת ארוחת הבוקר, היא ניגשה למזנון ההגשה וסחטה מיץ באמצעות מסחטת המיצים. כשסיימה, השיבה את ידית הסחיטה למקומה ופנתה ללכת, אולם ברגע שהסתובבה הידית נשמטה בחוזקה על ראשה, ופגעה בחלקו האחורי. בהצהרתה, היא לא זכרה האם מדובר במסחטה שהיתה תלויה על הקיר, או כזאת שהיתה מונחת על השולחן.


לטענתה, כתוצאה מהתאונה נגרמו לה כאבי ראש רבים ותכופים, והיא אינה יכולה לתפקד כבעבר. לתמיכה בטענותיה, הביאה התובעת, שהייתה כבת 59 בעת התאונה, חוות דעת מנוירולוג מומחה אשר קבע לה נכות צמיתה בשיעור של 20%, בגין כאבי ראש פוסט טראומטיים, ובגין הנזק הנפשי שנגרם לה. בתביעתה עתרה לסכום של 300 אלף שקלים.

 

בית המלון: אין עדים לתאונה מלבד התובעת בעצמה 


מנגד, הנהלת בית המלון הטילה ספק באמינותה של התובעת, וטענה כי היא מתקשה להאמין שמקרה כזה קרה מבלי שאף אחד מהעובדים הבחין בכך. מה גם, שלטענתם, האורחת כלל לא הפנתה את תשומת ליבם לתאונה, ולא ביקשה דבר עד להגשת תביעתה.


כמו כן, טענה הנתבעת כי טענות התביעה אינן מתיישבות עם השכל הישר, שכן המסחטה היתה מונחת על השולחן, ולא היתה תלויה על הקיר, ולכן אין זה ייתכן שהידית תיפול על ראשה של האורחת. לבסוף, טענה כי התובעת הינה העדה היחידה לתאונה, ואפילו בעלה, שישב באותו הזמן בחדר האוכל, לא זומן לעדות, מאחר והוא ככל הנראה לא ראה את התרחשות האירוע, כמו יתר יושבי המלון והעובדים במקום.


לגבי הנכות הרפואית, הגיעו הצדדים להסכמה כי נכותה תעמוד על שיעור של 10%, למרות שהנתבעת עמדה על כך שכאבי הראש אינם תופעה חדשה לתובעת, והיא התלוננה עליהם עוד לפני שהותה במלון.


לאחר בחינת הראיות והתצלומים שהובאו על ידי הנתבעת, נקבע כי המסחטה היתה מונחת על השולחן, וכי אכן מדובר בידית מסיבית, אשר יש "לנעול" אותה למעלה לאחר השימוש, ולא - היא נופלת חזרה למטה בתנופה.

 

ביהמ"ש: המסחטה גבוהה מספיק כדי לגרום נזק


בית המשפט קבע כי עדותה של התובעת, אף על פי שהינה עדות יחידה של בעל דין, הינה עקבית ומהימנה. במתן פסק הדין, הדגיש השופט כי בית המלון זרק את המסחטה, ולכן לא יכלו להביאה כראיה משפטית, ובכך גרמו נזק לתביעה. אולם, לפי צילומים שהוגשו, ניתן לראות כי למרות שמדובר במסחטה שמונחת על שולחן, היא עדיין מתנשאת לגובה של 170 ס"מ. לכן, אין מקום לטענה כי התאונה לא יכולה היתה לקרות, שכן גובהה של התובעת הינו 152 ס"מ, וראשה בהחלט יכול היה להיפגע מהידית הכבדה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום אחוזי נכות


לפיכך, קבע בית המשפט כי המלון נושא באחריות על התאונה. יחד עם זאת, קבע השופט כי התובעת אף היא נהגה בחוסר זהירות כאשר לא "נעלה" את הידית למעלה כפי שנדרשה, ולכן נקבע לה אשם תורם בשיעור של 30%.


לפי כל אלה, פסק השופט פיצויים לתובעת בסך כולל של 70 אלף שקלים, עבור עזרת צד ג', הוצאות רפואיות ונזק לא ממוני, וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור של 10% מסכום הפיצוי. לאחר ניכוי של 30% מסכום הפיצוי בגין אשם תורם, נותרו לתובעת 49 אלף שקלים.


ת"א 156913-09