זהו, החופש הגדול הגיע, והילדים צוהלים ושמחים כל הדרך הביתה רק כדי להגיע ולשבת מול המחשב. אם פעם הילדים היו מחכים בכיליון עיניים לשעות אחר הצהריים כדי לצאת החוצה, הרי שהיום כל מבוקשם הוא לשבת מול מחשב, עם חבר או בלי, ולשחק שעות על גבי שעות.


אולם הקיץ הישראלי, בשילוב עם ה"חופש הגדול", מעודד ילדים גם כיום לצאת וליהנות. אז לוקחים אותם ללונה פארק, ויום אחרי לבריכה, ויום אחר כך לשמורת טבע מעניינת, וכך החופש חולף עובר לו במהירה.


אך מה קורה כאשר באחד מהטיולים הילד נופל? מה קורה אם במהלך משחק עם חברים בכינרת הוא מחליק על אבן ושובר את היד? מי אמור לפצות אותו בגין פציעתו? כאן נכנס ביטוח התלמידים, אשר מבטח את הילדים שלנו גם כשאינם הולכים לבית הספר, וגם כשהם נמצאים באחריותנו בחודשי החופש הגדול. אז מה כולל הביטוח, ובאילו מקרים לא יהיה הילד זכאי לפיצוי?


מהי ההגדרה של תלמיד? האם תלמיד ישיבה או תלמיד סמינר למורים נכללים בחוק?


ראשית, לפני בחינת היקף החוק, צריך להידרש לשאלה על מי הוא חל. אנחנו יודעים שתלמיד הוא זה שלומד במוסדות החינוך היסודיים ועל יסודיים, אך האם פעוט בן 3 שהולך לפעוטון המופעל על ידי הרשות המקומית גם נחשב לתלמיד? התשובה היא כן. כך גם לגבי אוכלוסיית תלמידים בוגרת יותר, כמו תלמידי ישיבה, ותלמידים הלומדים בסמינר למורים; תלמידים אלו יוכלו להיקרא תלמידים לצורך הביטוח עד גיל 45 בלבד.


למעשה, כל תלמיד הלומד במוסד אשר נתון לפיקוח על ידי המדינה, נכלל בתוך ביטוח תלמידים, והינו זכאי לקבל פיצוי בגין פציעה בין אם הוא נמצא בבית או ברחוב, ובין אם הוא נמצא בכיתה.


בני נפצע במהלך משחק כדורגל בשכונה, שנערך בחצות, האם הוא מבוטח?


ביטוח התלמידים אינו מוגבל לשעות מסוימות, ואינו מבדיל בין יום ובין לילה. גם אם הילד נפצע בשבת וגם חזר עייף בארבע בבוקר ממסיבה ונפל במדרגות, הביטוח מכסה.


הילד שבר את היד במהלך טיול בחו"ל, האם הוא מבוטח?


נסעתם לחופשה חלומית עם ילדיכם היקר, ובמקום לבלות במלון ביליתם שעות בבית החולים לגיבוס היד שנשברה? אל דאגה, הילד מבוטח. גם במצב בו הילד נמצא בחו"ל הוא עדיין נמצא תחת חסותו של ביטוח התלמידים, ולכן יקבל פיצוי בהתאם לפציעתו.


הילד נסע על קורקינט במהירות ונפל באשמתו, האם עדיין ניתן לתבוע?


התשובה היא: בהחלט. אין זה משנה אם ילדיכם אשם בתאונה או לא. יתרה מכך, סביר להניח שתאונות ופציעות של ילדים נובעות פעמים רבות מחוסר זהירות, כי בכל זאת, ילדים הם ילדים. יחד עם זאת, אתם כן תצטרכו להוכיח נזק, שכן הפיצוי, מטבע הדברים, ניתן בגין הנזק הבריאותי שנגרם לילד. ישנם דרגות פיצוי המשולמות עבור חומרות פגיעה שונות, כאשר באופן טבעי, עבור מקרה מוות חלילה, ישולם הפיצוי הגבוה ביותר, בעוד עבור שבר ואשפוז קצר, ישולם סכום נמוך יותר.


יצאתי עם בתי לטיול בית ספר ונפצעתי ברגלי, האם גם אני זכאי לפיצויים?


למרבה הפלא, גם כאן התשובה היא חיובית. פוליסת ביטוח תלמידים, מכסה אפילו את ההורים כאשר הם לוקחים חלק בפעילות בית הספר כגון: טקסים ומסיבות במוסד הלימודים, טיולים מטעם בית הספר ועוד.


באילו מקרים לא יהיה ניתן לתבוע פיצויים מהביטוח?


ישנם כמה יוצאים מן הכלל, ובסופו של יום לא ניתן לומר כי הביטוח משלם "על הכל", כאשר העיקרון המנחה ביוצאי דופן אלו, הוא האפשרות לקבל פיצוי ממקור אחר על התאונה.


הילד נפצע בתאונת דרכים, האם ניתן לתבוע?


בהתאם לעקרון המנחה, התשובה לשאלה זו הינה שלילית. לפי חוק הפלת"ד (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), לכל נפגע בתאונת דרכים ישנה האפשרות לתבוע ולקבל פיצויים עבור התאונה, כך שבמקרה זה, ילדיכם לא יקופח ויזכה לפיצויים ממקור אחר. כך גם לגבי פציעות שנגרמו בעקבות פעולות איבה, פעולה צבאית ועוד.


הילדה נפלה ושברה שתי שיניים, הביטוח ישלם על הטיפול?


למרבה הצער, הביטוח אינו מכסה במקרה של פגיעות בשיניים, ואינו מחזיר הוצאות בגין טיפולים , אולם ישנה האפשרות לפנות לחברת "שורש" ולקבל טיפול מתאים על ידם.


לאחר נפילה נותרה לבתי צלקת מכוערת, האם היא תקבל פיצוי?


הביטוח אינו מפצה בגין צלקות אסתטיות, בין אם הן נגרמו בין כותלי בית הספר ובין אם בבית, אלא במקרים חריגים הדרושים אישור מוועדה מיוחדת.


בני חלה במהלך שנת הלימודים, האם ניתן לבקש פיצוי מהביטוח?


גם במקרה של מחלה לא ניתן פיצוי מביטוח התלמידים, והתלמיד החולה מקבל סיוע מביטוח לאומי בהתאם למחלתו. כך גם לגבי רשלנות רפואית; במידה וילדיכם נפגע מרשלנות רפואית, ישנה האפשרות להגיש תביעה בגין נזקים שנגרמו מרשלנות, ולקבל פיצוי מבית החולים או גורם מתאים אחר.

 

יש לך שאלה? 

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים

 

אז אם לא ידעתם קודם, כעת אתם יודעים! הילדים שלכם מבוטחים כל הזמן, וזכאים לקבל פיצוי בגין פציעה מתאונה, בין אם התרחשה בארץ ובין אם התרחשה בחו"ל, ובין אם התרחשה בחופש או במהלך שנת הלימודים.


חשוב להגיש תביעה בסמוך לאירוע, ובכל מקרה לא להמתין למעלה מ-3 שנים. מאחר וברוב המקרים מדובר בילדים קטינים, שלוש השנים יחושבו ממועד הגעתם לגיל 18, כך למשל אם ילד נפצע בגיל 10 הוא יוכל לתבוע עד הגעתו לגיל 21. אולם, במקרים מסוימים הזמן הוא קריטי, וכדאי לא לדחות הגשת תביעה יתר על המידה.


כמו כן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לפני הגשת התביעה אשר ידריך אתכם היטב כיצד לתבוע, וכיצד למצות את זכויות ילדיכם בצורה הטובה ביותר.